رشد هزار درصدی صادرات ایران در طول 15 سال
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران محمدرضا مودودی با اشاره به ضرورت امید بخشیدن به فعالان اقتصادی کشور اظهار کرد: امروزه چالش اصلی ما توسعه بازار نیست بلکه رقابت میان امید و ناامیدی است و باید بیش از هر زمان دیگری به فعالان اقتصادی کشورمان امیدواری بدهیم و هیچکس حق ندارد با کارشکنی و یا بروکراسی بیدلیل این امید را ناامید کند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: علی رغم اینکه کشورمان رتبههای مطلوبی را در زمینه شاخصهای اقتصادی در جهان ندارد و به عنوان نمونه در بین 186 کشور دنیا در شاخص آزادی اقتصادی، رتبه 171 و در بین 138 کشور در شاخص رقابتپذیری رتبه 76 و در شاخص پیشرفته بودن بنگاهها در بین 138 کشور رتبه 109 را دارد، اما ایران در شاخص اندازه بازار در دنیا در بین 138 کشور دنیا رتبه نوزدهم را دارد که این مساله هم یک فرصت و هم یک تهدید تلقی میشود.
وی در ادامه تشریح کرد: فرصت از آن رو که حجم واردات رسمی و غیررسمی ایران نشان میدهد که هنوز ظرفیت بالایی برای تولید و توسعه صنعتی در کشور وجود دارد و ما باید با تکیه بر این ظرفیت بالا، خود را به کشوری توسعه یافته تبدیل کنیم و تهدید از آن رو که این بازار بزرگ ما را از توجه جدی به بازارهای هدف صادراتی غافل کند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: نباید کشورمان در زمینه صادرات تنها به بازارهای سنتی همچون عراق و افغانستان وابسته باشد، بلکه باید به سراغ بازارهای مدرن برویم و از ظرفیتها در این زمینه استفاده کنیم.
مودودی با اشاره به ضرورت توجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان به بحث صادرات اظهار کرد: در گذشته تولیدکنندگان تنها به دنبال بازارهای داخلی بودند، اما اکنون توجه بخش تولید ایران به بحث صادرات ضروری است و واحدهای تولیدی کشورمان باید در عرصه بین المللی رقابت پذیر و توانمند باشند.
وی یادآور شد: در طول 15 سال گذشته میزان صادرات ایران هزار درصد رشد داشته است، رقم صادرات کشورمان از چهار میلیارد دلار در سال 1380 به رقم 44 میلیارد دلار طی سالهای اخیر رسیده است و این نشان می دهد که در این عرصه کارنامه ایران مطلوب است اما برای آینده کافی نیست.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت افزود: باید عزم ملی برای افزایش میزان صادرات در بخشهای مختلف کشور از جمله دولت و بخش خصوصی و سایر نهادهای قانون گذار و پشتیبان به وجود بیاید.
وی با اشاره به وضعیت صادرکنندگان برتر کشور اظهار کرد: طی یک تحقیق صورت گرفته در خصوص صادرکنندگان نمونه ملی امسال معلوم شد که تنها 40 درصد از آنها در بازارهای هدف، دفتر تجاری دارند و در این بازارها تبلیغ انجام میدهند، و تنها 20 درصد از صادرکنندگان برتر کشورمان در خارج از ایران برند صادراتی خود را ثبت کرده اند و متاسفانه کمتر از 300 بنگاه اقتصادی در کشور میزان صادراتشان به بالای 10 میلیون دلار می رسد، لذا در این راستا باید بخش خصوصی کشورمان برای افزایش صادرات خودش را به روز کند.
مودودی در پایان خاطرنشان کرد: برای پاسخ به پرسش های آینده، باید تولیدکنندگان و مدیرانی از جنس آینده، مدیریت فضای کسب و کار و محیط اقتصادی را به عهده بگیرند.
انتهای پیام/