صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
رقابت نابرابر پورشه‌های تک سرنشین با اتوبوس‌های لبریز از مسافر

تهران به ازای هر اتوبوس، 10 خودروی سوپر لوکس دارد

تهران در شرایطی از کمبود اتوبوس و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی رنج می‌برد که اعلام آمار تعداد خودروهای سوپر لوکسی که از سال 88 تا 93 وارد کشور شده‌اند، نشان از رقابت نابرابر این دو گروه از خودروهای عمومی و شخصی با هم دارد.
کد خبر : 23968

به گزارش گروه اجتماعی آنا، یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به این که در پنج سال گذشته، مجموعاً 95 هزار و 859 دستگاه خودروی سوپر لوکس همچون پورشه وارد کشور شده است، اظهار کرد: چنانچه حداقل دو سوم این خودروها نیز وارد تهران شده باشند، در چند سال اخیر شاهد ورود بیش از 64 هزار دستگاه خودروی سوپر لوکس به معابر شهری پایتخت بوده‌ایم.


شهرام جباری‌زادگان تصریح کرد: این در حالی است که در این مدت حتی یک دستگاه اتوبوس جدید نیز از سوی دولت‌های دهم و یازدهم به تهران تحویل داده نشده است. در شرایطی که خودروهای سوپر لوکس، اغلب به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد می‌کنند اما اتوبوس‌های تک­ کابین و دو­کابین در خطوط تندرو و عادی اتوبوسرانی، عموماً لبریز از مسافر هستند.


وی اظهار کرد: ناوگان اتوبوسرانی تهران در حالی 6500 دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که 2500 دستگاه آن‌ فرسوده است و باید هر چه زودتر از رده خارج شده و اتوبوس‌های جدید جایگزین آن‌ها شوند، در مقابل تعداد خودروهای سوپر لوکس‌ که در بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران آمد و شد می‌کنند، 10 برابر تعداد اتوبوس‌هایی است که در خطوط اتوبوسرانی رفت و آمد می‌کنند و به عبارتی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس، 10 دستگاه خودروی سوپر لوکس در تهران در حال تردد است.


جباری زادگان با بیان این که ورود این تعداد خودروی سوپر لوکس از جمله لکسوس، پورشه و مازراتی، باعث خروج بیش از دو و نیم میلیارد دلار ارز از کشور شده، تصریح کرد: با این میزان منابع ارزی، می‌توان حداقل 9 هزار و 340 دستگاه اتوبوس دو کابین مجهز به آخرین استانداردهای روز دنیا که هر کدام از آن‌ها روزانه قادر به جابه‌جایی دو هزار مسافر هستند را خریداری کرد.


این کارشناس مسائل شهری همچنین با تأکید بر این که نکته‌ قابل تأمل این است که ناوگان اتوبوسرانی تهران، روزانه چهار و نیم میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند که این تعداد جابه‌­جایی با ورود اتوبوس‌­های جدید و نوسازی ناوگان تا صددرصد قابل افزایش است، اضافه کرد: با گذشت دو سال از انتخاب دولت جدید، نیمی از فرصت دولت تدبیر و امید سپری شده و وقت آن رسیده که شاهد توجه دولت­مردان به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و میلیون‌ها مسافری که هر روز از آن استفاده می‌­کنند، باشیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر