صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی:

تربیت نیروی بد شبه جنایت است/ دوره‌های پزشکی طولانی و گران است

وزیر بهداشت با انتقاد از طولانی و گران بودن دوره‌های تخصصی آموزش پزشکی تاکید کرد: در برخی از رشته‌ها لازم نیست حتما فوق تخصص داشته باشیم و به نظرم باید طول دوره‌های آموزش پزشکی کوتاه باشد.
کد خبر : 239813

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آیین افتتاح مرکز ملی تحقیقات راهبردی پزشکی و مرکز آموزش مهارتی اظهار داشت: بالاخره بعد از دو دهه آرزو شاهد بودیم که سنجش شکل گرفت و آزمون‌ها علمی‌تر و منظم‌تر برگزار می‌شود. ما توانستیم آموزش مجازی را به عنوان یک دانشگاه راه‌اندازی کنیم در حوزه تحقیقات پزشکی «نیماد» راه‌اندازی شد و اکنون مسیر بالندگی را طی می‌کند و امروز هم مرکز تحقیقات راهبردی با عنوان «نصر» راه‌اندازی می‌شود که جای خوشحالی دارد.


قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در سال‌های اخیر پیشگیری از گسترش کمی دانشگاه‌ها و توجه به کیفیت صورت گرفت علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت ما توانستیم 11 درصد ظرفیت دانشجویی و 20 درصد ظرفیت پذیرش دستیار را افزایش دهیم که اساتید در این مسیر همراهی بسیار ارزشمندی را انجام دادند.


وی با تاکید بر اینکه اگر مردم به خدمات پزشکی و اینکه فاصله آنها با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا اندک است اعتماد دارند، ناشی از تلاش مدیران و استادان حوزه آموزش بوده است، گفت: در این مسیر مجالس و دولت‌ها هم کمک کرده‌اند اما من سهم زیاد را به مدیران و استادان در علوم پزشکی می‌دهم که با ایثار و فداکاری این اتفاق را ادامه می‌دهند حتی خیلی از این افراد با هزینه شخصی تلاش می‌کنند تا فاصله‌ها کمتر شود. در حوزه آموزش پزشکی باید خدا را شکر کرد مردم ایران هم بسیار قدرشناس هستند نظرسنجی‌های سالمی هم که انجام می‌شود نشان می‌دهد که این قشر مورد احترام مردم هستند.


وی با بیان اینکه آموزش بحث خیلی مهمی است، تاکید کرد که خواهش می‌کنم این مرکز حتما از نظر مالی و اداری مستقل باشد و با آمدن وزیر و معاون جدید دستخوش تغییرات نشود مرکز تحقیقات راهبردی باید بتواند سفارش بگیرد و به نوعی خودگردان باشد.


قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: آموزش زمانی ارزشمند است که مشکل مردم را حل کند اگر حل نکند دیگر چه فایده‌ای دارد، خطای ما باید خیلی کم باشد شرایط ما با بسیاری از کشورهای دنیا فرق می‌کند نباید انتزاعی فکر کنیم و حتما از ناکامی‌های گذشته باید خیلی درس بگیریم. ترجمه یا تقلید از برخی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا به درد نمی‌خورد به نظر من یکی از کارهای مهم در حوزه پزشکی که باید انجام شود و از فرصت دست داده استفاده کنیم این است که دانشجو را بین مردم ببریم خیلی بد است که ما به دانشجو مدرک بدهیم و بعد تازه ارتباطش با مردم شکل بگیرد.


وزیر بهداشت افزود: ما دیگر خیلی فرصت نداریم، افراد و مدیران آموزش دولت دوازدهم همان‌ افراد دولت یازدهم هستند و دولت سیزدهم شاید دیگر نباشد بالاخره کار را نباید پهن کنیم بلکه باید جمع شود و وارد عمل شویم.


تربیت نیروی بد شبه جنایت است


قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از طولانی بودن و گران بودن دوره‌های آموزش پزشکی گفت:‌ متاسفانه ما خدمات را به سمت فوق تخصصی و تحصیلات تکمیلی می‌بریم. تا الان رشته‌ای نیامده که بگویند آقا 4 سال برای آن زیاد است به 3 سال کاهش دهید. مدام در حال افزایش هستیم ما می‌توانیم طول دوره‌ها را کوتاه کنیم. واقعا در بعضی از رشته‌ها لازم نیست فوق تخصص داشته باشیم من به فکر هزینه‌ها هستم و دوست ندارم کوچک‌ترین آسیبی به دانش و مهارت افراد وارد شود، مطمئنا این مرکز باید به این مشکلات توجه داشته باشد و در سطح کلان هم فکر کند اگر ما نیروها را تربیت نکنیم کوتاهی کرده‌ایم و اگر بد تربیت کنیم شبه جنایت است چون ما مدرک دست کسی می‌دهیم که با جان مردم سر و کار دارد.


وزیر بهداشت اضافه کرد: ‌در حوزه آموزش علوم پزشکی و در این زنجیره حلقه‌های مفقوده زیادی وجود دارد باید آموزش‌های مهارتی را با قوت ادامه دهیم همچنین انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی این است که به این حوزه‌ها توجه داشته باشند. هر چقدر دانایی مردم را بالاتر ببریم سلامت بیشتر و هزینه‌ها کمتر می‌شود اگر پزشکی مهارت کافی نداشته باشد ممکن است آزمایش‌های زیادی را بنویسد و هزینه‌های زیادی را هم تحمیل کند.


قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از بی‌نظمی در وجوه پرداختی حوزه سلامت گفت:‌ من از این بابت و به خاطر اساتید متاثر هستم به این حوزه حتی 10 ماه هیچ وجوهی تزریق می‌شود ولی یهویی دو ماه مقدار زیادی تزریق می‌شود این اشتباه است باید این تزریق آرام باشد امیدواریم امروز که بودجه تقدیم مجلس می‌شود شرایط متفاوت از چند سال گذشته شده و توجه به این حوزه‌ها بیشتر شود.


وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: کارها و فعالیت‌هایی که در این مرکز تحقیقات راهبردی صورت می‌گیرد حتما باید در همین دوره عینیت پیدا کند تا آموزش عمیق نباشد محال است که پژوهش کاربردی را هم رقم بزنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر