قاچاق سالیانه 4 میلیون باتری ماشین به کشور
تقی علی اکبری در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه تعرفه فعلی واردات باتری ماشین 69 درصد است، گفت: این رقم موجب شده بیشتر قاچاق این کالا به کشور در قالب کماظهاری از مبادی گمرکات کشور انجام شود، به طوری که مثلا 10 کانتینر در گمرک فاکتور میشود در حالی که 20 کانتینر بار از گمرک ترخیص میشود.
وی با اشاره به اینکه قاچاق گسترده باتری موجب شده است 10 کارخانه تولید باتری در کشور با یکسوم ظرفیت کار کنند، اظهار کرد: در حال حاضر 60 برند باتری قاچاق در بازار وجود دارد و در حالی که کارخانههای بزرگ داخلی توانایی تولید 10 میلیون باتری در سال را دارند، تنها 2 میلیون و 500 هزار باتری تولید میکنند.
او ادامه داد: 17 میلیون خودرو در کشور تردد میکنند که به طور میانگین سالانه به 12 میلیون باتری نو نیاز دارند، در حالی که فقط 80 درصد این تعداد از تولیدات داخلی تامین میشود.
رئیس اتحادیه باتریسازان تهران با بیان اینکه بیشتر باتریهای خارجی محصول کشور کره است، تصریح کرد: از آنجا که تولیدات داخلی در این بخش با مشابه خارجی از نظر کیفیت کاملا قابل رقابت است و در هر واحد باتریسازی به صورت میانگین 3 هزار نفر مشغول به کارند، از این رو حمایت از تولیدات داخلی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی افزود: نباید اجازه داده شود کارخانههای داخلی به تعطیلی کشیده شوند تا کشور در سالهای آینده آسیب پذیر نشود.
انتهای پیام/