بنگاههای کوچک و متوسط توان مالی رقابت ندارند/ دولت حامی نباشد، تولید بازنده میشود
یحیی آلاسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران درخصوص اهمیت بازاریابی در بین بنگاههای بزرگ و متوسط به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: بازاریابی کالا بین تولیدکنندگان ایرانی باید بهعنوان نخستین فاکتور و پیشنیاز تولید قلمداد شود چراکه بدون بازارشناسی و نیازسنجی بازارهای صادراتی، نمیتوان کالایی را تولید و به امید فروش آن نشست.
وی ادامه داد: بنگاههای بزرگ و قدیمی کشور، اغلب در این حوزه با مشکلی روبهرو نیستند اما مشکل اصلی مربوط به بخش صنایع کوچک و متوسط است.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی ایران باید حرکتهای منسجم بازاریابی را برای تولیدات صادراتگرا در نظربگیرند، تاکید کرد: بنگاههای کوچک و متوسط، سابقه و توان مالی لازم برای ورود به بازارهای هدف را ندارند،به همین دلیل ایجاد شرکتهای مشاور بازاریابی از سوی دولت، سازمانها و نهادهای مربوطه در جهت بازاریابی برای بنگاههای تولیدی در کشور ضرورت پیدا کرده است.
آلاسحاق با اشاره به اینکه اشتغالزایی توسط بنگاههای کوچک و متوسط رخ میدهد گفت: بنگاههای بزرگ تولیدی از لحاظ اشتغالزایی اشباع شدهاند و باید تمرکز دولت به سمت بنگاههای کوچک و متوسط و حمایت از آنها جلب شود بنابراین باید دولت در ترسیم مسیری صحیح، ریلگذاری تولیدات این بنگاهها را به بازارهای هدف وصل کند و بازار داخل را حلقه نهایی آنها تصور نکند،همچنین دولت باید بازاریابی را چاشنی تولیدات این بنگاهها کرده تا اشتغالزایی و ارزشافزوده کالاهای تولیدی آنها جزو منافع اقتصادی ایران لحاظ شود.
وزیر اسبق وزارت صنایع و معادن ایران با انتقاد از اینکه صادرات به سبب عدم وجود یک سیستم بازاریابی و بازرگانی نتوانسته توسعه پیدا کند، تصریح کرد: متولیان امر در توسعه صادرات به ویژه وزارت صمت باید به این مُهم توجه داشته باشند که توجه به مقوله بازاریابی میتواند در افزایش درآمدهای ارزی وتحقق اهداف توسعه صادرات نقش موثری ایفا کند.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ضمن تاکید بر اصلاح ساختار تولید و حذف قوانین دست و پا گیر تولید سالم و رقابتی در کشور افزود: تولید کنندگان داخلی نیز باید به فکر تقویت مزیت نسبی و رقابتی خود جهت تولیدات با کیفیت بهتر و هزینه کمتر باشند تا بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.
انتهای پیام/