صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
نوبخت در جریان ارائه نظام بودجه ریزی سال ۹۷:

اختصاص بودجه دستگاه‌ها براساس قیمت تمام‌شده/ لایحه بودجه در زمان قانونی تقدیم مجلس می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه بودجه سال ۹۷ براساس نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بوده و بودجه دستگاه‌ها براساس قیمت تمام‌شده به آن‌ها اختصاص می‌یابد.
کد خبر : 231187

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (دوشنبه، 22 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه شاخص های بودجه ریزی عملیاتی در بودجه سال 1397 کل کشور گفت: برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور دو وعده به نمایندگان داده شد که وعده نخست این بود که لایحه بودجه سال 97 در زمان مقرر تقدیم مجلس شود که در این راستا از چهارشنبه گذشته پیش نویس لایحه به دولت ارسال شده و از جلسه روز گذشته هیات وزیران کار رسیدگی به پیشنویس لایحه بودجه سال 97 آغاز شده است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود:با توجه به اینکه مقرر شده تمامی جلسات هیات دولت به بررسی پیش نویس معطوف شود، ابراز امیدواری می کنم که لایحه سال 97 در زمان مقرر قانونی تقدیم مجلس شود.


وی با بیان اینکه وعده دیگر این بود که لایحه بودجه سال 97 با اصلاحات اساسی شکل گرفته و تقدیم مجلس شود، ادامه داد: اگر این لایحه برای اصلاح به تکمیل نیاز دارد توسط مجلس انجام شود تا بتوان قانون مناسبی در این زمینه داشت.


دولت در سال 97 بودجه ریزی برمبنای عملکرد را مبنای فعالیت خود قرار داده است


نوبخت یادآور شد: بودجه علاوه بر اینکه پیش بینی منابع و مصارف یکساله است؛برنامه یکساله از برش برنامه های توسعه پنج ساله است.


وی با بیان اینکه راه حل مشکلات بودجه ریزی در کشور این بوده که بودجه ریزی از روش سنتی و افزایشی به روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تغییر یابد، افزود:دولت در سال 97 بودجه ریزی برمبنای عملکرد را مبنای فعالیت خود قرار داده و اهم اصلاحات در این لایحه شامل 6 مورد می شود.


نوبخت با اشاره به اصلاحات بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سال 97 ادامه داد: بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، اصلاح ردیف های متفرقه بودجه، اصلاح جداول بودجه، تمرکززدایی و تفویض اختیارات بیشتر به استان ها، نظام درآمد هزینه ای استان ها و مشارکت عمومی خصوصی در طرح های تملک دارایی سرمایه ای از جمله تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه سال 97 است.


وی اظهار داشت:در خصوص بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد با تکیه بر اسناد فرادست ابتدا برنامه سال 97 احصاء شد و برنامه اجرایی براین اساس تدوین شد که برای اجرای آن باید فعالیت هایی انجام شود که این فعالیت ها نیز احصاء شده است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:برای هریک از فعالیت ها قیمت مشخص شده است و قیمت تمام شده هر فعالیت در هر دستگاه مشخص می شود که بودجه هر دستگاه براساس این قیمت تمام شده تخصیص می یابد.


نوبخت در ادامه با بیان اینکه با اصلاح نظام بودجه‌ریزی بر عملکرد دستگاه‌ها ارزیابی خواهیم داشت،گفت: بدین ترتیب در زمان تخصیص متوجه می‌شویم دستگاهی برای سال 97 که مقداری بودجه گرفته در راستای هدف خود حرکت کرده یا خیر و آیا توانسته است اهداف سازمان خود را تحقق بخشد یا خیر.


رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای سال 1397، 290 دستگاه و ردیف ملی داریم که 32 درصد دستگاه‌های اصلی است که بر مبنای قیمت تمام شده که با مدل‌های نرم‌افزاری قیمت آن را احصاء کرده‌ایم حسابرسی می‌کنیم که در آینده به کمیسیون‌های مربوطه مجلس معرفی خواهیم کرد و الباقی بر اساس قیمت واحد تولید محاسبه می‌شود.


وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه برای سال97 این انتظار را داریم که با اعتبارات دستگاه ها که اختیارات آن به استان‌ها تفویض می‌شود صرفه‌جویی کنیم، عنوان کرد:درهمین راستا 50 درصد برای بودجه عمرانی و 50 درصد برای بهره وری خواهد بود.


شفافیت هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی تا 70 درصد درآمدهای اختصاصی برای هزینه‌های جاری


نوبخت همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 337 ردیف متفرقه در بودجه وجود دارد، اظهار داشت: هر دستگاهی ردیف بودجه‌ای دارد و در کنار آن ردیف متفرقه که مشخص نیست؛این اعتبار را چه کسی می‌گیرد و صرف چه اموری می‌شود از این رو هماهنگی کردیم تا مشخص شود؛هرکدام از دستگاه‌ها چقدر اعتبار دریافت کرده و صرف چه اموری می‌کنند که از این طریق توانستیم ردیف‌های متفرقه را از 337 به 113 ردیف کاهش دهیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود:برهمین اساس شفافیت هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی را حداکثر تا 70 درصد درآمدهای اختصاصی برای هزینه‌های جاری خواهیم داشت و در کنار آن مدیریت منابع با هدف تقویت مصارف تملک دارایی های سرمایه‌ای حداقل تا 30 درصد درآمدهای اختصاصی برای بودجه‌های عمرانی خواهیم داشت.


وی در ادامه با بیان اینکه 59 موسسه داریم که اعتباراتی از دولت برای کمک می‌گیرند، عنوان کرد:اما هرکدام از این موسسات زیرمجموعه دستگاهی هستند؛لذا سهام نهاد آنها را افزایش داده‌ایم تا از ردیف‌های متفرقه کم شود همچنین تشویق‌هایی برای افزایش درآمدهای استانی در نظر گرفته‌ایم و مکانیزمی برای مشارکت مردمی در پروژه ها تعیین کرده‌ایم.


معافیت رو به افزایش مالیاتی و گمرکی و کاهش سهم دولت از منابع صندوق توسعه ملی از مهمترین چالش‌ها


نوبخت ادامه داد: 128 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی با اصلاحات نظام بودجه ریزی، پول و اعتبار اختصاص خواهیم داد.


وی با اشاره به چالش‌های نظام بودجه‌ریزی خاطرنشان کرد:افزایش هزینه‌های صندوق بازنشستگی، الزامات احکام قانون برنامه ششم، معافیت‌ها و تخفیفات رو به افزایش مالیاتی و گمرکی و کاهش سهم دولت از منابع صندوق توسعه ملی از مهمترین چالش‌های پیش رو است که باید نسبت به آن اقداماتی صورت گیرد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال رئیس مجلس درخصوص بودجه بخش‌هایی که زیرنظر هیچ وزارتخانه‌ای نیستند؛مانند موضوع یارانه‌ها اظهار داشت: از 337 ردیف متفرقه بودجه، 224 را حذف کرده‌ایم که از مقدار باقی مانده برای بخش‌هایی که زیر نظر هیچ وزارتخانه‌ای نیستند استفاده خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر