صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

رسانه آمریکایی مطرح‌ کرد؛ خواهرخواندگی سیاتل و اصفهان، راهی برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا

در ماه آوریل سال جاری میلادی 15 آمریکایی با صدها نفر از مردم ایران در سفر به شهرهای مهم این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند، دیداری که می‌تواند به گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور بینجامد.
کد خبر : 23291

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری سیاتل‌تایمز، فردریک نولاند، وکیل بازنشسته و فعال صلح آمریکایی در گزارش خود در این زمینه نوشته است: من در این سفر در شهر زیبا و تاریخی اصفهان که زمانی در دانشگاه آن به عنوان یک داوطلب صلح تدریس می‌کردم، با یک مقام این استان درباره ایجاد روابط خواهرخواندگی میان این شهر و سیاتل و تبادل موزیسین، هنرمند، دانشجو، استاد، رهبران مذهبی و از همه مهم‌تر بازرگانان گفت‌وگو کردم.


این پیشنهاد بر اساس نمونه اتفاق افتاده در دوران جنگ سرد است که در آن شهر سیاتل با شهر تاشکند شوروی که اکنون پایتخت ازبکستان است، رابطه خواهرخواندگی برقرار کرد. پاسخ آن مقام شهر اصفهان به من مثبت بود، اما به طور قطع تحقق آن بستگی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای دارد.


ناآگاهی مردم آمریکا از ریشه اختلافات میان دو کشور باعث تسهیل تلاش سیاستمداران و عوام‌فریبان آمریکایی برای دنبال کردن اهدافشان از طریق وارونه جلوه دادن حقایق شده است. بسیاری از آمریکایی‌ها از مسئله تسخیر سفارت این کشور در تهران و همچنین انکار هولوکاست از سوی مقامات این کشور آگاهند، اما متاسفانه تعداد بسیاری کمی از مردم این کشور از نارضایتی مردم ایران از ایالات متحده خبر دارند، از جمله به دلیل نقش سیا در کودتای ضد دولت مصدق در سال 1953، آموزش نیروی مخفی شاه و همچنین شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1988 که به کشته شدن 290 نفر از جمله 66 کودک انجامید.


از سوی دیگر حمایت آمریکا از صدام حسین در جنگ هشت ساله علیه ایران که بین 500 هزار تا 1.5 میلیون ایرانی را به کام مرگ کشاند، به آسانی نادیده گرفته می‌شود. بنابراین تردید ایرانیان درباره توطئه‌های آمریکایی‌ها بسیار عمیق است. اما با وجود سال‌ها خصومت و بی‌اعتمادی میان دو کشور، فوق‌العاده‌ترین چیز در سفر به ایران احترام و مهربانی است که مردم این کشور در قبال آمریکایی‌ها از خود نشان می‌دهند. در دوران سفر سه هفته‌ای به سرتاسر ایران، حتی یک ساعت هم وقت ما بدون شنیدن این جمله از ایرانیان نگذشت که می‌گفتند: ما عاشق آمریکایی‌ها هستیم. آنان از ما درخواست انداختن عکس می‌کردند و از ما می‌پرسیدند که چقدر ایران را دوست داریم و یا به ما می‌گفتند که تا چه حد امیدوار به ایجاد رابطه طبیعی میان ایران و غرب هستند.


آمریکا بین چهار تا شش تریلیون دلار برای جنگ در عراق و افغانستان صرف کرده و از تغییر حکومت در لیبی و همچنین حمله عربستان به یمن حمایت کرده است. همین مسئله باعث ایجاد بی‌اعتمادی درباره آمریکا شده است.


اما اکنون به نظر می‌رسد تلاش برای ایجاد رابطه خواهرخواندگی میان اصفهان و سیاتل، می‌تواند به ترویج احترام متقابل بین دو کشور و کاهش خطر احتمال بروز مقابله نظامی کاملا بی‌فایده منجر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر