صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۳۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶
هاشمی خبر داد:

مشاور خط 7 متروی تهران نامه ایمن بودن را امضا نکرده است/ راه‌اندازی ستاد درآمدزایی برای شهرداری تهران

رئیس شورای شهر تهران در توضیح علت تعطیلی خط 7 متروی تهران گفت:‌ کمیسیون عمران شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران به این نتیجه رسیدند که خط 7 مترو ناایمن است و حتی مشاور طرح نامه ایمن بودن خط را امضا نکرده است.
کد خبر : 226891

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بحران مالی در شهرداری تهران اظهار کرد: دو ستاد برای درآمدزایی در شهرداری تهران هماهنگ شده که یکی از آنها ستاد درآمدزایی نام گرفته است.


وی با بیان اینکه تهران در گذشته گران اداره می‌شد، اضافه کرد:‌ ما به دنبال کم کردن هزینه‌ها هستیم و ستادهای تشکیل شده قرار است بررسی‌های لازم را انجام داده و نتایج آن را به ما اعلام کنند. برخی از زمین‌ها که در تهران از آنها عوارض گرفته می‌شد به درستی قیمت‌گذاری نشده بودند و این در حالی است که با شناسایی دقیق این مشکلات بدون شهر فروشی می‌توانیم هزینه‌های تهران را برآورد کنیم.


شورای شهر قصد کم کردن هزینه‌های فرهنگی را ندارد


هاشمی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد شورای شهر تهران نسبت به کاهش بودجه فرهنگی شهرداری برای برگزاری مراسم‌های مذهبی تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته مراسم‌های مذهبی خوبی در تهران برگزار شده و بخشی از آن از بودجه شهرداری هزینه شده است اما مردم خود نیز هر زمان که لازم بوده به این مراسم‌ها کمک کردند و این به این معنا نیست که شورای شهر قصد کم کردن هزینه‌ها را داشته باشد.


وی با بیان اینکه بودجه برای مراسم‌های مذهبی از سال گذشته تعیین شده است، گفت: سازمان فرهنگی و هنری این مساله را بررسی می‌کند و در برخی از موارد که مردم علاقه‌ای به کمک نداشته باشند شهرداری نیز هزینه‌های لازم را تقبل خواهد کرد.


رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تکمیل پروژه مصلی توضیح داد: مدیریت اجرای پروژه تکمیل مصلی به شهرداری تهران واگذار نشده است بر اساس قانون شوراها 23 موضوع به شهرداری باید واگذار شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و اگر این پروژه به شهرداری واگذار شود اقدامات لازم انجام خواهد شد.


وی درباره برآورد تفریغ بودجه از سال‌های گذشته توضیح داد: هنوز تفریغ بودجه سال‌های گذشته انجام نشده این در حالی است که باید حداکثر 6 ماه پس از هزینه ‌کرد تفریغ بودجه انجام شود. در مجلس شورای اسلامی سازمان حسابرسی وجود دارد اما در شهرداری تهران و شورای شهر چنین سازمانی وجود نداشت اگر چه هم اکنون در شورای شهر سازمان حسابرسی تشکیل شده و برخی از حساب‌های شهرداری را بررسی می‌کند.


وی با بیان اینکه شورا باید در بخش نظارت بیش از این فعالیت کند، افزود: هر جا که تحقیق و تفحص لازم باشد شورا انجام می‌دهد و در برخی از موارد که شفافیت کامل هم وجود ندارد شورا آمادگی بررسی لازم را دارد.


شیوع حاشیه‌نشینی در تهران


هاشمی با بیان اینکه شهر تهران با توجه به زیرساخت‌هایش دارای جذابیت بالایی است و مردم از اقصی نقاط کشور به سمت پایتخت جذب می‌شوند، گفت:‌ طرح جامعی که در سال 45 برای پایتخت نوشته شد پیش‌بینی می‌کرد که جمعیت تهران در سال 96 به 8 میلیون نفر برسد که هم اکنون جمعیت نیز بر همین میزان است اما جذابیت‌های تهران و گرانی در پایتخت باعث بروز حاشیه‌نشینی شده و هم اکنون 61 شهر حاشیه‌ و 100 روستای حاشیه‌ای در اطراف پایتخت وجود دارد که نظارت بر آنها در اختیار شورای شهر نیست.


هاشمی با بیان اینکه تهران با حاشیه‌اش هم اکنون 15 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد، تصریح کرد: برخی از شهرها در ابتدا 5 هزار نفر جمعیت داشتند و امروز جمعیت‌شان به 700 هزار نفر سیده است این در حالی است که آنها حتی امکانات آموزشی و بیمارستانی هم ندارند. این معضل باید در شورای عالی استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.


وی در پاسخ به سوالی درباره تعطیل شدن خط 7 متروی تهران گفت: تعطیل شدن خط 7 متروی تهران قبل از منصوب شدن شهردار جدید تهران و در شورای شهر قبلی مطرح شده بود این موضوع در دستور کار شورای جدید کمیسیون عمران و حمل و نقل و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که خط 7 ناایمن است و باید ایمن شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد.


وی با بیان اینکه من به عنوان یک چهره سیاسی نمی‌توانم درباره این موضوع اظهار نظر کنم، گفت: شنیده‌ام که حتی مشاور طرح نیز نامه‌ ایمن بودن خط را امضا نکرده است.


رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برای پایتخت 12 خط (8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری) پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: تهران باید 430 کیلومتر خط مترو و 256 ایستگاه داشته باشد برخی از این خطوط ساخته شده‌اند اما تجهیزات مناسبی ندارند به عنوان مثال سرفاصله حرکت قطارها در خط 3 بالای 15 دقیقه زمان می‌برد و در حال حاضر تجهیز کردن همین خطوط 12 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.


شورای شهر حق ندارد بیش از 140 پرسنل داشته باشد


وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعدیل نیروهای شورای شهر تهران گفت: قانون به شورای شهر تهران اجازه فعالیت 140 نفر نیرو را داده است اما در دوره گذشته متاسفانه با انباشت نیرو مواجه بودیم این در حالی است که سازمان بازرسی کل کشور به ما دستور داده که تنها اجازه استفاده از 140 نیرو را داریم.


رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از سوی سازمان‌های نظارتی در این برهه به شورای شهر فشار وارد می‌شود، گفت: هم اکنون 500 نفر پرسنل در شورای شهر فعالیت می‌کنند این در حالی است که اعضای شورای شهر اجازه دارند مشاورکارشناس داشته باشند اما این مشاور کارشناس‌ها تنها می‌توانند به عنوان نیروهای قراردادی ساعتی فعالیت کنند.


بدهی 20 هزار میلیاردی شهرداری تهران


هاشمی در پاسخ به سوالی درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توضیح داد: موضوع تحقیق و تفحص در مجلس مطرح شد اما رأی نیاورد این موضوع باید در مجلس رأی بیاورد البته اگر تفریغ بودجه‌ها انجام شود شورای شهر نیز می‌تواند از طریق تفریغ بودجه بررسی‌های لازم را انجام دهد.


وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری گفت:‌ بدهی‌ها بر چند نوع است یکی از بدهی‌ها مربوط به سیستم بانکی است که شهرداری وام گرفته و سررسید آن آمده که میزان آن به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد اگر چه من فکر می‌کنم باید بیشتر از این مقدار باشد و باید از طریق استمهال و به صورت اقساط این بدهی‌ها را بپردازد.


هاشمی تاکید کرد: بخش دیگری از بدهی‌ها مربوط به پیمانکاران است برخی بدهی‌ها خرد و برخی دیگر درشت هستند. بدهی‌های خرد دارای اهمیت بیشتری هستند زیرا گر مشکلات کوچک رفع شوند مشکلات بزرگ نیز رفع خواهند شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر