صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
یک روانپزشک مطرح کرد

مراکز ترک اعتیاد زنان بسیار محدود است/ تبلیغات ماهواره ای، اعتیاد زنان را افزایش داده است

یک روانپزشک با اشاره به آمار زنان معتاد طی سال‌های گذشته دو برابر افزایش یافته گفت: تبلیغات دروغین شبکه‌های ماهواره ای از جمله این علل به شمار می‌آید و لی متاسفانه مراکز ترک اعتیاد ویژه زنان بسیار محدود است و نمی‌توان اقدامات درمانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای آنان انجام داد.
کد خبر : 24131

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، پریناز فاتح پور، دو علت را از علل مهم در ابتلای زنان به اعتیاد دخیل دانست و گفت: برخی از زنان به علت فریب خوردن و یا اجبار می‌خواهند وفاداری و علاقه به مرد مورد نظر خود را اثبات کنند و به همین علت به اعتیاد روی می‌آورند. علت بعدی هم وجود باوری دروغین مبنی بر این است که مواد مخدر صنعتی و روانگردان اعتیاد آور نیست.
وی گفت: در این میان هم بعضی از مردان برای سوءاستفاده در توزیع و فروش مواد مخدر، زنان را به تار عنکبوتی خود می‌کشند.
این روانپزشک یادآور شد: از سوی دیگر کنجکاوی و خودبزرگ نمایی برای عقب نماندن از قافله دوستان از علل دیگر بروز اعتیاد در زنان است. متاسفانه مراکز ترک اعتیاد ویژه زنان بسیار محدود است و نمی‌توان اقدامات درمانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای آنان انجام داد.
تاثیر مواد مخدر صنعتی روی زنان
این روانپزشک ادامه داد: با توجه به دستگاه عصبی و فیزیکی زنان، مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها تا 6 برابر مردان، روی زنان اثر منفی دارد و در مدت کوتاهی زنان را دچار پیری زودرس، یائسگی و مرگ ناخواسته می‌کند.
فاتح پور تصریح کرد: بسیاری از زنان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از عواقب اعتیاد، به مصرف مواد روی می آورند، آنان در بار نخست مصرف، احساس شادی و خوشایند کاذبی می‌کنند و این موضوع، باعث می‌شود که در روزهای دیگر مقدار بیشتری از مواد را مصرف کنند.
وی همچنین موضوع دیگری را نیز مد نظر قرار داد و آن اینکه زنان هنوز به دلیل قبح اجتماعی، اعتیادشان را مخفی می‌کنند و حتی خیلی از آنان به عنوان مصرف کننده آمفتامین، نمی‌دانند معتاد هستند زیرا به صورت فردی مصرف می‌کنند و به اندازه مردان معتاد آگاهی ندارند.
فاتح پور تصریح کرد: اطلاع رسانی، آموزش و مهارت «نه گفتن» از سوی زنان و دختران، ایجاد مراکز درمان اعتیاد قدم های موثر در رهایی این قشر از جامعه به اعتیاد است.
این روانپزشک با ذکر هزینه شدن سالانه میلیاردها تومان بودجه در پیشگیری و مقابله با اعتیاد، علت کمرنگ بودن موفقیت در مبارزه با مواد مخدر را ضعف مشارکت عمومی و اجتماعی در پیشگیری و درمان عنوان کرد.
وی گفت: مافیای مواد مخدر تمام قدرت و امکانات خود را برای نابودی جوانان به ویژه زنان متمرکز کرده‌اند و مقابله با آنان، نیازمند عزم ملی و جهاد اجتماعی است؛ بنابراین برای توفیق کامل در راه مبارزه با مواد مخدر باید مردم کنار دولت قرار گیرند.


انتهای پیام/

برچسب ها: روانپزشک
ارسال نظر