صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

تفتان به عنوان سومین کوه ملی ایران به ثبت رسید

ثبت ملی قله سربلند تفتان بر اساس یکسری ضوابط و قوانین طبیعی که در سازمان میراث فرهنگی وگردشگری مطرح شده بود، در آخرین جلسه شورای عالی ثبت کشور مورد تایید قرار گرفت تا مراحل ثبت انجام شود.
کد خبر : 23676

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و صنایع دستی وگردشگری سیستان و بلوچستان مشتاق گوهری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری این اداره کل گفت: «قله سربلند تفتان، یکی ازعارضه‌های طبیعی منحصر بفرد جنوب شرق ایران است که توانسته تمدن چندین هزارساله سیستان و بلوچستان را به رخ جهانیان بکشد به عنوان سومین کوه ملی ایران به ثبت رسید. پیش از این کوه‌های دماوند و سبلان ثبت ملی شده بودند.»


مشتاق‌گوهری اظهار کرد: «ثبت ملی این کوه، طبق یکسری ضوابط وقوانین طبیعی که درسازمان میراث فرهنگی وگردشگری مطرح شده بود در آخرین جلسه شورای عالی ثبت کشور مورد تایید قرار گرفت وانجام شد.»


وی خاطرنشان کرد: «تفتان ازهدف‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که باثبت ملی آن می‌توان امکانات گردشگری و رفاهی بیشتری را دراین منطقه برنامه‌ریزی وایجادکرد. و باثبت ملی تفتان،کمک زیادی برای شناساندن این کوه درمنطقه وجهان خواهد شد.»


مشتاق گوهری گفت: «باکمک بسیج مردمی و سازمان‌های گردشگری می‌توان تفتان را آنطورکه شایسته آن است همچون کوه‌های همترازش در دیگر نقاط کشور به عنوان قطب گردشگری معرفی کرد.»


وی با قدردانی ازتلاش‌های مجموعه فعالان این عرصه گفت: «خاش با داشتن جذابیت‌های متنوع و مزیت‌های فراوان خود 94 و سال‌های آتی به محور فعال و گردشگرپذیر استان تبدیل می‌شود. ایجاد حلقه گردشگری حوزه تفتان با مرکزیت زاهدان و روستاهای همجوار آن از برنامه‌های آتی سازمان میراث فرهنگی استان درآینده نزدیک است.»


معاون میراث فرهنگی استان در پایان گفت: «تا کنون بیش از 1600 اثر میراث فرهنگی، طبیعی ومعنوی استان با پیگیری این معاونت به ثبت ملی رسیده و اثر شاخص شهرسوخته نیز یگانه اثر استان در فهرست جهانی است و آثار دیگری نیز در مسیر ثبت ملی و جهانی قرار دارد.»


تفتان یا ارتفاع (4050 متر) آتشفشان نیمه فعال ایران است. این کوه درمنطقه جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این قله در حدود چهار هزار متر ازسطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش است. تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند.


همچنین،خاش با 215 اثرتاریخی و طبیعی ازجمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران،گلفشان پیرگل، رودخانه‌های زیبا یا یرندگان و کارواندر، دریاچه سردریا، غارهای متعدد،چشمه های آب‌معدنی،سرد و گرم و نیز قلعه‌های متعددتاریخی، بازارچه سرپوشیده و مسجدجامع یکی ازمناطق مهم گردشگری سیستان وبلوچستان محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر