نبود استراتژی و دیپلماسی کشاورزی در توسعه صادرات غیرنفتی
آزاد عمرانی، عضو هیات رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درخصوص مشکلات صادراتی این محصولات در سبد صادرات غیرنفتی کشور به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: یکی از بزرگترین معضلاتی که مجموعه کشاورزی را تهدید کرده، دیپلماسی کشاورزی بوده چراکه در هیاتهای عالیرتبه تجاری جایگاه مناسبی برای فعالین بخشخصوصی و صنعت کشاورزی درنظر گرفته نمیشود.
وی با ارزیابی از وضعیت محصولات تولیدی کشور ادامه داد: ایران به لحاظ تولید میوههای گرمسیری و سردسیری در وضعیت مناسبی قرار داشته به طوری که امسال در تولید مرکباتی همچون سیب، انار، کیوی و ... در وضعیت بسیار مناسبی قرار داشتیم ضمن آنکه مازاد تولید مرکبات نیز در کشور وجود دارد.
عمرانی با اشاره به اینکه حدود 4.5 میلیون تن مازاد مرکبات در کشور وجود دارد، تاکید کرد: ایران از حیث تنوع و تولید محصولات کشاورزی و باغی چندان نیازی به واردات ندارد زیرا با تلاشهای وزارت جهادکشاورزی، باغداران و البته اقلیم مناسب، مرغوبترین کیویهای دنیا در حاشیه دریای خزر تولید و با حداقل استفاده سموم و بهترین کیفیت به بازارصادراتی، ارسال میشود.
وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات کیوی در بازار مصرفی داخلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مهمترین رقبای ایران در بازار صادراتی کیوی را در نیمکره شمالی میتوان ایتالیا، فرانسه و یونان نام برد و پس از ماههای اردیبهشت و خرداد نیز کیویهای نیوزلند به بازار میآید؛ بنابراین ایران یکی از صادرکنندگان دنیا بوده و نیازی به واردات کیوی نیست.
عضو هیات رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه مازاد محصولات ایرانی میتواند به اروپاییها بهفروش برسد، گفت: با توجه به سرمای شدید اروپا، بسیاری از کشور نظیر لهستان، هلند،بلژیک بالغ بر 70درصد کاهش تولیدات در محصولات باغی مانند سیب را داشتند و با توجه به مازاد تولید سیب در باغهای ایران، میتوان راهکاری مناسب برای تامین این بازارها را پیادهسازی کرد.
لازم به ذکر لاست که سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن کیوی در جهان تولید میشود که ایتالیا با تولید سالانه 500 هزار تن اولین تولیدکننده و پس از آن نیوزیلند و شیلی به ترتیب دومین و سومین تولیدکننده این میوه بوده و ایران نیز با تولید سالانه 221 هزار تن چهارمین تولید کننده کیوی در جهان به شمار میرود.
انتهای پیام/