صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

پرداخت غرامت به گروگان‌های سفارت آمریکا

آمریکا به اعضای گروگان‌های سفارت این کشور در ایران در سال 1358 از محل جریمه‌های نقض تحریم‌های ضد ایرانی غرامت پرداخت می‌کند.
کد خبر : 23363

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری سیاتل‌تایمز، اعضای سفارت آمریکا در تهران که در آبان سال 1358 گروگان گرفته شده بودند، پس از آزادی و بازگشت به کشورشان درصدد دریافت غرامت از ایران برآمدند که به نظر می‌رسد اکنون این مسئله با یاری تحریم‌های ایران محقق شده است.


بر اساس این گزارش، سنای آمریکا هفته گذشته قانونی را مورد بررسی قرار داد که بر اساس آن به هر یک از گروگان‌ها به ازای هر روز زندانی بودن در ایران مبلغ 6750 دلار پرداخت می‌شود که مقدار آن برای تمامی روزهایی که این افراد در تهران گروگان بودند،‌ حدود سه میلیون دلار می‌شود.


در عین حال این پول قرار است از طریق جریمه‌های اعمال‌شده علیه شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده‌اند، پرداخت شود. مسئله‌ای که تام لنکفورد، دادستان آمریکایی از آن به عنوان یک نقطه عطف یاد می‌کند.


از جمع 53 گروگان آمریکایی در تهران اکنون 38 نفر زنده هستند. این در شرایطی است که بر اساس توافق انجام‌شده موسوم به معاهده الجزایر میان ایران و آمریکا در سال 1981، مقرر شد که آمریکایی‌ها از تلاش برای دریافت غرامت در این زمینه دست بردارند و به همین دلیل روند تحقق این مسئله بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.


از سوی دیگر انتظار گروگان‌ها این بود که برای هر روز زندانی بودن در ایران به آنان مبلغ 10 هزار دلار پرداخت شود که این میزان با مقدار اعلام‌شده بیش از سه هزار دلار تفاوت دارد.


برخی از سناتورهای آمریکا تلاش کرده بودند مسئله پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی را به مسئله توافق هسته‌ای پیوند بزنند که موفق به انجام این کار نشدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر