صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
ناصری در گفت‌وگو با آنا:

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بازنگری شد/ فکر دیگری به جز انتخابات 98 نداریم

عضو شورای مشاوران رئیس دولت اصلاحات گفت: گزینه‌هایی را برای انتخابات 1400 داریم؛ اما الان به جز انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنیم.
کد خبر : 236153

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره نقاط ضعف و قوت عملکرد مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف با بیان اینکه پارلمان در 10 دوره‌ فعالیتش از نقاط ضعف و قوت برخوردار بوده است، اظهارداشت: فارغ از نگرش‌های سیاسی تاریخ مجلس شورای اسلامی را می‌توان به دو مقطع تقسیم کرد. یکی مجلس اول تا پنجم و یا ششم که اگر چه تحت تأثیر فضاهای سیاسی در برهه‌های گوناگون تاریخی دیدگاه‌ها و رویکردهایی به آن وجود داشته است. مجلسی بود که با توجه به ظرفیت عقلانی، تمدنی، فرهنگی و علمی جامعه، هرچند مسائل و مشکلات خاص خودش را هم داشت، می‌توان به جرأت عنوان پارلمان را در عرف متعارف کشورهای در حال توسعه برایش نامگذاری کرد.


ناصری دوره دوم تاریخ مجلس را دوره‌های هفتم، هشتم و نهم بود، عنوان و اضافه کرد: این دوره از مجلس شورای اسلامی یک دوره ویژه و استثنایی با کارکرد تعریف‌شده‌ای بود که در واقع مجلس خاصی و با اینکه 20 سال از جمهوری اسلامی گذشته بود و در نیمه دوم انقلاب بودیم، عملا تلقی اجتماعی و عموم نخبگان جامعه این نبود که مجالس سه گانه در این دوره، مجالسی در شأن جامعه است.


بی‌توجهی به منافع ملی در مجلس نهم


عضو شورای مشاوران رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه خود دوستان پارلمانی ما در مجلس دهم که اکثرشان هم اصولگرا هستند، بر این نکته تاکید دارند که تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات در این سه دوره عملا برای برنامه‌ریزی توسعه کشور دست‌وپاگیر است‌، تصریح کرد: ما یکدستی حاکمیت در این دوره‌ را شاهد بودیم و دیدیم که هماهنگی کامل و مطلق دولت با مجلس یعنی دولت احمدی‌نژاد با دو مجلس، عملا فضای سختی را برای نظام پارلمانی کشور ایجاد کرد.


عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان اضافه کرد: همین امر باعث شد بخش قابل توجهی از اصولگرایان برای اینکه مجلس دهم متفاوت از مجلس نهم باشد، با اصلاح‌طلبان همراه شوند. چرا که اوج عدم توجه به منافع ملی را در مجلس نهم دیدیم که نمونه بارز آن هم مخالفت‌های جدی در امضا نکردن برجام بود. برجامی که همه حاکمیت و جناح‌های سیاسی در لزوم امضای آن به توافق رسیده بودند(!)مجلس در آن دوره تاریخی مجلس غیرمتخصص و غیرمسئولانه‌ای بود که منفعت حزبی را بر منافع ملی ترجیح می‌داد خصوصا با حمایتی که از ناحیه دولت می‌شد.


ناصری تاکید کرد: با شکل‌گیری مجلس دهم که اکثریت آن هم اصولگرا هستند توجه به منافع ملی کشور را بیشتر شاهد هستیم به طوری که می‌توان گفت مجلس دهم بازگشت به مجالس چهارم و پنجم است و منطق پارلمانی را می‌توان برایش ترسیم کرد.


مصوبه جبهه اصلاحات برای شورای‌عالی سیاست‌گذاری ائتلاف


وی درباره تصمیمات شورای هماهنگی جبهه‌اصلاحات درباره شورای‌عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تشکیکی برای ادامه کار شورای‌عالی وجود ندارد. یک بازنگری در ارکان و ساختار نیروی انسانی شورای‌عالی صورت گرفته است که در نهایت این مصوبه شد که اکثریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشورتی و احزاب اثرگذار به آن رای دادند که بعد از تایید رهبری جبهه اصلاحات به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد تا شورای عالی سیاست‌گذاری ائتلاف بتواند اثر بخش‌تر و قوی‌تر از دو دوره قبل عمل کند.


اصلاح‌طلبان در مجلس دهم به کف مطالباتشان رسیدند


عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان درباره تصمیمات این حزب برای حضور در انتخابات آینده خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان هم مانند جناح مقابل سعی خواهند کرد در مجلس یازدهم اکثریت صندلی‌ها را در کانون پارلمان به دست آورند و امیدشان این است که شاهد برگزاری یک انتخابات معناداری باشیم که به نفع منافع ملی و مصالح عمومی باشد.


ناصری تاکید کرد: راهبرد و کف مطالبات اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم این بود که مجلس نهم شکل نگیرد و سقف مطالباتشان نیز کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان بود که به کف مطالباتشان رسیدند، برای مجلس یازدهم نیز با توجه به شرایط فوق‌العاده کشور از نظر ملی و بین‌المللی طرح این خواهد بود که در کف مطالبات، مجلسی مطابق مجلس دهم داشته باشیم با این تفاوت که اکثریت آن اصلاح‌طلبان باشند.


وی اظهارداشت: امیدوارم نهادهای ذی‌ربط خصوصا شورای نگهبان و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در انتخابات آینده فضایی ایجاد کنند که دو جناح بتوانند یک رقابت سالم و مهم‌تر از همه اخلاق محور داشته باشند و رویکردشان هم این باشد که نیروهایی را به مجلس بفرستند که در شرایط خطیر کشور، مصالح و مشکلات مردم و منافع ملی را بر منافع حزبی خود ترجیح دهند.


عضو شورای مشاوران رئیس دولت اصلاحات درباره ورود مستقل اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 خاطرنشان کرد: البته ما گزینه‌های مورد نظر برای انتخابات 1400 را داریم؛ اما بنا بر این شده که به هیچ وجه وارد مسائل انتخابات ریاست جمهوری نشویم. جبهه اصلاحات و شورای عالی الان به جز انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر