صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
تحلیل روزنامه العرب از نوع روابط ایران و عربستان

ایران در شبکه‌های رسانه‌ای و پارلمان‌های غربی نفوذ کرده‌است

یک روزنامه چاپ لندن در گزارشی با بیان اینکه حضور رسانه‌ای عربستان در سطح بین‌المللی محدود است و همین موضوع مواضع ریاض را در محافل بین‌المللی تضعیف می‌کند، نوشت: ارتباط پیوسته تهران با پایتخت‌های اروپایی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی و نخبگان موفق بوده‌است.
کد خبر : 239810

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی تحلیلی از اوضاع حاکم بر روابط میان ایران و عربستان نوشت: «موضع گروه بین‌المللی حمایت از لبنان که نقش حمایتی عربستان سعودی در کمک به اقتصاد لبنان و نقش ایران را در مسلح کردن حزب‌الله یکسان دانسته، باعث حیرت مجامع رسمی در بیروت شده است.»


این روزنامه می‌نویسد: «بیانیه نهایی این گروه درباره سهم ایران و عربستان در بحران لبنان به‌شکلی متناقض از سویی از دولت‌های عضو این گروه از جمله عربستان خواست از دولت لبنان و تسلیح ارتش آن حمایت کنند تا قادر به کنترل اوضاع امنیتی خود باشد و از سوی دیگر، از سعودی‌ها می‌خواهد از دخالت در لبنان خودداری کنند. این در حالی است که ایران به نقش خود در حمایت از حزب‌الله ادامه می‌دهد.»


طبق این گزارش، تحلیلگران لبنانی معتقدند این پیچیدگی در بیانیه گروه بین‌المللی حمایت از لبنان و سخنان صریح وزیران امور خارجه دولت‌های عضو، آمریکا را تحت تاثیر لابی ایرانی و نقش تخریبی لابی قطری در بدنام کردن عربستان سعودی قرار داده است. علاوه بر این، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه عربستان را به تامل بیشتر در سیاست خود نسبت به یمن، قطر و لبنان فراخواند و از آن‌ها درخواست کرد تا به عواقب کارهایشان فکر کنند.


این تحلیلگران همچنین بیانیه مذکور را به منزله برائت ایران و قطر در ایجاد بحران و اختلافات با پادشاهی عربستان می‌دانند، آن هم در اوضاعی که ریاض به‌خاطر تنش‌زایی آمریکا درباره قدس، با چالش‌هایی بزرگ مواجه است. علاوه بر این، حضور رسانه‌ای عربستان در سطح بین‌المللی محدود است و همین موضوع مواضع ریاض را در محافل بین‌المللی تضعیف می‌کند، آن هم در اوضاعی که ابزار تبلیغاتی ایرانی مفیدتر و فعالتر از عربستان است و بر شبکه‌های رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی سیطره دارد و در شبکه‌هایی که در داخل پارلمان‌های غربی و فضاهای رسانه‌ای غربی فعالیت می‌کنند، نفوذ کرده‌اند.


دیپلمات‌های غربی معتقدند ایران تلاش‌های خود را در برخی راه‌های تبلیغاتی که شکست آن‌ها ثابت شده است، هدر نمی‌دهد و ارتباط پیوسته تهران و شبکه‌های آن با پایتخت‌های اروپایی به صورت مستقیم در تاثیرگذاری بر افکار عمومی و بر افکار نخبگان در پایتخت‌های کشورهای اروپایی موفق بوده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر