تأکید بر استفاده از ظرفیتهای موجود در صنایع دستی
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا طایی گفت: «چرا با وجود اهمیت صنایع دستی و وجود فعالیت های خلاق در این حوزه هنوز نتوانسته ایم در صنایع دستی به رشد چشمگیری دست یابیم؟و چرا در دوره بلندمدت 60 ساله هیچ گاه از رشد متوسط فراتر نرفته ایم؟ یکی از دلایل پایین بودن این میزان، ظرفیت جذب در اقتصاد است که میتوان دلیل آن را کمتوجهی به اقتصاد خلاق و یا فعالیت های خلاق دانست.»
وی ادامه داد: «توجه به صنایع خلاق میتواند وضع اقتصادی را بهبود بخشد، چرا که شامل مجموعهای از فعالیتها در حوزه معماری، برنامهنویسی، کامپیوتر، سینما و ... میشود. آنچه که ما برای صنایع خلاق قائل هستیم فعالیتهایی است که بر پایه مهارت، استعداد است و نیروی پیش برنده منابع انسانی است.»
وی تأکید کرد: «صنایع دستی در بهبود درآمد و وضعیت مردمان جهان نقش بسیار مهمی داشته است و ماهیت آن نوآوری است بنابراین صنایع دستی نیازمند نوآوری پیوسته است.»
طایی با بیان اینکه در نوآوری خلاقیت نهفته است و هنرمندان در بطن کار خود کارآفرینان بنام جامعه محسوب می شوند عنوان کرد: «خلاقیت، بکارگیری مجموعه چیزهایی است که میدانیم برای ساختن چیزهایی که دوست داریم باید در اختیار داشته باشیم.»
وی در راستای وضعیت صنایع دستی نیز گفت: «صنایع دستی نیازمند سلیقهشناسی و بازارسنجی است و در آن موضوع تجاریسازی آن چیزهایی که ساختهایم اهمیت زیادی دارد. در این میان آنچه قابل تأکید و توجه است این است که صنایع دستی وارد زندگی جاری و روزمره مردم شود.»
طایی تأکید کرد: «داشتن بازار مطمئن داخلی و خارجی باید در دستور کار کلان کشور قرار گیرد چرا که تداوم رشد اقتصادی پایدار، داشتن خلاقیت و سیاستهای دوستداران صنایع دستی توجه به نمادهای ملی و صنایعدستی از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.»
معاون اشتغال وزارت کار رفاه و امور اجتماعی درباره نمادهای صنایع دستی اظهار کرد: «صنایع دستی بیانگر تمدن یک کشور در مقابل دیگر تمدن ها است و وسیله ای برای بهبود وضعیت زندگی ما است. صنایع دستی به لحاظ ماهیت خود جزو کسب و کارهای خرد و کوچک محسوب می شود چرا که برای هنرمند این امکان را فراهم می کند که حتی در منزل خود به فعالیت بپردازد.»
وی الگوی صندوق کارآفرینی را بدین شکل تشریح کرد:برای اینکه صنایع دستی وضع بهتری پیدا کند و بتواند معاش هنرمند را پاسخگو باشد باید به بحث آموزش مشاوره، مهارت و ساماندهی بیشتر بپردازیم.
دعوت از ایران برای مشارکت در برنامههای بینالمللی شورای جهانی صنایع دستی
غدا هیجاوی رئیس منطقهای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ضمن اظهار خرسندی بخاطر حضور در این مراسم، درباره شورای جهانی صنایع دستی گفت: «این شورا هماهنگیهای پنج قاره را انجام میدهد و در این سالها مسئولیت اقدامات آن به عهده چین بوده است. ایران نیز در طول سالهای 1993 تا 1996 مسئولیت بخش منطقه جنوب غرب آسیا را به عهده داشته است.»
هیجاوی در سخنانش به برنامههای بینالمللی شورای صنایع دستی اشاره کرد و افزود: «پروژههای این شورا شامل جایزه سالانه برترین صنایع دستی، شهر جهانی صنایع دستی، آموزش صنایع دستی و انتشارات مقالات و مجلات صنایع دستی است که من از هینجا ازمسئولان و هنرمندان ایران برای مشارکت در برنامهها و پروژههای بینالمللی صنایع دستی دعوت می کنم.»
وی در ادامه باز کردن راه همکاری و فعال کردن کشورها در اجرای پروژههای بینالمللی برای رشد و موفقیت صنایع دستی و همچنین هنرمندان را به عنوان دستور کاری این شورا معرفی کرد.
احیای نساجی سنتی
دهدشتی رئیس مؤسسه بین المللی جام میراث جهانی نیز که از دیگر سخنرانان این مراسم بود گفت: «از آنجا که معاونت صنایع دستی امسال را سال حمایت از نساجی سنتی و تمرکز بر احیای پارچه های سنتی معرفی کرده است امیدوارم توجه ویژهای به احیای این هنر شود.»
وی یادآور شد: «در طول تاریخ توجه زیادی به پارچههایی که توسط دست ساخته میشد وجود داشته و از همان زمان نیز این پارچهها به سرزمینهایی چون ایتالیا و مصر صادر میشد اما اینکه چه شده که در سالهای اخیر کمتر از 20 هزار هنرمند در این حوزه فعالیت میکنند از جمله مواردی است که با عنوان زنگ توجه باید در نظر داشته باشیم.»
وی یادآور شد: «انقلاب صنعتی با صنعت نساجی آغاز شد و با صنعتی شدن، نساجی سنتی ضربه جدی دید بنابراین طبیعی است که افرادی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند به فکر احیای آن افتادند که امیدوارم با تلاش بیشتر صنایع دستی ایران جایگاه ویژهای در جهان پیدا کنند.»
پارچههای سنتی در رساندن ایران به بازارجهانی صنایع دستی کمک کننده است
رئیس مؤسسه بین المللی جام میراث جهانی تأکید کرد: «به دلیل اینکه پارچه های سنتی صنایع خلاق محسوب میشوند فرصت خوبی را برای ایران فراهم میکند که بتواند سهمی در بازار جهانی صنایع دستی بدست آورد. در این حوزه کشور هند 85 درصد از تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ایران 23 نوع پارچه دستباف وجود دارد که از نظر نقش و نقوش و جنس با هم متفاوت هستند.»
مشکل تهیه مواد اولیه پارچههای سنتی در حال مرتف شدن
وی در ادامه به مشکلات موجود در تهیه مواد اولیه نساجی سنتی اشاره کرد و گفت: «این بحث با کمک وزارت صنعت در حال برطرف شدن است.»
سعیدی رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی هم گفت: «همکاریهای بینالمللی بویژه در سطح منطقه غرب آسیا ضرورتش مشخص است و به نظر من در زمینه آموزش و انتقال تجربیات و ظرفیتهایی که در کشورهایی چون ایران است نیاز به بازاریابی است که بر لزوم همکاریهای بین المللی تأکید بیشتری دارد.»
وی عنوان کرد: «یکی از دغدغههایم این بود که بتوانیم گام بلندی را در راستای تشکیل فراکسیون صنایع دستی مجلس و وظایفی که برعهده نمایندگان مجلس است برداریم.»
وی خاطر نشان کرد: «در بخش ساختارها، نواقص قوانین و خلاهای قوانینی وجود داست که با تأمین بودجه فراکسیون صنایع دستی میتوانست گامهایی در جهت تقویت بودجه پیشنهادی بردارد لذا فراکسیون تشکیل شد و با اینکه 2 ماه است که راه اندازی شده است با استقبال بسیار خوبی از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، هنرمندان و تشکل های مردمی روبرو شده است.»
باید به سمت ارائه تسهیلات صنایع دستی گرایش پیدا کنیم
رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما آمادهایم از دیدگاهها و راهکارها و پیشنهادات افراد استفاده کنیم گفت: «برای ایجاد شغل در کشور باید چیزی بیشتر از 100 میلیون تومان هزینه شود ولی در حوزه صنایع دستی با 10 میلیون و یا 3 میلیونی که صندوق به هنرمندان ارائه میکند اشتغال برای 3 تا 4 نفر فراهم شود لذا برای خروج از بحران بهترین فرصت بخشی صنایع دستی است بنابراین باید به سمت ارائه تسهیلات صنایع دستی گرایش پیدا کنیم.»
وی در پایان گفت: «ما در مجلس شورای اسلامی همتمان بر این است که آنچه که در توان داریم به میدان آوریم و زمینهای برای هماهنگی کامل میان سازمان فنی و حرفهای و بخش صنایع دستی اتفاق افتاد تا در حوزه آموزش و استفاده از فرصتها بتوانیم از ظرفیت های موجود بتوانیم بهرهمند شویم.»
نمایشگاه صنایع دستی تا 25 خرداد ماه به مدت 6 روز از ساعت 15 تا 21 در سالنهای 8، 9 و 27 محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا است.
گزارش از ناهید منصوری
انتهای پیام/