صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶
متفکر انگلیسی در گفت‌وگو با آنا؛

تروریسم ابزاری برای فشار بر مسلمانان در بریتانیا است

یک متفکر انگلیسی با بیان اینکه دولت‌های غربی از جمله بریتانیا با گسترش اسلام‌هراسی در حال مقابله با اندیشه‌های ارزشمند این دین الهی آن هستند گفت: «امروزه مفهوم تروریست در بریتانیا به ابزاری برای اسلام‌هراسی و فشار به مسلمانان تبدیل شده‌است.»
کد خبر : 235292

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: هجمه رسانه‌ای غرب علیه مسلمانان موضوعی است که تازگی ندارد و در چند سال اخیر همواره با هر رویداد تروریستی در اروپا موج به راه می‌اندازد. اوج این تفکرات نژادپرستانه را می‌توان در نقاط مرکزی اروپا به‌ویژه در بریتانیا مشاهده کرد.


به باور بسیاری از تحلیلگران غربی، موج اسلام‌هراسی در این کشور از زمان حوادث تروریستی در لندن رو به افزایش رفته است و در این میان، خلاء نهادهایی که فعالیت‌های روشنگرانه با هدف شناساندن چهره واقعی از اسلام و مسلمانان را برعهده داشته باشند، حس می‌شود.


دکتر الیزابت اسمیت، متفکر انگلیسی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در پاسخ به این سوال که «غربی‌ها به مسلمانان با چه دیدی نگاه می‌کنند و برداشتشان از اسلام چیست؟» گفت: «برداشت خاصی از اسلام به مردم غرب ارائه شده که مبتنی بر اسلام‌هراسی است و باید مسلمانان و محبان اهل بیت(ع) در این کشورها فعالیت جدی انجام دهند و اسلام واقعی را به مردم کشورهای غربی بشناسانند.»


اسمیت افزود: «مسلمانان اروپا در حال حاضر با مشکلات و سختی‌هایی مواجه‌اند. یکی از این مشکلات ارائه تصویر نادرست و پر هراس از اسلام در غرب است و بر این اساس به مسلمانان فشارهای زیادی وارد می‌شود.»


وی تصریح کرد: «ما در مقابل خانه‌هایمان جنگ نداریم، ولی مسلمانان اروپا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. گسترش یک تفکر انحرافی از اسلام، بخشی از مشکلات مسلمانان اروپا است که اسلام‌هراسی ایجاد کرده است. درواقع، برداشت خاصی از اسلام به مردم غرب ارائه شده است که مبتنی بر اسلام‌هراسی است و باید مسلمانان و محبان اهل بیت(ع) در این کشورها فعالیت جدی کنند و اسلام واقعی را به مردم کشورهای غربی بشناسانند.»


این متفکر انگلیسی با بیان اینکه تکفیری‌ها در ایجاد پشتوانه موفق بودند و مسلمانان اروپا به‌ویژه جوانان را به خود جذب کرده‌اند، گفت: «مسلمانان غربی باید به گونه‌ای اسلام واقعی را به مردم نشان دهند. ما باید در اروپا به آداب و رسوم دینی خودمان عمل کنیم و به مردم نشان دهیم چهره‌ای که غرب با محوریت داعش از اسلام ترسیم کرده غلط و نادرست است.


اسمیت در پاسخ به این سوال که «در حال حاضر جایگاه علمای دینی مسلمان چگونه است؟ و آیا توانسته‌اند نقشی در کاهش اسلام‌هراسی داشته باشند؟» گفت: «متاسفانه رفتار خصمانه‌ای از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی غربی علیه مسلمانان انجام می شود. در بریتانیا متفکران، علما و فعالان دینی وجود دارند که سعی می‌کنند حقیقت اسلام را برای مردم تبیین کنند، ولی این کار برای رسیدن به هدف نیازمند زیرساخت‌ها و منابع فیزیکی و انسانی است. من معتقدم که تا رسیدن به هدف که همان کاهش تاثیرات اقدام اسلام‌هراسانه است، کمی فاصله داریم. مسلمانان میانه‌رو و محبان اهل بیت باید حضورشان احساس شود و فعال‌تر باشند، امیدواریم خدای متعال کمک کند بتوانیم این مهم را انجام دهیم.


هنا الیزابت اسمیت با تاکید بر اینکه دولت‌های غربی از جمله بریتانیا هم‌زمان با گسترش اسلام‌هراسی در حال مقابله با اسلام و اندیشه‌های ارزشمند آن هستند، تصریح کرد: «این کشورها با اسلام‌هراسی و به‌وسیله نهادهای مدرن سعی دارند ویژگی‌های اصلی اسلام مانند صلح، برادری میان ملت‌ها و چهره رحمانی اسلام را خدشه‌دار کنند. درواقع، امروز مفهوم تروریست در بریتانیا به ابزاری برای اسلام‌هراسی و فشار به مسلمانان تبدیل شده است و مسلمانان این کشور که بالغ بر پنج درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند با مشکلات و موانع زیادی مواجه هستند که به آن پرداخته نشده است.»


این اندیشمند انگلیسی در پاسخ به این سوال که «دولت بریتانیا تاکنون چه محدودیت‌هایی برای مسلمانان ایجاد کرده است؟» گفت: «موضوعاتی همچون حجاب و استفاده از عبارات دینی مانند الله‌ اکبر از دید نهادهای امنیتی بریتانیا خطرناک است و موجب مجازات مسلمانان می‌شود.»


وی افزود: «در بریتانیا مسلمانان و متفکرانی وجود دارند که تلاش می‌کنند حضور پر رنگی داشته باشند و بذر تحول و تغییر را بکارند. اقدامی که این دسته از مسلمانان باید انجام بدهند این است که چشم‌انداز روشنی را از اسلام داشته باشند. مورد بعد اینکه، آن‌ها باید راهبردی را برای خود ایجاد کنند تا بدین‌وسیله بتوانند چشم‌انداز را برای دیگر افراد تبیین کنند.»


گفت‌وگو از: مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر