صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

دانشجویان پرستاری واحد بجنورد آزمون مهارت‌های بالینی را پشت سر گذاشتند

دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برای ورود به دوره کارورزی در عرصه، آزمون مهارت‌های بالینی (OSCE) را پشت سر گذاشتند.
کد خبر : 237279

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «به‌منظور ارزیابی توانمندی و صلاحیت بالینی دانشجویان و فراگیران گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی برگزاری یک آزمون بالینی ساختارمند عینی که قادر باشد به نحو مطلوب و عینی سطح مهارت‌های بالینی فراگیران را تعیین کند مورد توجه و استفاده نظام‌های آموزشی معتبر واقع‌شده است.»


اکبر علی بابایی خاطرنشان کرد: «این آزمون برای نخستین بار در مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی (Skill lab) و با حضور سوپروایزر آزمون، اعضای کمیته اجرایی و اعضای هیات علمی گروه پرستاری به‌عنوان ارزیاب برای دانشجویان ترم 6 رشته پرستاری برگزار شد و دانشجویان پیش عرصه رشته پرستاری این واحد دانشگاهی برای ورود به دوره کارورزی در عرصه، در آزمون OSCE با یکدیگر به رقابت پرداختند.»



رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد اظهار کرد: «به دلیل حساسیت و اهمیت شغل پرستاری و کیفیت خدمات بهداشتی و مراقبتی که توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته به جامعه ارائه خواهد شد، ارزشیابی و اطمینان از سطح مطلوب مهارت‌های بهداشتی و درمانی آنان در مواجهه با بیماران و مددجویان ضروری است. برگزاری آزمون و ارزشیابی به روش OSCE که با شرایط کاملاً استاندارد و تا حد امکان مشابه با شرایط فعالیت در بخش را مهیا کند می‌تواند میزان آمادگی فراگیران را پیش از مواجهه با بیماران ارزیابی کند.»


علی بابایی افزود: «این آزمون دارای روایی و پایایی بسیار خوبی برای سنجش مهارت‌های بالینی در مقایسه با سایر آزمون‌های بالینی است.»



وی با تشریح نوع برگزاری آزمون OSCE افزود: «در این روش، آزمون دهندگان با حضور استادان خود در 14 ایستگاه مجزا شامل ایستگاه‌های پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری بهداشت روان، پرستاری بهداشت جامعه و اصول و مهارت‌های عملی پرستاری، مهارت‌های خود را به نمایش گذاشتند که مدت‌زمان اختصاص داده‌شده برای هر ایستگاه 10 دقیقه بوده و تمام داوطلبان با یک ترتیب مشخص و بر اساس یک برنامه یکسان و از پیش تعیین‌شده، از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می‌کنند و در هر ایستگاه یک سناریوی بالینی خاص ارائه می‌شود.»


عضو هیات علمی واحد بجنورد با اشاره به ابزارهای سنجش و ارزشیابی دانشجویان اظهار کرد: «ابزارهای مختلفی در ایستگاه‌های ارزیابی مورداستفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به بیمار نما یا بیمار استانداردشده، تفسیر داده‌ها ( تفسیر نوار قلب، تفسیر آزمایش‌ها، تفسیر گرافی‌ها و.....)، سناریوهای بالینی، مانکن و.... اشاره کرد.»


رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد افزود: «از ویژگی‌های مهم این آزمون این است که همه آزمون‌شوندگان یک فعالیت مشابه را در هر ایستگاه انجام می‌دهند و با استفاده از سیستم نمره دهی استاندارد، رتبه‌بندی می‌شوند.»



عضو هیات علمی گروه پرستاری واحد بجنورد درباره کسب نمره لازم برای ورود به دوره‌های مختلف آموزشی در رشته پرستاری خاطرنشان کرد: « درصورتی‌که دانشجویان نتوانند آزمون را با موفقیت بگذرانند باید پس از یک دوره تمرین، مجدداً در آزمون شرکت کرده تا صلاحیت بالینی آن‌ها مورد تائید قرار گیرد و مجوز ورود به دوره آموزشی بعدی را کسب کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر