صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
مشروح/ رئیس‌جمهوری در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی:

لغو کنسرت‌ها تضییع حق مردم است/ اگر ظلم ظالم را بیان کردیم کار بدی کردیم؟/ اینکه گفته شده شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخبر کرده دروغ است

رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با تأکید بر اینکه «هیچ تصمیمی در این دولت بدون مشورت با صاحب‌نظران اتخاذ نشده است»، گفت: اعتدال، معنایش آن است که هیچ تصمیمی یک شبه در کشور گرفته نشود. اعتدال، معنایش این است که امور به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.
کد خبر : 23075

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا حجت‌الاسلام حسن روحانی، بعد از ظهر امروز ـ شنبه ـ در آستانه 24 خرداد سالروز حماسه سیاسی انتخابات سال 92 ، نشست خبری خود با اصحاب رسانه را اینگونه آغاز کرد: با درود و سلام بر روح بلند امام(ره) و همه شهیدان و پیشاپیش با تبریک حلول ماه مبارک رمضان که در آستانه آن هستیم که ماه قیام، صیام و همدلی است و ماه برکت برای همه ما خواهد بود. ماه رمضان، ماه دوستی‌ها و کنارگذاشتن کینه‌هاست، ماه برادری، نزدیکی و اخوت و آشتی و ماه بذل و بخشش است. امیدواریم ماه مبارک رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان ماه پر خیر و برکتی باشد. همچنین به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم به خاطر سالروز انتخابات حماسه آفرین 24 خرداد سال 1392.


رئیس‌جمهوری در سخنان ابتدایی خود در این نشست خبری، با یادآوری شرایط کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اظهار کرد: در آن مقطع، شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما بود؛ احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی بین گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها، فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط‌های آموزشی. از طرف دیگر بدخواهان همچنین تصور می‌کردند که با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کردند مردم مشارکت آن‌چنانی پای صندوق آرا نخواهند داشت.


او یادآور شد: همه هدف بدخواهان این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق آرا نبینند؛ اما مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور، مردمسالاری حاکم است. هوشیاری و هوشمندی ملت بزرگ ایران، راهنمایی‌های بسیار تأثیرگذار مقام معظم رهبری که همه را حتی آنهایی که از نظام ممکن است دلگیر باشند، دعوت همه پای صندوق آرا و اعلام اینکه آرا امانت است و این مسئله به عنوان حق‌الناس مطرح است باعث شد که مردم به سوی صندوق آرا شتافتند و با حضور 73 درصدی واجدین شرایط حماسه بزرگی را آفریدند.








24 خرداد تعلق به هیچ حزب و جناح و دسته‌ای ندارد. 24 خرداد پیروزی ملت ایران است و تبریک از آن مردم بزرگوار این سرزمین و از آن رهبری است که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق آرا هدایت کنند

وی با تأکید بر این که «24 خرداد تعلق به هیچ حزب و جناح و دسته‌ای ندارد»، گفت: 24 خرداد پیروزی ملت ایران است و تبریک از آن مردم بزرگوار این سرزمین و از آن رهبری است که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق آرا هدایت کنند.


روحانی با تحلیل معنای رأی مردم در 24 خرداد تأکید کرد: مقصود مردم از رأیی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند، این بود که همه چیز به قانون برگردد.


رئیس‌جمهوری درباره معنای اعتدال خاطرنشان کرد: اعتدال معنایش آن است که همه حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد. اعتدال معنایش آن است که هیچ تصمیمی یک شبه در کشور گرفته نشود. اعتدال معنایش این است که امور به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.


روحانی اضافه کرد: مردم می‌خواستند یک شرایط ثبات و آرامشی در جامعه حاکم شود. مردم می‌خواستند در اقتصاد و در بازارهای مختلف اقتصادی به آینده‌ای روشن امیدوار شوند. مردم نمی‌خواستند نسبت به آینده اقتصاد، آینده روابط سیاسی، آینده ارتباطات سیاسی داخلی‌شان و آینده حضور فرهنگی اصحاب فرهنگ در تردید باشند. مردم می‌خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند.


وی تأکید کرد: همه تلاش دولتمردان بر همین مبنا بود. من می‌خواهم به مردم شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده است، مگر آنکه با صاحب‌نظران مشورت شده است. فضا در این دو سال، فضای آرام‌تری برای گفت‌وگو بوده است. شرایط اقتصادی و سیاسی آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است.


روحانی افزود: ما در یک شرایط بسیار سخت در آستانه انتخابات 24 خرداد 92 بودیم. هر دولتی روی کار می‌آمد با یک شرایط بسیار سخت و دشوار روبه‌رو می‌بود. با یک تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود، با شرایط اقتصادی که دارای رشد منفی 6/8 بود، با شرایطی که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی در جامعه بود و در یک شرایطی که سرمایه‌گذاری‌ها رشد منفی داشت و رکود در اقتصاد حاکم شده بود.


دیگر هیچ‌کس در دنیا در حق غنی‌سازی ایران و باز ماندن درهای نطنز و حتی فردو تردیدی ندارد


رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط آغاز به کار دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم در یک شرایط بی‌نظیر در تاریخ ایران از لحاظ توأم شدن رکود و تورم، آغاز به کار کرد و هر دولتی اگر آغاز می‌کرد با انبوهی از مشکلات روبه‌رو بود. تلاش بر این بود که ما به وعده‌ها عمل کنیم، دولت در طول 22 ماه گذشته تلاشش بر این بوده که در هر زمینه‌ای که به مردم وعده داده تلاش کند آن وعده‌ها را عملی کند.


روحانی با بیان اینکه «نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان سه وعده‌ای بود که در انتخابات به مردم داده شد»، گفت: ما می‌خواستیم عزت ملی ما با موقعیت صحیح و در خور این ملت در سطح جهانی و روابط بین‌المللی توأم بشود، ما می‌خواستیم روابط ما با دنیا به گونه‌ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد، ما می‌خواستیم آشتی و برادری و روابط بهتر با جهان داشته باشیم.








تا دو سال پیش هیچ قدرت بزرگ جهانی لااقل 1+5 و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند؛ اما امروز هیچ‌کس در دنیا در اینکه در ایران حق غنی‌سازی وجود دارد و نطنز درهایش باز می‌ماند و حتی فردو، تردید ندارد. این بزرگترین دستاورد مذاکرات در زمینه حقوق هسته‌ای ملت ایران است

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه «ما می‌خواستیم همه حقوق ملت ایران را با هم استیفا کنیم نه تنها یک حق»، گفت: ما می‌دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته‌ای باید حق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز همزمان تأمین شود. ما می‌دانستیم که حق این مردم همه فناوری‌هاست و حق این مردم شرایط حمل‌ونقل مناسب بین‌المللی است. ما می‌دانستیم حق این مردم شرایط ارتباط اقتصادی برای کالاهای مختلف از خودرو و پتروشیمی تا خرید انواع کالاهایی است که مورد نیاز این کشور است تا شرایط مناسب برای صادرات کالا تا مسئله بیمه، تا کشتیرانی، تا روابط مالی و بانکی. ما ملتی نیستیم که تأکید بر حفظ یک حق داشته باشیم و بقیه حقوق‌مان را بگذاریم دیگران پایمال کنند.


روحانی با تأکید بر اینکه «هدف 24 خرداد، حفظ همه حقوق این ملت بزرگ بود»، تصریح کرد: این به معنای تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت ایران و منافع ملی است. در این راستا ما باب مذاکرات جدی و تأثیرگذار را در چارچوب منطق با 1+5 آغاز کردیم. خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بود من در اینجا باید از مقام معظم رهبری سپاسگزاری کنم؛ هم برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات، هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره‌کنندگان و هم آنکه با نفس گرم‌شان در این کشور وحدت و اتحاد و انسجام ملی را به خوبی حفظ کردند.


رئیس‌جمهوری با تشکر از ملت بزرگ ایران به خاطر حمایت مستمر از دولت به ویژه در زمینه مذاکرات، گفت: ما در این مذاکرات با شش قدرت بزرگ جهانی روبه‌رو هستیم؛ همین جا باید از مذاکره‌کنندگان قوی‌مان و از وزیر خارجه که سرپرستی مذاکرات را بر عهده دارند، تشکر کنم که هر آنچه تا به امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی است.


وی با اشاره به پیروزی‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: تا دو سال پیش هیچ‌کس و هیچ قدرت بزرگ جهانی لااقل 1+5 و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند؛ این حق ما بود ولی اذعان نداشتند، اما امروز هیچ‌کس در دنیا حتی قدرت‌های بزرگ غربی و حتی 1+5 در اینکه در ایران حق غنی‌سازی وجود دارد و نطنز درهایش باز می‌ماند و حتی فردو، تردید ندارد. این بزرگترین دستاورد مذاکرات در زمینه حقوق هسته‌ای ملت ایران است.


آنچه تا امروز در مذاکرات به دست آورده‌ایم یک پیروزی بزرگ از آنِ همه ملت ایران است


رئیس‌جمهوری ادامه داد: تا دو سال پیش هیچ‌یک از قدرت‌های غربی اذعان نمی‌کردند که ایران می‌تواند در تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته مسیر را ادامه دهد، حتی با اعمال تزریق UF6 در سانتریفیوژهای پیشرفته برای تحقیق و توسعه مخالفت داشتند؛ اما همه امروز به این حق اعتراف و اقرار دارند.


رئیس‌جمهوری همچنین درباره تحریم‌ها گفت: در زمینه تحریم‌ها شاید سخن‌ها متفاوت باشد؛ اما امروز هیچ‌کس تردید ندارد که اجرای توافق توأم خواهد بود با رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی که ظالمانه علیه ملت ایران اعمال شده است. دو سال پیش کسی اذعان نمی‌کرد که با یک توافق نهایی همه تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل لغو خواهد شد اما آنچه تا امروز (درباره آینده بحث نمی‌کنم) به دست آورده‌ایم یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است که از آنِ همه ملت است. این ملت با ایستادگی و مقاومتش به این حقوق بزرگ خود دست یافته است.


روحانی با تأکید بر اینکه «در زمینه تحریم‌ها باید دو مسئله مهم را مد نظر داشته باشیم»، گفت: ابعاد و عمق تحریم یک موضوع است و مدیریت تحریم موضوع دیگری است که باید این دو را از هم تفکیک کرد.








بعضی‌ها تعجب کردند که من از آب خوردن مردم سخن گفتم. تحریم‌ها حتی برای سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تأمین می‌کند. عمق این تحریم‌ها حتی ضدداروها و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بود، هیچ‌کس در ظلم ظالم تردید نکند

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همه بدانیم تحریم‌ها غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است. تردید نکنیم که تحریم‌ها، تحریم کور بوده است و نه هدفمند. اگر تحریم‌ها صرفا علیه صنعت هسته‌ای بود، شاید استفاده من از تعبیرات غیرانسانی و غیراخلاقی کمی اغراق‌آمیز بود؛ اما این تحریم‌ها حتی برای خرید گندم بوده است، حتی برای خرید مواد غذایی این مردم بوده است، علیه هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران، حتی علیه سرمایه‌گذاری برای سدی که آب کشاورزی را تأمین می‌کند.


روحانی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به وی درباره گره زدن مذاکرات به آب خوردن مردم وارد می‌شود، گفت: بعضی‌ها تعجب کردند که من از آب خوردن مردم سخن گفتم. تحریم‌ها حتی برای سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تأمین می‌کند. عمق این تحریم‌ها حتی ضدداروها و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بود، هیچ‌کس در ظلم ظالم تردید نکند.


وی افزود: مخفی کردن ظلم ظالمان خیلی کار شایسته‌ای نیست، اگر ما ظلم ظالم را بیان کردیم آیا کار بدی کردیم؟ آیا باید ظلم ظالم مخفی بماند؟


رئیس‌جمهوری با اشاره به دیگر موضوعات در این زمینه با عنوان مدیریت تحریم‌ها اظهار کرد: ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و تا آب و نان مردم را فرامی‌گرفت؛ اما این دولت به خوبی این تحریم‌ها را مدیریت کرده و اگر باز هم تحریم‌های ظالمانه بخواهد ادامه یابد، مدیریت خواهد کرد. دلیلش هم عملکرد دولت در طول این دو سال است. پرداختی مردم در بیمارستان‌ها به جای 37 درصد به 4/5 درصد تقلیل یافته است، دلیلش 9 میلیون و 200 هزار نفری هستند که تا به امروز بیمه نبودند و در دولت یازدهم بیمه درمانی شدند، دلیلش 10 میلیون حاشیه‌نشین اطراف شهرها هستند که تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند و 11 میلیون نفری که تحت پوشش حمایت کالایی قرار گرفتند.


روحانی افزود: آمارها فراوان است؛ این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور انجام داده است، این دولت تا پایان چهار سال خود حدود 10 میلیارد دلار برای تأمین آب اختصاص داده است، پس دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده و خواهد کرد؛ اما معنایش آن نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ملت ما ندانند و ظلم ظالم را بیان نکنیم و توضیح ندهیم. باید کار خلاف قانون قدرت‌ها را توضیح دهیم؛ اما ملت ما از این فشارها نمی‌هراسد و مسیر را برای احقاق حقوق خود ادامه خواهد داد.








این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور انجام داده است، این دولت تا پایان چهار سال خود حدود 10 میلیارد دلار برای تأمین آب اختصاص داده است، پس دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده و خواهد کرد؛ اما معنایش آن نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ملت ما ندانند و ظلم ظالم را بیان نکنیم

روحانی در ادامه نشست خبری به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.


اولین خبرنگار از خبرگزاری صدا و سیما، از رئیس‌جمهوری درباره فاصله مذاکرات با توافق خوب مد نظر جمهوری اسلامی و امکان‌پذیری توافق خوب سؤال کرد که رئیس‌جمهوری پاسخ داد: همه تلاش ما بر این است که به یک توافق عزتمندانه با تأمین حقوق ملت بزرگ ایران و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده دست یابیم. به نظر من چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی بوده، امروز مورد قبول 1+5 است؛ ضمن اینکه در جزئیات هنوز اختلافات فراوانی داریم و باید همه آنهاحل شود. آنچه من می‌توانم بگویم ما کاملا در مذاکرات جدی هستیم، دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان به هیچ‌وجه نیستیم و خود را محصور در یک زمان خاص هم نمی‌بینیم. ما عجله‌ای نداریم اما در عین حال از همه فرصت و امکان برای دستیابی به توافق خوب استفاده می‌کنیم. خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است. چارچوب‌هایی که از طرف نظام تعیین شده همواره مورد توجه مذاکره‌کنندگان ما بوده و به طور جدی این مسیر را دنبال می‌کنیم. اگر طرف مقابل ما نیز همین چارچوب‌ها را رعایت کند و به حقوق ملت ایران و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده‌خواهی نباشد، توافق نهایی در دسترس است.


لغو کنسرت‌ها پیش از تضییع حقوق اصحاب فرهنگ، تضییع حق مردم است








از نظر ما وقتی مجوز قانونی صادر می‌شود لغو آن مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حق چنین کاری ندارند، کاملا نادرست است. اگر قوه قضائیه هم می‌خواهد در مواردی وارد شود باید توجیه قانونی داشته باشد

در ادامه خبرنگار روزنامه ابتکار درباره رویکرد فرهنگی دولت با توجه به لغو گسترده کنسرت‌های موسیقی سؤال کرد که رئیس‌جمهوری در این‌باره گفت: ما در زمینه فرهنگی همانطور که از ابتدا اعلام کردیم، معتقدیم که امور فرهنگی حتی‌الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. فضا را باید کاملا به گونه‌ای طراحی کنیم که همه ـ چه آنهایی که می‌خواهند از کالاهای فرهنگی استفاده کنند و چه آنهایی که می‌خواهند کالاهای فرهنگی تولید کنند ـ به خوبی بتوانند از این فضا بهره ببرند. از نظر ما مرجع، قانون است. وقتی یک دستگاه به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز معین شده، دخالت دیگران در این امور شایسته نیست باید بگذاریم قانون اجرایی و عملیاتی شود. اینکه تصور شود این کار خوب است یا بد، یا به صلاح است یا به صلاح نیست، همان اشکالی است که قبلا هم به آن اشاره کرده‌ام. همه ما باید به قانون عمل کنیم و دنبال اجتهاد شخصی نباشیم و اجتهاد را به حوزه‌های علمیه واگذار کنیم و خود را ملزم به اجرای قانون بدانیم. مجوز دستگاه قانونی باید مورد احترام باشد، قانون این اجازه را به آن دستگاه داده، یادمان باشد که وقتی به یک کنسرت در چارچوب قانون مجوز داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود و مردم بلیت خریداری می‌کنند، دخالت‌های دیگران پیش از آنکه تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد، تضییع حقوق مردم است. من امیدوارم همه ما احساس کنیم که راه 24 خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق‌های رأی آمدند برای حمایت از اجرای راه و مسیری که انتخاب کردند همچنان در صحنه هستند. ما باید از این مشکلات عبور کنیم و مطمئنم با وحدت و انسجام و حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور خواهیم کرد. دولت خود را ملزم به حقوق مردم و اجرای قانون می‌داند.


رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به دیگر سؤال این خبرنگار درباره دخالت‌های بیش از حد برخی دستگاه‌ها در لغو مجوزهای قانونی کنسرت‌ها گفت: البته آن طور که شما می‌گویید خیلی در آن حد نیست؛ اما از نظر ما وقتی مجوز قانونی صادر می‌شود لغو آن مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حق چنین کاری ندارند، کاملا نادرست است. اگر قوه قضائیه هم می‌خواهد در مواردی وارد شود باید توجیه قانونی داشته باشد.


درباره همزمانی اقدامات ایران با لغو تحریم‌ها اختلافات زیادی هست








یک اشکالی که وجود دارد این است که طرف مقابل ما در برخی موارد بعد از رسیدن به چارچوبی در یک جلسه، در جلسه بعدی برمی‌گردد و درباره همان موضوع چانه‌زنی می‌کند. این، کار را عقب نمی‌اندازد و مذاکرات را طولانی می‌کند

این نشست خبری با سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین ادامه یافت که ارزیابی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را از آینده مذاکرات و لغو تحریم‌ها خواستار شد.


رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال گفت: اساس مذاکرات رو به پیش است؛ گرچه در برخی از مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه تحریم‌های اقتصادی نیز در اصل اینکه با اجرای توافق همه تحریم‌های اقتصادی برداشته و کان لم یکن خواهد شد، تردیدی نیست؛ اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو و چگونگی آن اختلافات زیادی هست. اختلافای زیادی درباره این همزمانی وجود دارد. ما مصر به همزمانی هستیم؛ اما یک اشکالی که وجود دارد این است که طرف مقابل ما در برخی موارد بعد از رسیدن به چارچوبی در یک جلسه، در جلسه بعدی برمی‌گردد و درباره همان موضوع چانه‌زنی می‌کند. این، کار را عقب نمی‌اندازد و مذاکرات را طولانی می‌کند. زمانی پیش روی ماست. اگر طرف مقابل به چارچوب‌های قبلی متعهد بماند و نخواهد موارد جدیدی را وارد توافق کند می‌تواند مسئله حل و فصل شود و می‌توانیم به توافق برسیم؛ اما اگر مسیر چانه‌زنی‌ها ادامه یابد، کار با مشکل مواجه خواهد شد.


دولت تعبیر خاصی راجع به نیروی انتظامی ندارد


رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر «تعامل دولت با حوزه‌های علمیه و دغدغه برخی علما نسبت به مسائل فرهنگی و برگزاری کنسرت‌ها و تئاترها و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و تعابیری که دولت برای نیروی انتظامی به کار برده است»، گفت: دولت تعبیر خاصی راجع به نیروی انتظامی ندارد و معتقد است همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی باید در چارچوب قانون عمل کنند و معیار آنها تنها قانون باشد. فکر نمی‌کنم این موضوع جای اختلاف باشد، مخصوصا آنکه قانون جمهوری اسلامی ایران برگرفته از متن شرع و لااقل مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد. قانون ما قانون اسلامی است.








امام خمینی(ره) در زمینه مسائل فرهنگی یک بن‌بستی که قبلا مطرح بود را باز کردند. در آغاز انقلاب خیلی حرف‌ها مطرح بود و برخی می‌گفتند که خانم‌ها نباید در تظاهرات حضور داشته باشند چراکه شعار که می‌دهند، صدای نامحرم است و اشکال دارد. در آن زمان این بحث‌ها در ایران مطرح بود و امام در پاریس بودند؛ اما امام موضع‌گیری صریح کردند

امام خمینی‌(ره) فرمودند قانونی که شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند، اجرای آن برای همه لازم است؛ بنابراین ما در این زمینه اختلافی نداریم.


در انتخابات در مقابل خانم‌ها خم می‌شویم اما بعد از آن ظاهرا رأی ما عوض می‌شود


رئیس‌جمهوری همچنین در رابطه با برخی دغدغه‌های فرهنگی علما نیز اظهارکرد: در رابطه با مسائل فرهنگی، دولت ملزم به اجرای قانون است؛ یعنی قوانینی که موجود است را باید اجرایی کند، ضمن آنکه حقوق مردم هم باید حفظ شود. امام خمینی(ره) در زمینه مسائل فرهنگی یک بن‌بستی که قبلا مطرح بود را باز کردند. در آغاز انقلاب خیلی حرف‌ها مطرح بود و برخی می‌گفتند که خانم‌ها نباید در تظاهرات حضور داشته باشند چراکه شعار که می‌دهند، صدای نامحرم است و اشکال دارد. در آن زمان این بحث‌ها در ایران مطرح بود و امام در پاریس بودند؛ اما امام موضع‌گیری صریح کردند.


نباید تصور کنیم که ما می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خانم‌ها خلاف اسلام می‌خواهند


زمانی که خانم‌ها می‌آیند رأی بدهند در مقابل آنها خم می‌شویم و احترام می‌کنیم و می‌گوییم که پای صندوق‌های رأی بیایید و شما در مسائل سیاسی و اجتماعی فرصت‌های برابر دارید؛ اما از انتخابات که می‌گذریم ظاهرا دوباره رأی و عقیده ما عوض می‌شود. خانم‌های کشور ما عملا به دین، آیین و فرهنگ‌شان معتقد هستند و احترام می‌گذارند و به عفت و حجاب احترام می‌گذارند و ما نباید تصور کنیم که ما می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدای ناکرده خانم‌ها می‌خواهند بر عکس قوانین اسلام حرکتی داشته باشند که این‌گونه نیست و خانم‌ها هم همچون آقایان و حتی در بسیاری از مسائل پیشتاز هستند و ما این را در تمام راهپیمایی‌ها و مراسم‌ها می‌بینیم. ما باید حق نشاط، حق شادی و حق زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی را برای همه محترم بشماریم و من فکر نمی‌کنم در کلیات اختلاف نظری وجود داشته باشد.


واردات 720 میلیارد دلاری دولت گذشته، علامت‌های لازم را برای وضع تحریم‌ها داد


رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که از او درباره گره زدن همه مسائل کشور از جمله آب خوردن به رفع تحریم‌ها پرسید، گفت: شما می‌دانید که در گذشته در یک دوره هشت ساله‌ای 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا متکی به بیرون شد و همین عمل، علامت لازم را برای وضع تحریم‌ها داد. اگر در آن زمان اقتصاد مقاومتی در کشور حاکم بود و در جامعه به خودمان متکی بودیم و نه به دلار نفتی، این فشارها به کشور ما وارد نمی‌شد. تمام برنامه‌های این دولت در زمان تحریم وضع و اجرایی شده است. دولت یازدهم در زمان تحریم توانسته تورم بالای 40 درصد را به 15 درصد برساند و در شرایطی که تحریم بوده است توانسته کشور را از رشد منفی 6/8 به رشد مثبت برساند و سرمایه‌گذاری منفی را به سرمایه‌گذاری مثبت تبدیل کند. در زمینه صنعت کشاورزی ما دارای رشد مثبت در سال 93 هستیم و در برخی از زمینه‌ها رشد خیلی بالاست؛ به عنوان نمونه رشد ما در زمینه معدن 10/8، صنعت بالای 5، بازرگانی بالای 3 و در بعضی از زمینه‌ها همچون کشاورزی حرکت ما به پیش است و در یک سال گذشته ما برای واردات محصولات غذایی و کشاورزی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه‌جویی کردیم. پس دولت یازدهم در زمان تحریم برنامه‌ریزی و برنامه‌های خود را اجرایی کرده است؛ اما باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که تحریم هیچ‌گاه موفق نبوده است و به اهداف خود نرسیده است. در ایران نیز تحریم موفق نبوده اما مؤثر بوده است. و بین موفق بودن و مؤثر بودن باید فاصله بیندازیم. تحریم‌ها علیه ایران با این هدف وضع شد که ما را تسلیم بکند. که موفق نشد اما تحریم مشکلاتی برای جامعه ما به وجود آورد و در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات امروز و گذشته مربوط به مدیریت است یا تحریم باید بگویم که قطعا مربوط به مدیریت است.


روحانی با بیان اینکه «ما در شرایط تحریم هم می‌توانیم کار را پیش ببریم»، تصریح کرد: اما تحریم ظالمانه، غیرقانونی و غیرانسانی بر همه زندگی ما سایه افکنده است و ما برای محیط زیست و آب نیاز به یک سرمایه‌گذاری بزرگ داریم که تحریم‌ها برای این سرمایه‌گذاری‌ها مشکل ایجاد کرده است؛ اما این به معنای آن نیست که ما نمی‌توانیم زندگی کنیم. یک زمانی بحث ادامه حیات است و کشور می‌خواهد به نیازمندی‌های ضروری برسد این اشکالی ندارد؛ اما یک وقت بحث پیشرفت و رقابت با دنیاست که هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ و بازار بزرگ دست نخواهد یافت و این یک ظلم بزرگی است که می‌خواهند دروازه‌هایمان را ببندند و نگذارند صادرات یا واردات و آنچه مورد نیاز ماست را انجام دهیم.


رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی درباره محکومیت جیسون رضائیان خبرنگار یکی از رسانه‌های خارجی در ایران پرسید، گفت: بنده به عنوان رئیس‌جمهوری که مجری قانون اساسی است، وظیفه‌ام اجرای قانون اساسی است. نسبت به امور شهروندی همه ایرانیان و حتی کسی که تابعیت غیرایرانی داشته باشد و در ایران زندگی می‌کند حساس هستم و مواردی که به اطلاع بنده می‌رسد آنها را دنبال می‌کنم و موردی که شما گفتید از آنچه که کلیت وظیفه دولت است، مستثنی نیست.








در آن زمان هم که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم بحثی در ایران وجود داشت که با پذیرش این پروتکل می‌‌آیند و مسجد یا خانه علما و مجلس را بازرسی می‌کنند و الان هم حرف‌های بی‌اساس در این زمینه در رسانه‌ها زده می‌شود

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما فاصله تخمینی بین زمان امضای قراداد و اجرای تفاهم هسته‌ای چقدر است و گفته می‌شود که برداشته شدن تحریم بانک‌ها حداقل یک سال زمان می‌برد»، اظهار کرد: اینکه همزمانی اجرای تعهداتی که ایران در توافق خواهد داشت با رفع تحریم چگونه خواهد بود جای بحث وجود دارد؛ البته عددی که در رابطه با برداشته شدن تحریم‌های بانکی گفتید نادرست است و من فکر می‌کنم ماه و سال در اینجا اشتباه شده است. البته زمانی که ما به توافق برسیم تا اجرای کامل توافق که یک فاصله‌ای خواهد بود و مدت این فاصله جزو مواردی است که درباره آن بحث می‌شود. آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که بلافاصله بعد از توافق در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر بشود که آن قطعنامه توافق را در فصل 7 تأیید بکند و آن توافق در همان قطع‌نامه‌ای که در شورای امنیت خواهد بود و مصوبه‌ای که این شورا خواهد داشت همه قطعنامه‌های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای رفع کند. این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می‌شود و شاید بتوان گفت اولین تضمین اجرایی توافق است که توسط شورای امنیت تأیید خواهد شد که اهمیت دارد اما اینکه تحریم‌ها چگونه لغو خواهد شد در رابطه با آن مشغول مذاکره هستیم.


وی ادامه داد: به هر حال این کاری است که نیاز به زمان دارد و کاری نیست که با یک ساعت بتوان آن را انجام داد به هر حال هفته‌ها و یا چند ماه ممکن است طول بکشد. اما اینکه از زمان امضای تفاهم‌نامه تا لغو تمامی تحریم‌ها چقدر زمان می‌برد هنوز محل بحث است؛ اما چند ماهی زمان می‌برد.


نخواهیم گذاشت اسرار نظامی کشور به بهانه اجرای پروتکل یا هر بهانه دیگری در دست دیگران قرار بگیرد


روحانی همچنین در رابطه با موضوع پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان ایرانی گفت: پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد و تبلیغات غلطی در خارج رخ داده است؛ 124 کشور در جهان هستند که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند و عده دیگری نیز آن را پذیرفته‌اند و در مرحله نهایی شدن است. در سال 2002 زمانی که بحث پروتکل الحاقی بود در آن زمان 80 کشور این پروتکل را پذیرفته بودند و در این چند سال می بینید که کشورهایی که پروتکل الحاقی را پذیرفتند از 80 به 124 کشور افزایش یافته اند و معلوم است که چیز بدی نیست که کشورها اضافه می‌شوند و پروتکل را اجرایی می‌کنند. این تعهدات، تعهداتی دوطرفه است و هر موردی که در این 124 کشور اجرایی می‌شود در ایران هم همان‌ها اجرایی خواهد شد و در پروتکل الحاقی چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد و ما پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه در سال 2003 تا 2005 اجرا کردیم و می ‌دانیم که چگونه است و چگونه اجرایی می‌شود.


روحانی تصریح کرد: در آن زمان هم که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم بحثی در ایران وجود داشت که با پذیرش این پروتکل می‌‌آیند و مسجد یا خانه علما و مجلس را بازرسی می‌کنند و الان هم حرف‌های بی‌اساس در این زمینه در رسانه‌ها زده می‌شود.


وی با بیان اینکه «ایران نخواهد گذاشت که اسرار نظامی کشور به بهانه اجرای پروتکل یا هر بهانه دیگری در دست دیگران قرار بگیرد»، تأکید کرد: این موضوع قطعی است و ما هیچ‌گاه نخواهیم گذاشت که نه تنها اسرار نظامی بلکه اسرار ما در زمینه فناوری و مسائل دیگر در دست دیگران بیفتد. همانطور که هم‌اکنون ما در کنوانسیون شیمیایی عضو هستیم و سال‌هاست که این کنوانسیون در کشور ما اجرا می‌شود و در آنجا هم ما اسرار کشورمان را حفظ کردیم. بنابراین موضوع پروتکل الحاقی مسئله تازه و تنها مربوط به ایران نیست. آنچه برای ایران مهم است این است که با اجرای این توافق و پروتکل ثابت کند که اتهامات بی‌اساسی که علیه ایران زده می‌شد که ایران در پی ساخت بمب هسته‌ی است برای جهانیان روشن بشود که این اتهامات بی‌اساس است و همانطور که آژانس از سال 2001 تا اکنون پادمان را اجرای می‌کند همواره تأیید کرده است که هیچ چیزی در ایران نیافته که نشان‌دهنده انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.








متأسفانه یک نهادهایی که نه می‌توان آنها را خصوصی و نه می‌توان آنها را دولتی نامید و معروف به خصولتی هستند، در اصل 44 آمده‌اند و نگداشتند همه اهدافی که مورد نظر بود در این زمینه اجرایی شود

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه «به نظر شما تاکنون با گذشت حدود یک دهه از ابلاغ سیاست‌های اصل 44، این اصل به خوبی اجرا شده است یا نه»، گفت: اجرای سیاست‌های اصل 44 بسیار مهم است و این همان اصلی است که مقام معظم رهبری در اجرای آن فرمودند یک انقلاب اقتصادی خواهد بود و واقعا هم اگر دقیق اجرایی می‌شد یک انقلاب اقتصادی بود؛ اما متأسفانه در اجرای سیاست‌های اصل 44 دقت لازم عمل نشد و برخی از موارد قانون مورد توجه قرار نگرفته است. ما در سفرهای استانی به هر استانی که می‌رویم یکی از حرف‌های مسئولان استانی این است که بسیاری از واگذاری‌ها در چارچوب قانون نبوده است، در صورتی که اساس این بود که در اصل 44 بتوانیم مدیریت را در اقتصاد به بخش خصوصی واگذار کنیم. اما متأسفانه یک نهادهایی که نه می‌توان آنها را خصوصی و نه می‌توان آنها را دولتی نامید و معروف به خصولتی هستند، در اصل 44 آمده‌اند و نگداشتند همه اهدافی که مورد نظر بود در این زمینه اجرایی شود. تلاش این دولت این است که سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به خوبی اجرایی و عمل بشود و در چارچوب مقررات قانونی باشد.


ماشین تورم به سمت دره حرکت می‌کرد


روحانی همچنین درباره آمار و ارقام اعلام شده از سوی دولت اظهار کرد: دولت در این آمارها هیچ‌گونه دخالتی ندارد و بانک مرکزی در این زمینه دارای استقلال است و مرکز آمار ایران نیز مستقلا کارهای خودشان را انجام می‌دهد که البته طبق قانون، آمار رسمی مرکز آمار معیار خواهد بود. اما اینکه، اثر آمار اعلام شده در زندگی مردم چقدر است یک مقداری متفاوت است؛ چراکه زمانی که ما می‌گوییم تورم کاهش یافته، معنی آن این است که ماشینی که حرکت می‌کرده و با سرعت 40 کیلومتر مسیر را طی می‌کرده، حرکت این خودرو به 15 کیلومتر رسیده و معنی آن این نیست که تورم ایستاده یا کاهش یافته است؛ بلکه به این معنی است که ما سرعت آن را کم کرده‌ایم.


مردم می‌گویند شما که می‌گویید تورم کم شده است، قیمت‌ها که کاهش نیافته است، معنای کاهش نرخ رشد تورم به مفهوم ارزانی نیست و به معنای آن است که ماشینی که به سمت دره می‌رفته اولا ما آن خودرو را به سمت مسیر درست بردیم، ثانیا سرعت آن را کم کرده‌ایم. بنابراین آنچه که دولت به دنبال آن است، مسیر کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود اما اینکه اثر این حرکت‌های اقتصادی در همه بازارها از جمله بازار سرمایه مستقیم قابل مشاهده است باید بگویم که دولت دخالت مستقیم در بازار سرمایه ندارد؛ البته بر آن نظارت دارد که حرکت آن کاملا شفاف باشد و همواره از بازار سرمایه حمایت می‌کنیم اما نگاه ما به بازار سرمایه باید بلندمدت باشد.








مردم می‌گویند شما که می‌گویید تورم کم شده است، قیمت‌ها که کاهش نیافته است، معنای کاهش نرخ رشد تورم به مفهوم ارزانی نیست و به معنای آن است که ماشینی که به سمت دره می‌رفته اولا ما آن خودرو را به سمت مسیر درست بردیم، ثانیا سرعت آن را کم کرده‌ایم

اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است و هر قدر ما بتوانیم رونق اقتصادی در جامعه به وجود بیاوریم، سرمایه ما هم به همان نسبت دارای رونق خواهد بود. من در بلندمدت، مسیر بازار سرمایه را مثبت می‌دانم و مثبت می‌بینم و امیدوارم امسال در مسیر رونق بتوانیم حرکت‌هایی که مورد انتظار مردم است را ادامه بدهیم؛ هرچند که مشکلاتی در این مسیر وجود دارد و فروش نفت ما کاهش یافته است.


یکی از افتخارات دولت است که رتبه محیط کسب‌وکار را از 152 به 130 رساندیم


رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که «چرا اجرای برخی از قوانین کشور که نیاز به پول ندارد معطل مانده است؟» گفت: وظیفه دولت اجرای قانون است منتهی برخی از قوانین در چارچوب امکانات یا برخی از موارد هزینه دولت است؛ یعنی منوط به این است که درآمد لازم کسب شود و برمبنای آن اجرایی شود. برخی از موارد همچون قانون محیط کسب و کار از مواردی است که دولت یازدهم آن را اجرایی کرده است و مدتی بود که این قانون معطل مانده بود و عمل نمی‌شد و یکی از افتخارات این دولت این است که رتبه محیط کسب‌وکار را ما از 152 به 130 رسیدیم و از این نظر 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کردیم.


درخصوص سهام عدالت نیز دولت در حال تهیه لایحه است و جزو مواردی است که دولت لایحه‌ای را تهیه کرده است و نیازمند یک‌سری هماهنگی‌ها قبل از تقدیم لایحه به مجلس است که باید این هماهنگی‌ها را انجام بدهیم.


ما هر موردی را که قانون و مقررات خواسته است آیین‌نامه اجرایی آن را اجرایی و عملیاتی کرده‌ایم و اگر مورد خاصی در این زمینه است به ما بگویید تا ما آن را هم اجرایی کنیم. اساس کار این دولت اجرای قوانین بوده است حتی قوانینی که برای سال‌ها مسکوت مانده بود. به عنوان نمونه قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران از سال 86 مانده بود و ما آن را اجرایی کردیم، با وجود آنکه برای دولت سخت و سنگین بود و از سال گذشته ما حدود هزار و 700 میلیارد برای اجرای این قانون هزینه کردیم.


رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر برخی اقدامات افراد خودسر در برهم زدن مراسم و تهدید به برگزاری تجمعات علیه دولت گفت: مسائلی که ما در زمینه سیاسی و اجتماعی داریم برخی از آنها یک‌روزه و یک‌شبه حل نمی‌شود و باید آن را با شرایط یکسال گذشته ارزیابی کنیم و ببینیم که روند مثبت بوده یا خیر. ما شرایط کشور را از شرایطی که مناسب نبود، برگرداندیم. در این 22 ماه تغییرات زیادی حاصل شده است به عنوان نمونه تشکل‌های دانشجویی فعال شده و مراسم 16 آذر دو سال اخیر با دولت قبل بسیار متفاوت است، خانه سینما و خانه احزاب نیز فعال شده‌اند اما اینکه همه مسائل کشور را بخواهیم در 22 ماه حل کنیم، امکان‌پذیر نیست.








اگر کسی ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الخبری رئیس دولت اصلاحات را انتساب به شورای عالی امنیت ملی داده است، خلاف کرده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد

ما نباید مأیوس بشویم اگر چند نفر حرکت کردند و حرکت آنها غیرقانونی بوده است باید با آنها صحبت کنیم. اساس 24 خرداد 92 این بود که مردم پای صندوق رأی آمدند و گفتند که ما نمی‌خواهیم در جامعه افراط باشد. دولت هیچ کاری را بدون حضور مردم نمی‌تواند انجام بدهد.


روحانی همچنین در پاسخ به سؤال این خبرنگار که از او پرسید «چرا افراد بدون شناسنامه حرکات خودسرانه در جامعه انجام می‌دهند اما فردی که هشت سال سابقه ریاست‌جمهوری را در شناسنامه خود دارد ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخبر است؟» گفت: شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخبر نکرده است و این موضوع کاملا دروغ است؛ چراکه شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در این زمینه ندارد و اگر کسی هم این موضوع را انتساب به شورای عالی امنیت ملی داده است خلاف کرده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد.


تحقق برخی وعده‌ها نیازمند آن است که کل حاکمیت دست به دست هم دهند


روحانی در پاسخ به این سؤال که «شما وعده‌های انتخاباتی داشته‌اید، اگر بخواهیم از بین این وعده‌های انتخاباتی دو وعده کاملا محقق شده و دو وعده محقق نشده را نام ببرید این دو وعده کدام است؟» گفت: تلاش ما این بود که همه وعده‌هایی که داده‌ایم را عملیاتی کنیم. در زمینه اقتصادی دو وعده دادیم که بازار را آرام کنیم و مردم بتوانند از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند که به نظر من در این زمینه دولت تلاش خودش را انجام داده است و دلیل آن آمار و ارقامی است که امروز وجود دارد و آرامشی است که در جامعه می‌توان دید.


در زمینه سیاست خارجی نیز وعده ما تعامل سازنده بوده است و ما به این وعده عمل کردیم و به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم. در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز وضع با 22 ماه گذشته خیلی تفاوت کرده است.


برخی از امور نیازمند این است که کل حاکمیت دست به دست هم بدهد تا به آن هدف برسیم و دولت به سهم خودش تلاش خود را انجام داده و برخی موفقیت‌های آن بالا بوده و در برخی وعده‌ها کمتر بوده که تلاش ما این است که به همه وعده‌های‌مان عمل کنیم.








ما در عراق پایگاه و واحد نظامی نداریم و آنچه در عراق و سوریه انجام می‌دهیم کار مستشاری است و هدف اصلی ما در این کشورها مبارزه با تروریسم است و می‌خواهیم که ثبات و امنیت به این کشورها بازگردد

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه «آمریکا اظهار کرده که پایگاه نظامی جدیدی در عراق راه‌اندازی کرده است، سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل عراق چیست؟» گفت: سیاست ایران در عراق تغییری نکرده و همان سیاستی است که از دو سال پیش که این دولت روی کار آمده ادامه پیدا می‌کند.


تعهد ما این است که برای امنیت و ثبات کشورهای منطقه به آنها کمک کنیم و اگر از ما درخواستی دارند در حد توان‌مان به آنها کمک کنیم. مخصوصا در زمینه مبارزه با تروریسم که این را یک وظیفه مهم برای خودمان می‌دانیم. ما کاملا پیش‌بینی می‌کردیم که شرایط منطقه چگونه خواهد بود؛ از این رو دو سال پیش در سازمان ملل متحد طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را پیشنهاد دادیم و به سازمان ملل گفتیم که آینده جهان و آینده منطقه ما چگونه خواهد بود که خوشبختانه این طرح به تصویب اعضا رسید. اما در مقام عمل، آن‌طور که ما باید شاهد حضور سازمان‌های بین‌المللی می‌بودیم اتفاق نیفتاد.


ما در عراق پایگاه و واحد نظامی نداریم و آنچه در عراق و سوریه انجام می‌دهیم کار مستشاری است و هدف اصلی ما در این کشورها مبارزه با تروریسم است و می‌خواهیم که ثبات و امنیت به این کشورها بازگردد.


واژه افزایش قیمت را درباره بنزین و حامل‌های انرژی نمی‌پسندم


رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی اظهار کرد: در زمینه مسئله افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بنده واژه افزایش قیمت را نمی‌پسندم چراکه پیش از این ما میانگین نرخ 800 تومان برای بنزین داشتیم که بنزین سهمیه‌ای، لیتری 700 تومان و بنزین آزاد نیز لیتری هزار تومان بود که میانگین 800 تومان را تک‌نرخی کردیم و دلیل آن هم روشن بود که ما بر اساس قانون مجلس امسال می‌بایستی قیمت همه حامل‌های انرژی را به فوب خلیج‌فارس می‌رساندیم و هنوز هم ما با قیمت فوب خلیج‌فارس خیلی فاصله داریم، عمده دلیل دیگر ما برای تک‌نرخی کردن قیمت بنزین، فساد زیاد بود.


درباره حذف یارانه پردرآمدها روی دقت حساس هستم که اشتباه نشود


امسال به دلیل کاهش قیمت نفت ما در زمینه تأمین یارانه نقدی مشکلات زیادی داریم؛ چراکه ما حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال برای یارانه نقدی کسری داریم که با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، حداکثر 3 هزار میلیارد تومان آن را می‌توانیم جبران کنیم و باز هم 7 هزار میلیارد تومان کسری داریم؛ اما متعهد ماندیم که یارانه‌ها را پرداخت کنیم.


از طرفی هم مجلس به ما اجازه داده است که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم و ما به دنبال این هستیم که افراد پردرآمدی را که نیازی به یارانه ندارند یارانه نقدی آنها قطع بشود؛ اما بنده در این زمینه حساسیت دارم که این کار با دقت انجام شود تا مبادا افراد کم‌درآمد یا افرادی که جزو قشر متوسط جامعه هستند، به اشتباه حذف بشوند.


روحانی در پاسخ به این سؤال که «معیار اعلام شده از سوی دولت برای کاهش نرخ تورم با جیب مردم همخوانی ندارد» تصریح کرد: آنچه دولت اعلام می‌کند یک مبنایی دارد و بر مبنای اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است و آنها هم بر مبنای معیار و سبد خودشان مقایسه می‌کنند و ما هم روزانه قیمت اجناس را می‌گیریم و بنده هفته‌ای یکبار این آمار را می‌بینم تا ببینم وضع بازار چگونه است. البته قبول دارم که معیار، جیب مردم است اما مراکز آمار هم چارچوب قانونی برای اعلام آمارهای خودشان دارند. آنچه من می‌توانم بگویم این است که بازار یک آرامش و ثباتی دارد و ما آن نوسان قیمت را که در گذشته می‌دیدیم، دیگر نمی‌بینیم و تغییرات در قیمت آن‌چنانی نیست. معنای کاهش تورم ارزانی نیست اما تلاش دولت این است که زندگی مردم زندگی بهتری باشد.


دولت با توجه به کاهش فروش نفت نسبت به سال گذشته حداقل 10 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت و از نظر ریالی که به خزانه باید ریخته بشود حدود 20 هزار میلیارد نسبت به سال قبل کسری خواهیم داشت؛ بنابراین برای این کار ما لایحه خروج از رکود را مطرح کردیم که مجلس این لایحه را تصویب کرده و برگردانده است و ما در حال تدوین آیین‌نامه‌های آن هستیم.


به هر حال مردم ما می‌دانند که دولت در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی داشته است و در سال قبل آن نیز 21 هزار میلیاردتومان هزینه عمرانی دولت بوده و سال 91 نیز این رقم بین 12 تا 13 هزار میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان می‌دهد دولت برای زندگی و رفاه مردم تلاش می‌کند و توان دولت همین توانی است که دارد اجرایی می‌کند.


دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم؛ اما علام‌الغیوب و قدرت مطلق هم نیستم








بنده بسیار امیدوارم که ما یک اجرای موفق قرارداد در توافق ژنو داشته‌ایم و همین توافق نهایی را به صورت محدودتر و در زمان کوتاه‌تری دوطرف اجرا کردند و مباحث را عملی کردیم

رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار خارجی که از او درباره دلواپسی‌اش نسبت به پس از توافق ایران با 1+5 پرسید، گفت: من دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم. درخصوص توافق هسته‌ای نیز هر احتمالی وجود دارد و ما نه علام‌الغیوب هستم که بتوانیم آینده را بدانیم و نه قدرت مطلق هستیم که بتوانیم همه مشکلات را حل و فصل کنیم.


اما بنده بسیار امیدوارم که ما یک اجرای موفق قرارداد در توافق ژنو داشته‌ایم و همین توافق نهایی را به صورت محدودتر و در زمان کوتاه‌تری دوطرف اجرا کردند و مباحث را عملی کردیم. برخی از کشورهای منطقه از این موضوع نگران‌اند که اگر توافق ایران عملی بشود، قدرت ایران در منطقه بیشتر می‌شود که البته اشتباه می‌کنند و این توافق به ضرر کسی نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم در منطقه به کسی تجاوز کنیم و اینها تصورات واهی و نادرست است البته ممکن است مشکلاتی هم پیش روی ما قرار بگیرد ولی من امیدوار هستم به هر حال اگر این توافق امضا بشود معنای آن این است که همه دولت های امضا کننده متعهد هستند و باید توافق را اجرایی و عملیاتی کنند مخصوصا بعد از آنکه در شورای امنیت و نیز مهر تأیید بخورد و همه کشورها موظف به اجرا می‌شوند.


نشست خبری رئیس‌جمهوری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی از ساعت 16 امروز ـ شنبه 23 خرداد ـ با قرائت قرآن کریم و با سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی آغاز شد.


این نشست خبری، از شبکه خبر سیما،‌ پخش زنده می‌شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر