صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
‌استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

نفت 50 دلاری در بودجه 97/ سایه سیاست‌های بانک مرکزی بر قیمت دلار

‌استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت:‌ شرایط بازار نفت به گونه است که انتظار کاهش قیمت ها در حال حاضر وجود ندارد اما با توجه به عوامل مختلفی که بر این بازار تاثیر می گذارد،‌قیمت 50 دلار برای نفت خام در بودجه سال آینده ایران مناسب به نظر می رسد.
کد خبر : 234445

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، در تقویم اقتصادی ایران، ‌ماه آذر، ماه بودجه است و دولت در این ماه لایحه بودجه سال آینده خود را راهی مجلس می‌کند تا پس از تصویب نمایندگان به قانون لازم‌الاجرا تبدیل شود.


از همین رو صحبت‌ها پیرامون بودجه و آمار و ارقام آن در این ماه گرم می شود. دو عددی که همواره در بودجه نویسی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد قیمت نفت و دلار است. از آن جا که بخش بزرگی از بودجه سالیانه دولت در ایران را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد بنابراین توجه به قیمت نفت اهمیت فراوانی دارد.


از سوی دیگر دلار نیز به عنوان یکی از ارزهای تاثیرگذار در اقتصاد است. این ارز در اقتصاد ایران دو نرخی و قیمت آن در سیستم بانکی و بازار آزاد فاصله‌ای 500 تومانی دارد. اهمیت تعیین نرخ دلار آنجاست که قیمت تعیین شده از سوی دولت جهت گیری بازار آزاد را نیز مشخص می‌کند.


آلبرت بغزیان،‌ استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه تعیین قیمت نفت در بودجه به انتظار ما از افزایشی یا کاهشی بودن آن باز می‌گردد گفت:‌ در پیش بینی قیمت معمولا جهت حرکت نرخ در نظر گرفته می شود.


وی ادامه داد: معمولا برای نرخ گذاری نفت خام در بودجه میانگین قیمتی سال جاری محاسبه و به عنوان قیمت سال بعد اعلام می شود.


بغزیان افزود:‌ برای جلوگیری از تاثیر نوسانات قیمتی بر اقتصاد، ایجاد حساب ذخیره ارزی و پس از آن صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفت تا در صورت افزایش قیمت‌ها بیش از رقم پیش بینی شده،‌ مازاد فروش به این حساب ها رود تا در روزهای کاهش قیمت بتوان از آن برای جبران کسری بودجه استفاده کرد.


این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه نشانه ها در بازار نفت حکایت از رشد قیمت ها دارد،‌ گفت: کشمکش های جهانی، چشم انداز مصرف سوخت‌های فسیلی و روند سرمایه گذاری در میادین نفتی و اجاره دکل ها نشان دهنده این است که جهشی در تولید نفت نخواهد بود و بنابراین قیمت ها کاهش پیدا نمی کنند.


وی ادامه داد:‌ با توجه به شرایط بازار نفت، عدد 50 دلار که در بودجه سال جاری برای نفت خام درنظر گرفته شده بود برای سال آینده نیز مناسب خواهد بود.


بغزیان تاکید کرد:‌ درخصوص بحث صندوق توسعه ملی باید ماموریت این نهاد پیگیری شود تا هم پروژه ها به موقع تمام شود و هم نوسانات جهانی بازار نفت به اقتصاد سرایت نکند.


وی با اشاره به این موضوع که در اقتصادهای بزرگ عددی برای ماده خام مانند نفت در نظر نمی گیرند، ‌افزود: در این اقتصادها تنها درآمد مالیاتی پیش‌بینی می شود و رقم پیش بینی شده نیز محقق می‌شود بنابراین بودجه قابل پیش‌بینی بوده و به نفت وابسته نیست، اما در اقتصاد ایران درآمد مالیاتی نیز به طور کامل و سر وقت محقق نمی‌شود.


این اقتصاددان گفت: قیمت دلار در بودجه رابطه مستقیمی با سیاست‌های بانک مرکزی دارد.


به گفته این استاد اقتصاد دلار در ایران امکان شناور شدن قیمت را ندارد زیرا در صورت آزادسازی قیمت این ارز دولت باید برای کنترل قیمت‌ها به صورت ارشادی وارد عمل شود.


وی افزود: نرخ مناسب برای دلار قیمتی در حدود 10 تا 15 درصد قیمت ارز مبادله‌ای است زیرا دولت نرخی کمتر از این را نمی تواند بپذیرد و در صورت افزایش قیمت نیز منتفع خواهد شد.


بغزیان تاکید کرد:‌ عدد بالاتر از آن بر بازار ارز فشار می آورد و ممکن است باعث افزایش بیشتر قیمت دلار شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر