صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶
موسوی لاری در هفتمین کنگره حزب اسلامی:

حزب نباشد با قحط الرجال مواجه خواهیم شد

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اگر حزب نباشد با قحط الرجال مواجه خواهیم شد اگر حزب باشد افراد پویا و برنامه محور جایگزین نیروهای فعلی خواهند شد.
کد خبر : 241501

به گزارش خبرنگار احزاب گروه سیاسی آنا،حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز صبح امروز (پنجشنبه) در هفتمین کنگره حزب اسلامی کار با بیان اینکه همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند و خود را شهروند جمهوری اسلامی می‌دانند یک آرزو دارند و آن اینکه اداره امور به گونه‌ای باشد که هم توسعه کشور را تأمین کند و هم رفاه و آسایش مردم را در پی داشته باشد، اظهارداشت: حکمرانی خوب شاخص‌هایی دارد که اگر این ویژگی‌ها تأمین شود تلقی یک حکمروایی خوب درست خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه متون دینی ما این شاخصه‌ها را در اختیارمان قرار داده، همچنین قوانین بین‌المللی که با ارزش‌های جامعه ما سازگار است می‌تواند به تحقق مسیر مورد نظر ما کمک کند، تصریح کرد: افتخار ما این است که منشور حکومتی امیر مومنان را در اختیار داریم و حضرت زمانی که مالک برای ولایت مصر منصوب شد این منشور را به وی تفویض کرد.


موسوی لاری با بیان اینکه چنین منشوری به این دلیل به مالک ارائه شد که او قرار بود اداره حکومت کشوری با تمدن و فرهنگ قوی را در دست بگیرد، گفت: حضرت با این کار می‌خواهند بگویند که حکمران باید سرزمینش و آنچه در آن گذشته است را بشناسد و تصمیماتی در شأن و مناسب آن مردم اتخاذ کند این برای این بود که هم مالک بداند چه می‌کند و هم مردم بدانند چه کسانی بر آنها حکومت می‌کنند.


وی با اشاره به بخشی از سخنان امیرالمومنین به مالک تصریح کرد: شما دارید با مردمی که شهروند شما هستند مواجه می‌شوید این مردمی که با شما سروکار دارند از دو حالت خارج نیستند، یا برادران دینی شما هستند و یا در آفرینش مشابه شمایند که در هر دو حالت حقوقی دارند که باید رعایت شود.


موسوی لاری با تاکید بر اینکه اینجاست که وجود احزب و تشکل‌های معنا پیدا می‌کند، گفت: پیوند بین راس و قاعده باید از طریق تشکل‌های سیاسی، صنفی و مدنی برقرار شود. احزاب باید به گونه‌ای رفتار کنند که شرایط حضور مردم در اداره جامعه فراهم شود.


عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: اینکه برخی احزاب می‌گویند ما برای قدرت کار نمی‌کنیم حرف غلطی است احزاب بوجود آمده‌اند تا قدرت را به دست بگیرند به غیر از این باشد یعنی حرفی برای گفتن ندارند چرا که اگر مطلبی برای ارائه داشته باشند باید برای بیانش قدرت داشته باشند و چنین سخنانی مانند فرهنگ حزب گریزی است که در جامعه دیده می‌شود.


وی قانونگرایی را یکی دیگر از اصول حکمرانی خوب عنوان و تصریح کرد: مگر می‌شود به دنبال حکمرانی خوب باشیم اما قانون و خطکشی برای روشن کردن حد و مرزها نداشته باشیم؟ قانون باید حرف اول را بزند. اگر جامعه‌ای خوب اداره نمی‌شود یا به دلیل نبود قانون است و یا تفسیر غلط و یا عدم اجرای قانون!


موسوی لاری با بیان اینکه قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است، اضافه کرد: هر کجا قانون نباشد سلیقه‌ها حاکم می‌شوند و اعمال سلیقه به تعارضات دامن می‌زند و تعارضات جامعه را دچار تشتت می‌کند و در نهایت وحدت ملی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.


این عضو مجمع روحانیون در ادامه با طرح این پرسش که چرا فسادها در جامعه در حال نهادینه شدن است، اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه این نوع هنجارشکنی ها در جامعه به وجود می آید نبود شفافیت است.


موسوی لاری با بیان اینکه چرا هر روز یک گروه یا مجموعه به عنوان مفسد مالی مطرح می‌شود؟ تصریح کرد: یکی از دلایل نبود شفافیت نبود مطبوعات آزاد است. اگر مطبوعات محدود شود رسانه ها به حدس و گمان متوسل می‌شوند و بی اخلاقی و تزریق التهاب به جامعه رشد می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه برای اینکه قانون و شفافیت مبنای اداره جامعه شود راهی جز تقویت تشکل‌های سیاسی، صنفی و مردم نهاد نداریم، گفت: سلایق مختلف نباید یله و رها باشند و هر کس وعده پوچ و شعاری ندهد؛ اگر افراد به حزب متصل باشند این مسائل پاسخگو خواهد داشت.


موسوی لاری با این گلایه که احزاب نباید فصلی حرکت کنند، اظهارداشت: فعالیت احزاب باید سیر مستمر داشته باشد و به مسائل به عنوان یک پروسه نگاه کنند و با تشکیل جلسات و کادرسازی و برای مسائل روز تحلیل داشته باشند و اگر این تحقق یابد دیگر به مدیران دهه شصت متکی نخواهیم بود و با قحط الرجال مواجه نمی شویم و افراد پویا و برنامه محور جایگزین نیروهای فعلی خواهند شد.


وی افزود: به نظر من نظام مردم سالار و مشارکت جو بدون حضور احزاب مقتدر امکان شکل گیری ندارد.


عضو مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر ارتقا پایه ها و بنیان های حرکت حزبی را یکی از اهداف زمین مانده عنوان کرد: اگر از قانون احزاب گله مندیم کمی هم احزاب به خودشان نگاه کنند. چرا که اگر احزاب خود را بازنگری می کردند قانون احزاب توسط ضد حزب ها نوشته نمی شد.


موسوی لاری همچنین خاطرنشان کرد: احزاب و خانه احزاب باید در بازنگری و اصلاح قانون احزاب اقدام کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر