صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

رشد ۴ درصدی حمل و نقل ریلی مسافر در کشور

قائم مقام مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تفاوت ارائه کیفی با کمی خدمات در بخش حمل و نقل ریلی مسافر تصریح کرد: ما نیازمند یک تغییر نگاه اساسی در این بخش هستیم.
کد خبر : 233485

به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت راه و شهرسازی، احمد خدایی قائم مقام مدیرعامل شرکت راه آهن در نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافر که با حضور مسئولان و مدیران ارشد شرکت راه‌آهن، انجمن صفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، شرکت‌های حمل و نقل ریالی مسافری و سایر دست‌اندرکاران این حوزه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه دو هدف به منظور ارتقای بخش مسافری در راه‌آهن مشخص شده که اولین مورد رسیدن به سهم ۲۰ درصد از حمل و نقل مسافر کشور تا پایان برنامه ششم است.


وی افزود: در حال حاضر سهم راه‌آهن از حمل و نقل مسافر کشور حدود ۸ درصد است و برای ارتقای آن به سهم ۲۰ درصد مسیر سخت و دشواری را پیش رو داریم.


قائم مقام مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه بخش حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است، تصریح کرد: یکی از معضلات ما توجه بیش از اندازه به شاخص‌های کمی است در حالی که رقیب اصلی راه‌آهن سفر‌های شخصی و حمل و نقل جاده‌ای محسوب می‌شود و این کیفیت سفر است که خانواده‌ها را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب می‌کند.


خدایی در ادامه گفت: به نظر میر سد ارتقای بخش کیفی حوزه مسافر کمتر از بخش کمی است لذا باید برای ترغیب مسافر سرویس مناسب ارائه شود.


وی با اشاره به وجود ظرفیت خالی غیر از زمان پیک سفر یادآور شد: اکثرا به غیر از زمان پیک ظرفیت قطار‌های مسافری به طور ۱۰۰ درصد تکمیل نمی‌شود که نشان از عدم رغبت مردم است.


قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به این نکته که به هر دلیل همچنان استفاده از قطار در اولویت مردم قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: البته به غیر از مسیر‌های طولانی مانند محور جنوب به دلیل مسافت طولانی از مرکز و سایر نقاط کشور به جنوب، در سایر مسیر‌ها از حمل و نقل جاده‌ای و شهری بیشتر استفاده می‌شود.


خدایی با بیان اینکه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است، افزود: در حال حاضر عموما از واگن‌های چهارصندلی و خدمات خوب از سوی شرکت‌ها به مسافران ارائه می‌شود در حالی که مسافر آن را نمی‌خواهد. به طور مثال در کشور‌های اروپایی و توسعه یافته مسافر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از آغاز سفر خود وارد ایستگاه راه آهن می‌شود در حالی که در ایران به دلیل چندین مرحله فیلترینگ بلیت، مسافر در ایستگاه‌ها معطل می‌شود که این پروسه منسوخ شده در دنیای امروز باعث ایجاد سالن‌های انتظار در داخل ایستگاه‌های کششور شده است.


وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر واگن‌های مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکس‌ترین واگن‌های دنیا که معمولا در سایر منقاط جهان به عنوان قطار‌های گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایین‌تر استفاده می‌شود.


قائم مقام مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به سیاست‌های توسعه قطار‌های حومه‌ای گفت: بهترین نوع ناوگان حومه‌ای «ریل باس» وارد ناوگان حومه‌ای کشور شده است در حالی که در کشور‌های جهان عمدتا از واگن‌های اتوبوسی استفاده می‌شود، زیرا از توان بخش خصوصی و دولتی خارج است.


وی با بیان اینکه نیاززمند یک تغییر نگاه اساسی هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ ایجاد ظرفیت در شبکه به طور قطع ظرفیت مورد نیاز به وجود خواهد آمد.
خدایی افزود: براساس آغاز طرح توسعه راهآهن از سه سال گذشته، پروژه‌ها پیشرفت قابل قبولی داشته و به موقعیت بهره برداری رسیده اند.
وی با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در بخش‌های حومه ای، کشنده ها، واگن اظهار کرد: در حوزه واگن برای حضور بخشش خصوصی یا ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی و سپس انتقال کامل به بخش خصوصی در حال بررسی هستیم.


قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت بخش گردشگری حمل و نقل ریلی خاطر نشان کرد: با توجه به تعطیلات آخر هفته و نقاط دیدنی کشور برگزاری تور‌های یک روزه و دوروزه می‌تواند مصمر ثمر باشد و می‌توان از ناوگانی که در ایام کاری هفته استفاده می‌شود برای آخر هفته بهره‌گیری کرد که این اقدام موجب افزاش بهره وری می‌شود.


وی در ادامه به لزوم برگزاری تور‌های گردشگری با فاصله‌های بلندتر اشاره کرد و گفتم: این تور‌ها می‌تواند به تعداد روز‌های بیشتری بین یک هفته تا ۱۰ روز را سپری کند و قطار می‌تواند به عنوان یک هتل متحرک این بهخش را بر عهده بگیرد لذا به طور قطع این تور‌ها برای گردشگران نیز اقتصادی خواهد بود.


خدایی افزود: در این راستا خارجی‌ها با قیمت‌های بالای پیشنهادی در راستای برگزاری تور‌های بلندمدت موافقت خود را اعلام کرده‌اند.


وی تاکید کرد: تماما حوزه‌های مرتبط با بخش ریلی اعم از راه‌آهن، شرکت‌های ریلی و شرکت‌های گردشگری باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا هدف اصلی که ارائه سرویس به مردم است به افزایش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شرکت راه‌آهن یا شاخص‌های مورد نظر دیگر منجر شود.


قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پایان خاطر نشان کرد: باید دست در دست هم دهیم و به صورت جزیره‌ای فکر نکنیم تا فاصله فکری دولت و بخش خصوصی کمتر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر