صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶
جهانگیری در مراسم معارفه وزیر علوم دولت دوازدهم:

توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان‌پذیر نیست/ دانشگاه نباید چند پاره اداره شود

معاون اول رئیس جمهوردر مراسم معارفه وزیر علوم دولت دوازدهم گفت: توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان‌پذیر نیست و مرکز اصلی توسعه علمی، دانشگاه‌ است.
کد خبر : 227030

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری در مراسم معارفه وزیر علوم دولت دوازدهم گفت: وزارت علوم جای مهمی است، مهم‌ترین دلیل آن این است که رئیس‌جمهور حکم‌ مدیران متعددی چون دکتر توفیقی، دکتر دانش‌آشتیانی، دکتر فرجی‌دانا، دکتر فرهادی، دکتر هاشمی، دکتر غلامی را امضا کرد.


جهانگیری تاکید کرد: وزارت علوم مکان حساسی است، باید فردی انتخاب شود که از همه جهات مورد تایید باشد.


او ادامه داد: دکتر هاشمی در زمان حساس آغاز سال تحصیلی سرپرستی را پذیرفتند که از ایشان تشکر می‌کنم. دکتر فرهادی فردی صادق و خدوم هستند و در دولت‌های مختلف خدمات متعدد انجام دادند. از ایشان هم تشکر می‌کنم. کارهای ماندگارشان در طول تاریخ ثبت می‌شود.


معاون اول رئیس جمهور گفت: دکتر غلامی چهره متواضع، بی‌ادعا و با صبر است که از یکی از دانشگاه‌های خوب شروع کرد و امروز هم خدا خواست در رأس وزارت علوم باشد. روسای دانشگاه‌ها کمک کنند که دولت دوازدهم ثبات مدیریتی در وزارت علوم داشته باشد و برنامه‌های دولت پیش رود. آقای غلامی شخصیت خوبی هستند و ظرفیت خوبی دارند که می‌توانند مشکلات را برطرف کنند.


او گفت: زمانی نیروی انسانی تحصیل‌کرده می‌خواستیم که اکنون به وفور داریم، در زمان حال انتظار حل مشکلات و سوالات کشور را داریم که دانشگاه‌ها این ظرفیت را دارند. من فکر می‌کنم توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان‌پذیر نیست. کانون اصلی توسعه علمی دانشگاه‌ است، رهبری هم بر توسعه علم و فناوری تاکید دارند تا این‌گونه به رویکرد جدی تبدیل شود.


جهانگیری گفت: دانشگاه مبدا تحولات است، باید به دشواری‌هایی که دانشگاه‌ها با آن روبرو هستند توجه شود، اینکه دانشگاهی در دستگاهی مدیریت شود شاید مشکل خاصی نباشد اما دانشگاه نباید چند پاره اداره شود. باید مستقل باشد، دانشگاه‌ها باید در مدیریت بودجه سهیم باشند، امنیت و شأن و منزلت استاد و دانشجو و تشکل‌های علمی و سیاسی حفظ شود. در دولت یازدهم توجه خوبی به این زمینه‌ها شد.


او افزود: از برنامه‌های جدی ما توسعه علمی است، دانشگاه‌ها باید به این مسئله توجه کنند. ما کشور ثروتمندی هستیم ولی هزینه کردن را بلد نیستیم.


جهانگیری گفت: مسئله پارک‌های علم و فناوری هم باید با جدیت دنبال شود، باید برای اشتغال جوانان بیکار تحصیل‌کرده برنامه‌ریزی کنیم، راه مناسب همین توسعه شرکت‌های دانشگاه بنیان است، اتفاق مهمی در دانشگاه‌ها در حال وقوع است که مردم بی‌خبرند، خوشبختانه دانشگاه‌ها به سمت استقرار پارک‌ها رفته‌اند، دکتر ستاری هم در این زمینه روحیه همکاری خوبی دارند.


او ادامه داد: ارتباط صنعت با دانشگاه هم باید با جدیت دنبال شود، اقتصاد ما وابسته به نفت بود، در این سال‌ها وابستگی کم شده است، ۳۵ درصد بودجه وابسته به نفت است و راه حل آن ارتباط صنعت با دانشگاه و اقتصاد دانش‌بنیان است. کانون اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، دانشگاه است. قرارداد وزارت نفت با دانشگاه شروع مهمی بود، اگر این کار خوب جواب بدهد، الگوی مناسب برای سایر زمینه‌ها است.


جهانگیری گفت: دانشگاه‌ها هم باید اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند، اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست، دانشگاه‌ها هم در این زمینه کمک کنند، می‌شود به جایی برسیم که تکانه‌های بیرون روی ما اثر نگذارد، البته مردم هم باید به مدیریت کشور اعتماد داشته باشند، سخنان اخیر ترامپ هم برای از بین بردن این اعتماد بود که خوشبختانه مردم باور نکردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر