صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در نشست خبری:

٥ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان بدهی قطعی دولت به شهرداری تهران است/ پیشنهاد افزایش 150 تومانی بنزین برای مردم پایتخت

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه مصوب شورای شهر برای خدمات رسانی در اربعین امسال ١٠ میلیارد تومان بود، تاکید کرد: پارسال بودجه مصوب برای اربعین ٥ میلیارد تومان بود اما ٥٠ میلیارد هزینه شد.
کد خبر : 233432

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سمیع الله حسینی مکارم صبح امروز در نشست خبری در خصوص بودجه شهرداری افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری در دوره جدید، کنترل هزینه‌های غیرضرور است که در این راستا می‌توان به کاهش هزینه‌های اربعین اشاره کرد.
وی افزود: پارسال هزینه جاری شهرداری در هر ماه ٤٧٥ میلیارد تومان بوده اما امسال به دلیل افزایش استخدام‌ها، حقوق کارکنان و هزینه‌های دیگر، هزینه جاری ماهانه به ٦٠٠ میلیارد تومان افزایش یافته است.


حسینی مکارم تصریح کرد: افزایش هزینه‌های شهرداری در حالی است که درآمدهای پایدار شهرداری از محل مالیات ارزش افزوده کاهش داشته است.


معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص تحقق بودجه امسال شهرداری تهران گفت: تاکنون ٧٢ درصد از بودجه شهرداری تهران محقق شده است؛ البته تنها ٢٩ درصد از این درآمد از محل درآمدهای پایدار بوده است.


بررسی ١٢٣٢ مورد هلوگرام
معاون شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از کارگزار در امور شهری و صدور هلوگرام کار خوبی است، افزود: بنا بود کارگزاران طرف قرارداد شهرداری به پیمانکاران پول پرداخت کنند و در ازای این کار ٥ درصد کارمزد و بقیه پول را نیز غیرنقد دریافت کنند اما در سال‌های اخیر انحرافات گسترده در این موضوع ایجاد شده است تا جایی که شهرداری جای تسویه غیرنقد، به کارگزاران پول نقد، کارمزد و حتی هزینه تخفیف به پیمانکاران را حساب می‌کرده و در برخی موارد هلوگرام رایگان هم صادر می‌شود.


حسینی مکارم در ادامه به صدور بخشنامه هلوگرام اشاره کرد و گفت: تاکنون ١٢٣٢ مورد هلوگرام به ارزش ٧٢٠ میلیارد تومان بررسی شده که ٨٦٦ مورد آن به ارزش ٣٥٩ میلیارد تومان تائید شد اما ٣٤ مورد هم به ارزش ٥٥ میلیارد تومان باطل شد.


وی ادامه داد: ٣٣٢ مورد هلوگرام هم مستندات کافی نداشتند که هنوز تایید یا رد نشده است. این موارد شامل هلوگرام‌هایی است که مناطق اعلام کردند؛ به طور قطع موارد متعددی داریم که هنوز اعلام نشده و شاید هم برخی از ترس اینکه این موارد بررسی دقیقی می‌شود، بی‌خیال هلوگرام‌ها شدند.


حسینی مکارم گفت: با بستن هلوگرام‌ها و پرداخت‌های پشت باجه، درآمدهای شهرداری افزایش یافته است.


٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی شهرداری تهران


معاون شهرداری تهران در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران هم گفت: ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی است که در دفاتر ثبت شده؛ از این مبلغ ١٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بانکی است.


وی اضافه کرد: حتی اگر درآمد و هزینه شهرداری سر به سر شود و هیچ بدهی جدیدی هم اضافه نشود؛ شهرداری باید سالانه ٧ هزار میلیارد تومان سود و دیرکرد تسهیلات را به بانک‌ها پرداخت کند که هیچ کس اینها را در بدهی شهرداری حساب نمی‌کند.


حسینی مکارم گفت: جدا از ٣٠ هزار میلیارد بدهی، حدود ٧٠٠ تا هزار میلیارد بدهی در قالب پرونده های مطرح در کمیسیون ماده ٣٨ است که میزان دقیق آن مشخص نیست. همچنین پرونده‌هایی در دادگاه‌ها مطرح است که نتیجه آن مشخص نیست.


حسینی مکارم در خصوص بدهی دولت به شهرداری توضیح داد: آنچه که ادعای شهرداری است مبلغ ١٤ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان است، اما حدود ٨ میلیارد هزار تومان از این بدهی در خصوص کمک به توسعه حمل و نقل، بافت فرسوده، یارانه بلیت و جریمه‌های رانندگی که در ردیف‌های بودجه بوده، مربوط به مواردی است که دولت مجاز به کمک بوده و از این نظر، دولت تکلیفی برای خود نمی‌بیند.


وی افزود: بدهی قطعی و تکلیفی دولت حدود ٥ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان است.


حسینی مکارم تاکید کرد: امسال وصولی دولت از محل جریمه‌‌های رانندگی در تهران حدود 150 میلیارد تومان بوده که 60 درصد آن متعلق به شهرداری است اما تنها ٢٤ میلیارد تومان از محل جریمه‌های رانندگی پرداخت شده است؛ البته دولت قول داده به زودی یارانه بلیت مترو و اتوبوس نیز پرداخت شود که در حال پیگیری آن هستیم.


پیشنهاد افزایش قیمت بنزین


معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه از پیش‌بینی محل‌های جدید برای درآمدهای پایدار شهرداری تهران خبر داد و گفت: پیشنهادی به دولت ارائه می‌شود تا در تبصره بودجه سال 97 در بندی اضافه شود که 150 تومان به مبلغ فروش بنزین در تهران به عنوان عوارض افزوده شود و این مبلغ در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد؛ با احتساب مصرف روزانه 7 میلیون لیتر بنزین در تهران در هر روز، چیزی حدود 400 میلیارد تومان در سال برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد خواهد شد.


وی افزود: همچنین در پیشنهاد دیگری به دنبال افزایش نرخ عوارض ساختمان‌ها بر اساس قیمت منطقه‌ای و نیز عوارض خودروها بر اساس قیمت آن هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر