صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

عبور ترامپ از خط قرمز جهان اسلام

کشورهای اسلامی ممکن است در زمینه‌هایی با یکدیگر اختلاف نظر و یا حتی تنش داشته باشند اما برای همه این کشورها بیت المقدس خط قرمز به شمار می‌آید.
کد خبر : 240730

به گزارش گروه بین‌الملل خبر گزاری آنا، وب سایت گلوبال ریسرچ در گزارش اخیر خود آورده است کشورهای اسلامی با اتحاد و همدلی و دادن پاسخی روشن و قاطع می‌توانند اقدام‌های گستاخانه ترامپ و نتانیاهو را پیرامون بیت‌المقدس، بی اثر کنند.


روز 7 دسامبر (16 آذر) روزنامه محافظه کار ینی شفق، حامی جدی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از قول او نوشت که تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس، منطقه را به آتش می‌کشد و با هدف ایجاد آشوب در منطقه و نه برقراری صلح، گرفته شده است. رئیس جمهور ترکیه گفت: «آقای ترامپ، بیت المقدس، خط قرمز مسلمانان است.»


رجب طیب اردوغان در آنکارا پایتخت ترکیه پیش از سفر به یونان گفت که معلوم نیست ترامپ با این اقدام، قصد دارد به چیزی دست پیدا کند. چنین سخنانی از سوی رئیس جمهور یک کشور عضو ناتو که اسرائیل را هم به رسمیت شناخته، نمونه‌ای از ناخرسندی‌های کشورهای اسلامی از تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.


مقام‌های اروپایی هم تصمیم ترامپ را زیر سوال بردند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اعلام شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، اتحادیه اروپا و آمریکا را با مشکلات بیشتری نسب به قبل در خاورمیانه و در قبال کشورهای اسلامی، روبرو می کند. آنگلا مرکل هم گفته است اتحادیه اروپا در برابر این موضوع، موضع روشن و واحدی دارد.


ایران دیگر کشور مهم منطقه خاورمیانه نیز اعلام کرده است که اعراب و مسلمانان باید از بیت‌المقدس دفاع کنند. ایران خواهان اتحاد دنیای اسلام در برابر این حرکت خطرناک و از روی استیصال آمریکا و اسرائیل، شده است.


دیگر کشورهای بزرگ و قدرتمند منطقه هم، در برابر تصمیم اخیر ترامپ موضع گیری کرده‌اند. دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. پاکستان تنها کشور مسلمان جهان است که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.


حتی عربستان سعودی نزدیکترین متحد خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ، اعلام شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرده و آن را اقدامی «غیر قابل توجیه و غیر مسئولانه» خوانده است که پیامدهایی جدی برای منطقه در بر دارد.


دیگر کشورهای بزرگ و قدرتمند مسلمان خارج از خاورمیانه هم به شدت نسبت به این حرکت تنش‌زای ترامپ واکنش نشان داده اند. جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی، پرجمعیت کشور مسلمان جهان، از کشورهای مسلمان جهان خواست متحد شوند و این اقدام رئیس جمهور آمریکا را بی اثر کنند.


از این‌رو، چهار کشور اسلامی ایران، ترکیه، اندونزی و پاکستان با دارا بودن ارتش‌های قدرتمند و بیش از 600 میلیون نفر جمعیت، به شدت مخالف اقدام اخیر ترامپ و تبدیل شدن بیت المقدس، یکی از مقدس‌ترین شهرهای مسلمانان، به عنوان پایتخت اسرائیل هستند.


سازمان همکاری اسلامی متشکل از 57 کشور مسلمان طی روزهای 12- 13 دسامبر (21- 22 آذر) در استانبول نشست اضطراری سران برای بحث پیرامون پیامدهای تصمیم اخیر آمریکا و اتخاذ یک موضع واحد اسلامی در برابر این حرکت خطرناک، برگزار می کند.


کشورهای مسلمان در این نشست، همان گونه رجب طیب اردوغان مطرح کرده است، باید بر این موضوع تمرکز کنند که ترامپ با شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، می خواهد به چه چیزی دست پیدا کند.


ترامپ فردی غیرقابل پیش بینی، خرفت و احمق است! گرفتن چنین تصمیم‌هایی از سوی او جای شگفتی ندارد! طراح اصلی این توطئه بنیامین نتانیاهو است. دونالد ترامپ می‌خواهد دوباره از آمریکا کشوری بزرگ بسازد اما نبوغ این کار را ندارد و اقدام هایش به نتیجه ای دیگر خواهد انجامید.


شهروندان مسلمان آمریکا تهدیدی برای آن نیستند و مسلمانان نقش مهمی در بزرگی این کشور داشته‌اند. با این حال، ترامپ مایل نیست نقش مهاجران از جمله مسلمانان، چینی‌ها و مکزیکی‌ها را در ساخت آمریکا بپذیرد. او همکاری با گروه‌های راست افراطی را بیشتر می‌پسندد.


دونالد ترامپ به مسلمانان چه در درون و چه در بیرون از آمریکا، به چشم تهدید نگاه می‌کند. او و نتانیاهو هر دو دچار بیماری اسلام هراسی هستند. ترامپ تاکنون نتوانسته است در مورد اخیر، میان شیعه و سنی و اعراب اختلاف نظر ایجاد کند. همه آنها مخالف حاکمیت اسرائیل بر بیت المقدس هستند.


به نظر می رسد روش ترامپ برای ایجاد یک آمریکای دوباره بزرگ و قدرتمند در عرصه بین‌المللی، آتش افروزی در چهارگوشه جهان از جمله در خاورمیانه است. ترامپ با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، به احتمال زیاد از تصمیم خود باز نمی‌گردد.


از این رو، رهبران کشورهای مسلمان در نشست استانبول باید پاسخی قاطع به ترامپ و نتانیاهو بدهند و در عمل هم ثابت کنند مساله بیت‌المقدس برای همه آنها چه شیعه و سنی و چه عرب و غیر عرب، خط قرمز به شمار می‌آید.


ترامپ انتظار دارد کشورهای مسلمان در برابر خواست آمریکا تسلیم شوند. او امیدوار است کشورهایی چون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن نقش سیب گندیده را در سازمان همکاری اسلامی، بازی کنند تا از این راه، کشورهایی مانند ایران، ترکیه و پاکستان که موضع تندی در برابر این مساله اتخاذ کرده‌اند، در مجموع نتوانند کاری از پیش ببرند.


به لحاظ تاریخی، شماری از کشورهای مسلمان در برابر سیاست‌های اسرائیل و بزرگترین حامی آن آمریکا، مواضع مناسبی اتخاذ نکرده‌اند. این امر، باعث گستاخی بیشتر مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی شده است. اکنون نیز ترامپ و نتانیاهو به این اختلافات‌های داخلی در میان کشورهای اسلامی، چشم دوخته‌اند.


از این‌رو در شرایط فعلی، رهبران کشورهای اسلامی در نشست استانبول نباید در مورد قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد که ضمیمه سازی شرق بیت المقدس به اسرائیل را به شدت محکوم کرده است، هیچ نرمشی از خود نشان دهند. ترامپ و نتانیاهو در پی بهره‌برداری از کمترین فرصت‌ها و روزنه‌ها هستند.


کشورهای حاضر در این نشست ضروری است به این مساله بپردازند که اگر ترامپ از تصمیم خود عقب‌نشینی نکند، پس از آن در عمل چه اقدام‌هایی باید انجام بدهند. اگر رهبران سازمان همکاری اسلامی از خود وحدت نشان بدهند، ترامپ و نتانیاهو محکوم به شکست خواهند بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر