صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶
مهره چینی وزارت ورزش برای انتخابات رئیس کمیته ملی المپیک؛

نیروی امنیتی در یک قدمی ساختمان سئول

انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی قرار است 25 دی‌ماه سال جاری برگزار شود که با قرار گرفتن نام رضا صالحی امیری در بین خبرگان ورزشی، شائبه دخالت دولت و مهندسی انتخابات از سوی وزارت ورزش و جوانان پیش از گذشته مطرح شده‌است.
کد خبر : 240623

گروه ورزشی خبرگزاری آنا- فرزانه شریفی؛ انتخابات کمیته‌ ملی‌ المپیک در حالی قرار است 25 دی‌ماه برگزار شود که روز گذشته نشست هیات‌ اجرایی کمیته ملی المپیک برگزار که طی آن «علی‌کفاشیان»،«محمودمشحون»،«رضاصالحی‌امیری»، «طاهره طاهریان» و «عاطفه اسلامیان» به عنوان خبره ورزشی جهت حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک انتخاب و معرفی شدند.


طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک خبرگان ورزشی افراد دارای حق رای هستند که در مجمع انتخاباتی شرکت می‌کنند و نکته جالب اینکه می‌توانند برای تصدی پست‌های این کمیته نیز نامزد شوند.


با معرفی خبرگان ورزشی، پیش‌بینی در مورد ترکیب تیم مدیریتی جدید کمیته ملی المپیک که قرار است در 4 سال آینده سکان هدایت آن را بر عهده بگیرند کمی نسبت به گذشته آسان‌تر شده‌است چرا که گزینه‌هایی به عنوان خبرگان ورزشی انتخاب شدند که پیش از این هم صحبت از حضور آنها در صحنه انتخابات بود اما نامزدی آنها در انتخابات منوط به عضو شدنشان در مجمع بود که این اتفاق هم برای این افراد در روز گذشته افتاد و شاید یکی از دلایل تعلل‌ کمیته ملی المپیک هم برای فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات همین مهره چینی‌ها بوده است.


اما در این میان قرار گرفتن نام «رضاصالحی‌امیری» که هیچ سابقه چشم‌گیری در عرضه ورزش ایران ندارد در بین خبرگان ورزشی سوال برانگیز است که این موضع به این شائبه که وزارت ورزش در حال مهندسی انتخابات است تا فرد مورد نظر دولت در راس کمیته ملی المپیک قرار بگیرد بیش از پیش دامن زده است به خصوص اینکه هاشمی رئیس فعلی کمیته ملی المپیک در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی رقیب انتخاباتی حسن روحانی فعالیت حضور داشته است.


در انتخاب صالحی به عنوان خبره ورزشی به خوبی می‌توان دخالت وزارت ورزش را دید چرا که صالحی از افراد نزدیک به سطانی فر وزیر ورزش و جوانان است اما اینکه چه اتفاقی افتاد که نام صالحی امیری در بین خبرگان ورزشی قرار گرفت سوالی بود که علی کفاشیان به آن اینچنین پاسخ داد:« صالحی امیری تمایل دارد به ورزش بیاید و هیات اجرایی با نظر مساعد او را به عنوان کارشناس معرفی کرده است. او زمانی که در ورزش بود خدمات زیادی ارائه کرد. ما در ورزش افراد زیادی داریم اما شاید افراد با نفوذ کمتر داشته باشیم که بتوانند لابی کنند.»


این خبره ورزشی همچنین تحمیل صالحی امیری از سوی وزیر ورزش و جوانان را رد کرد و تاکید کرد ممکن است وزیر نظر بدهد اما رای مجمع تعیین کننده است. رای در انتخابات نیز خصوصی و مخفیانه است.


علی کفاشیان در حالی این موضوعی را امری طبیعی قلمداد کرد که رحیمی که سال ها در کمیته ملی المپیک حضور داشته و در المپیک ریو هم سرپرست کاروان ورزشی ایران بود در واکنش به حضور صالحی امیری در بین خبرگان ورزشی گفت:«چیدمانی که انجام شده است مبنای کارشناسی ندارد و من که خبره بازی‌های المپیک و مدرس IOC هستم، با مدرک دکترای مدیریت و 25 سال کار در بدنه کمیته ملی المپیک و فعالیت در مدیریت اعزام به بازی‌ها به عنوان خبره ورزشی معرفی نمی شوم اما فردی انتخاب می‌شود که هیچ سابقه‌ای در ورزش ایران ندارد. اینجا (ورزش و کمیته المپیک) جای فردی مثل صالحی امیری نیست. مگر ما ورزشی ها مدعی جایگاه هایی هستیم که صالحی امیری آنها را در اختیار داشته‌است؟ وی باید در حوزه خود فعالیت کند یا حداقل حضور در ورزش را از جایی مثل فدراسیون ها و مرکز نظارت شروع کند نه ریاست کمیته ملی المپیک؛ قطعا این موضوع را از طریق رئیس جمهور پیگیر خواهم بود. در کل به نظرم ظلمی اتفاق افتاده است.»


رضا صالحی امیری کیست؟


سید رضاصالحی امیری متولد سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل است.او سیاستمدار و فعال علمی فرهنگی است که سابقه حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان وزیر و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه‌اش دارد. او پیش از این در وزارت اطلاعات، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده است.صالحی امیری دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشیار دانشگاه است.


صالحی امیری چهره ناشناخته در ورزش کشور است؛ صالحی امیری که سال‌ها در وزارت اطلاعات حضور داشته و به عنوان مدیرکل اطلاعات استان خوزستان، سوابق نامطئنی هم در پرونده خود دارد، در اوایل دولت یازدهم وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان بود اما نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و تنها به مدت 70 روز سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت؛ حالا او به واسطه حضورش در جمع خبرگان ورزشی کمیته ملی المپیک، در یک قدمی ریاست این کمیته قرار گرفته است؛ صالحی امیری در حال حاضر در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشغول به کار است و اگر به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شود باید از سمت خود در شهرداری بگذرد.


البته صالحی امیری بازنشسته محسوب می‌شود و با توجه به قانون منع به‌کارگیزی بازنشستگان و با توجه به اینکه پست رئیس کمیته ملی المپیک شغل محسوب می‌شود، اما و اگرهای زیادی در خصوص این موضوع وجود دارد. هرچند که به کارگیری فعلی صالحی امیری در شهرداری تهران هم با حاشیه روبرو بوده است.


هاشمی طبا رقیب جدی


البته صالحی امیری برای ریاست در کمیته ملی المپیک یک رقیب جدی دارد و او کسی نیست جز مصطفی هاشمی طبا که سابقه سال‌ها ریاست بر این کمیته را دارد. هاشمی طبا مردادماه امسال با حکم مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک منصوب شد و این احتمال وجود دارد که او از سوی هیات ژیمناستیک در انتخابات شرکت کند.


کیومرث هاشمی در مسند دبیرکلی


با ورود صالحی امیری به انتخابات و همچنین حضور احتمالی هاشمی طبا عرصه برای کیومرث هاشمی رئیس فعلی کمیته انتخابات تنگ شده است از این رو پیش بینی می‌شود هاشمی برای پست دیگری و آن هم دبیرکلی نامزد شود چرا که او برخلاف دیدگاه‌های سیاسی رابطه خوبی با صالحی امیری دارد. البته اسم مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو هم به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای دبیرکلی در میان است.همچنین بهرام افشارزاده، محسن رضوانی ، شاهرخ شهنازی دبیر کل فعلی کمیته ملی المپیک،مهدی قدمی نایب رئیس سابق کمیته ملی المپیک،نصرالله سجادی معاون سابق قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی از دیگر گزینه های پست دبیرکلی هستند که با ثبت نام در انتخابات شاید شانس خود را محک بزنند.


بازنشسته ها به دنبال نایب رئیسی


پست نایب رئیسی در کمیته‌ ملی‌ المپیک از پست‌های پرطرفدار است چرا که به عنوان شغل محسوب نمی‌شود و افراد بازنشسته که در لیست خبرگان ورزشی قرار گرفته‌اند به راحتی می‌توانند برای حضور در این پست نامزد شوند. در لیست معرفی شده محمود مشحون و علی کفاشیان متحمل‌ترین گزینه ها برای این پست هستند؛ مرد خنده روی فوتبال ایران که پیشتر سابقه حضور در کمیته ملی المپیک را داشته بدش نمی آید اینبار در سمت نایب رئیسی کمیته حضور داشته باشد.


البته از مشحون هم نباید غافل شد؛ رئیس باسابقه بسکتبال ایران که سوم آذرماه به دلیل قانون سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه بازنشسته ها نباید در دستگاه های اجرایی حضور داشته باشند خانه نشین شد .


بانوان در خبرگان ورزشی


طاهره طاهریان از بانوان فعال در عرصه ورزش در زمان دولت هاشمی‌ رفسنجانی بود که فعالیت‌های چشم گیری در انجمن بانوان هم داشت.‌ طاهریان در سال 1392 به عنوان مشاور معاون رئیس جمهور در امور ورزش دختران و زنان منصوب شد و بعدها نیز به عضویت هیات رئیسه فدراسیون هندبال درآمد. او هم یکی از گزینه‌ها برای پست نایب رئیسی است؛ پستی که رباب شهریان در این دوره عهده دار آن است و بعید نیست دوباره نامزد شود. عاطفه اسلامیان هم از نفراتی است که به عنوان خبره ورزشی انتخاب شد؛ او به عنوان مدیر بین‌الملل کمیته ملی المپیک مسئولان کمیته را در نشست‌های مختلف همراهی می‌کرد که البته امروز انصراف خودش را اعلام کرد و به جای او میترا نوری نایب رئیس فدراسیون هندبال جایگزین وی شد.


پست نه چندان پرطرفدار خزانه‌داری


باتوجه به اینکه انتخابات کمیته ملی المپیک بر اساس اساسنامه قبلی برگزار می شود پست خرانه داری چندان مورد استفبال قرار نگرفته چرا که در صورت انتخاب هر کدام از روسای فدراسیون های ورزشی به عنوان خزانه‌دار دوشغله محسوب می شوند و باید از سمت خود استعفا دهند.


به هر روی انتخابات کمیته ملی المپیک 25 دی ماه برگزار و کار ثبت نام از نامزدها از دوم دی ماه آغاز می شود و باید دید در آن زمان چه اتفاقاتی خواهد افتاد.


* در اساسنامه کمیته ملی المپیک حضور یک کاندیدا از بین کارشناسان حوزه ورزش دانش‌آموزی با توجه به اهمیت المپیک نوجوانان مورد تاکید قرار گرفته شده اما هیچ یک از پنج خبره معرفی شده چنین ویژگی ندارند مگر اینکه سابقه مشحون که پیش از انقلاب و تا سال ١٣٥٨ معلم ورزش بوده‌ را ملاک قرار دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر