رسالت دانشگاهها از آموزشمحوری به پژوهشمحوری تغییر یابد
یحیی ابراهیمنژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: «تغییر رسالت دانشگاهها از آموزش محوری به پژوهش محوری مهمترین نکتهای است که باید بدان توجه کرد؛ البته ایجاد خلاقیت از دوران دبستان به جای تکیه بر حفظ مطالب و تأکید بر استفاده از نتایج پژوهش بین مدیران جامعه نیز حائز اهمیت است.»
ابراهیمنژاد بر تسهیل تصویب طرحها و پرداخت به موقع مطالبلات مالی پژوهشگران، جذب بخش خصوصی و تأمین بخشی از اعتبارات تحقیقاتی از این بخش، ترویج فرهنگ پژوهش، تفکر و پرسشگری، اعتماد و اعتقاد به نتایج پژوهشها، ارتقای روحیه کارهای گروهی و نگاه مشورتی و مشارکتی، ایجاد امکانات، کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاههای مجهز و اهمیت دادن به تخصصگرایی و شایستهمحوری تأکید کرد.
وی افزود: «در قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) تأکیدات فراوانی بر امر پژوهش شده است که نشان از اهمیت آن در دین اسلام دارد؛ از جمله اینکه خرد و عقل گوهری است که به دانش و آزمایش فزونی گیرد؛ پس تحقیق و پژوهش مایه حیات اندیشه و اهمیت ندادن به مقوله پژوهش در دانشگاهها باعث رکود علمی میشود.»
دانشیار واحد شبستر اظهار کرد: «مکانیزمهای مختلفی از جمله تهیه آزمایشگاهها، مزارع، دستگاهها و تجهیزات، اختصاص اعتبارات و بودجه پژوهشی لازم، ایجاد انگیزه در بین استادان و دانشجویان، تأمین امنیت شغلی استادان، امکان استفاده اعضای هیأت علمی از فرصتهای مطالعاتی و تأمین بودجه جوایز تشویقی برای چاپ مقالات وجود دارد.»
مدیر گروه کشاورزی واحد شبستر ادامه داد: «تحقیق و پژوهش در سالیان اخیر و در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت و پشتیبانی مسئولان دانشگاه همواره رو به رشد بوده است؛ هرچند اکنون مسائل و مشکلات مالی باعث برخی مشکلات در واحدهای دانشگاهی شده است که برای نمونه ابلاغ بخشنامه خودداری از تصویب و اجرای طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی از سوی هیأت امنای استان را میتوان نام برد.»
ابراهیمنژاد با توجه به ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: «متأسفانه اغلب کارهای پژوهشی انجام شده در دانشگاهها و مراکز علمی هدفمند نیست و دلیل آن هم ارتباط بسیار ضعیف صنعت و دانشگاه است و برعکس دیگر کشورها که سازمانها و نهادها به دنبال فرد محقق میگردند در کشور ما این محقق است که به دنبال روزنهای برای ارتباط با مراکز تحقیقاتی و یا صنعتی است.»
پژوهشگر برگزیده استان آذربایجان شرقی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پژوهش در واحد شبستر و دلایل کاهش استقبال دانشگاهیان از پژوهش گفت: «امنیت شغلی و نگرانی استادان از بحث تکمیل موظفی، عدم اختصاص بودجه پژوهشی به مقدار لازم، مدرکگرایی و تعداد کم دانشجویان علاقهمند به تحقیق، عدم فضاسازی مناسب برای تحقیق به رغم داشتن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی از مشکلات پژوهشگران است.»
وی دانشیار پایه 14 گروه مهندسی کشاورزی علوم دامی و مدیر گروه آموزشی کشاورزی واحد شبستر است و بیش از 90 مقاله ISI، حدود 25 مقاله علمی و پژوهشی وزارتین، شرکت در 35 همایش خارجی و 45 همایش داخلی، 2 عنوان کتاب تألیفی و یک عنوان ترجمه کتاب در کارنامه خود دارد و در سال جاری با توجه به موارد بالا به عنوان پژوهشگر برتر استان آذبایجان شرقی شناخته شد.
انتهای پیام/