صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
از سوی معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد

سه گزینه خروج مینی‌­بوس‌­های فرسوده از پایتخت/ اخذ جرائم اضافی طرح جدید محدودیت تردد صحت ندارد

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طرح مدیریت شهری برای خروج مینی‌بوس‌های فرسوده از پایتخت در قالب 3 گزینه اجرایی خبر داد و گفت: اکنون بیش از هزار و 100 دستگاه مینی­‌بوس­ فرسوده در تهران مشغول به کار است که به دلیل فرسودگی، نقش مهمی در آلوده کردن هوای این کلان­شهر دارند.
کد خبر : 23964

به گزارش گروه اجتماعی آنا، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب افزود: علاوه بر 1100 دستگاه مینی­‌بوس تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که به سن فرسودگی رسیده‌اند، صدها دستگاه مینی­‌بوس فرسوده‌ای که به‌ عنوان سرویس ادارات، کارخانه‌ها و مدارس تهران مشغول به کار هستند را نیز باید اضافه کرد.


وی با اشاره این‌که طرح مدیریت شهری در زمینه خروج مینی­‌بوس‌های فرسوده بر اساس نظرسنجی از مالکان این خودروها در قالب 3 گزینه اجرایی طراحی‌شده است، اظهار کرد: در گزینه اول، مبلغی بیش از 30 میلیون تومان به‌عنوان کمک بلاعوض به مالک مینی‌بوس فرسوده پرداخت و خودروی وی از رده خارج می‌شود.


معاون شهردار تهران بابیان این‌که در گزینه دوم با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی، مینی‌بوس‌ فرسوده از رده خارج‌ شده و به‌جای آن‌یک دستگاه اتوبوس با شرایط ویژه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در گزینه سوم نیز که برای اجرای آن در حال رایزنی هستیم، اخذ وام کم‌بهره از بانک­‌ها و واگذاری آن به متقاضیان در دستور کار قرار دارد.


قیمت مینی­‌بوس به 160 میلیون تومان رسیده است


معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر، پروژه‌ای با همکاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست تعریف‌ شده بود که مطابق آن 20 میلیون تومان از طرف شهرداری تهران و 20 میلیون تومان دیگر نیز از طریق سازمان مذکور در قالب کمک بلاعوض به مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده پرداخت می‌شد، اظهار کرد: علاوه بر این‌، 60 میلیون تومان وام بانکی کم‌بهره در اختیار متقاضی قرار می‌گرفت و 15 میلیون تومان نیز بابت اسقاط خودروی فرسوده به وی پرداخت می‌شد.


تشکری هاشمی بابیان این‌ که به دلیل کمبود اعتبارات سازمان حفاظت محیط‌ زیست، اجرای این پروژه پس از نوسازی تنها 190 دستگاه مینی‌بوس فرسوده با استفاده از تسهیلات مذکور در تهران متوقف شد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده، افزایش قیمت‌ مینی‌بوس به مبلغ 130 تا 160 میلیون تومان است که عملاً باعث شده مالکان این خودروها به دلیل عدم تناسب درآمد با سرمایه‌گذاری‌شان، تمایلی به‌جایگزینی خودرو خود نداشته باشند.


محور طرح جدید محدودیت تردد خودروها کاهش آلودگی هواست


معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام نکات تازه‌­ای از طرح جدید محدودیت تردد خودروها در پایتخت گفت: بر اساس این طرح، خودروها نه بر پایه رقم آخر پلاک که به‌ موجب آخرین میزان آلودگی که تولید می­‌کنند، می­‌توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد که البته ابعاد این محدوده نیز در طرح جدید تغییراتی خواهد کرد، شوند.


تشکری هاشمی با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد از سال 84 و در ابتدا به‌طور موقت سپس به‌صورت دائمی در تهران اجرا شد، اظهار کرد: شاید این طرح در کوتاه ­مدت پاسخگو بود اما در بلندمدت نمی‌­توانست مؤثر واقع شود و در صورت تأثیر در کاهش حجم ترافیک، عملاً در کاهش آلودگی هوا اثر چندانی نداشته است.


وی با بیان اینکه ممکن است با اجرای طرح زوج و فرد، حجم تردد در خیابان­‌ها کاهش یابد، تصریح کرد: در این طرح، خودروهای آلاینده که چند برابر خودروهای پاک آلودگی تولید می‌کنند و صرفاً بر اساس شماره پلاک وارد محدوده زوج و فرد می‌­شوند، مبنای کار است که با عدالت سازگار نیست و لذا اجرای طرحی عادلانه که نگاهش به آلودگی هوا، کاربردی­‌تر بوده و ملاک آن منشاء تولید آلایندگی یعنی عملکرد موتور خودرو است را در دستور کار خود قرار داده­‌ایم.


برخورد با رانندگان متخلف صرفاً از طریق پلیس انجام می‌­شود


تشکری هاشمی با اعلام اینکه در طرح جدید، خودروها بر اساس میزان تولید آلایندگی به‌ صورت مجازی به 4 گروه در 4 رنگ تقسیم می‌­شوند، تاکید کرد: در این طرح که مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات است، در زمان آلودگی هوا با توجه تعریف هر خودرو در گروه و رنگ مشخص، برای آن خودرو محدودیت در نظر گرفته می­‌شود و دوربین­‌های نظارت تصویری با استفاده از اطلاعات و داده­‌های موجود از مشخصات هر خودرو اقدام به شناسایی خودروهای متخلف می‌کنند.


معاون شهردار تهران همچنین در خصوص اینکه گفته می­‌شود شهرداری در طرح جدید محدودیت تردد خودروها، علاوه بر جریمه خودروهای متخلف توسط پلیس، مبالغی نیز به‌عنوان جریمه ورود به محدوده مذکور دریافت می­‌کند، یادآور شد: مطابق قانون، برخورد با رانندگان خاطی و اعمال قانون صرفاً از طریق پلیس انجام می‌­شود و اینکه عنوان‌ شده مدیریت شهری جرائم اضافی نیز از رانندگان متخلف دریافت می‌­کند، صحت ندارد.





انتهای پیام/

ارسال نظر