صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

انتظامی: مبارزه با فساد و تکریم مردم، در سایه رفتار الکترونیک محقق می‌شود

معاون وزیر ارشاد با توجه به رویکرد دولت در بحث شفافیت و تقویت رفتار الکترونیکی، تاکید کرد: «مقوله‌هایی چون تکریم واقعی ارباب رجوع، مبارزه با فساد، شفافیت در اطلاع رسانی نه با شعار که با رفتار الکترونیک محقق می‌شود».
کد خبر : 22623

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه، 20 خرداد در همایش کارشناسان مطبوعات و تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور، به تشریح و آسیب شناسی فضای کلی حاکم بر تبلیغات بویژه در استان های کشور پرداخت و درباره سیاست‌های اصلی این معاونت نظیر الکترونیکی کردن امور، شفافیت و روزآمد سازی قوانین و مقررات سخن گفت.


به گفته انتظامی یکی از برنامه های راهبردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌طور خاص معاونت مطبوعاتی بر آن تاکید دارد بحث استقرار دولت الکترونیک است.


بررسی درخواست‌ها و صدور مجوز نشریات از 5 سال به چند ماه رسیده است


وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین پیامدهای الکترونیکی کردن امور، تکریم ارباب رجوع و شفاف سازی امور خواهد بود خاطرنشان کرد: «مقوله هایی چون تکریم واقعی ارباب رجوع، مبارزه با فساد، شفافیت در اطلاع رسانی موارد مختلف و بسیاری از مقوله های دیگر نه با شعار که با رفتار الکترونیک محقق می‌شود».


انتظامی تسریع در انجام امور را به عنوان یکی دیگر از نتایج عملی دولت الکترونیک عنوان و اضافه کرد: «یکی از دلایلی که روند بررسی درخواست‌ها و صدور مجوز نشریات هم اکنون از 5 سال به چند ماه رسیده این است که امروز انجام امور در معاونت مطبوعاتی مبتنی بر رفتار الکترونیک است».


به گفته وی، یکی دیگر از مزیت های رفتار الکترونیک این است که رفتار استانداردسازی شده و تعداد موارد خاص به حداقل می‌رسد و از پاسخ های متنوعی که به ارباب رجوع گفته می شد جلوگیری می شود.


انتظامی با بیان اینکه «همه این موارد در نهایت به اعتماد مردم به حاکمیت منجر می شود» به تشریح بحث سرمایه اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: «سرمایه اجتماعی دارای 3 رکن اعتماد حاکمیت به مردم، اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد مردم به مردم است. بنابراین وقتی همه چیز شفاف باشد اعتماد افراد به سیستم و دولت افزایش پیدا می کند».


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، شفافیت را یکی دیگر از سیاست های اصلی دولت یازدهم عنوان کرد و با بیان اینکه شفاف سازی در راستای رفتار الکترونیک نمود بیشتری پیدا می کند، افزود: «شفافیت و رفتار الکترونیک نظارت پذیری در امور را افزایش می دهند. وقتی اطلاعات در انبوهی از پوشه های خاک خورده حبس شده باشند هیچ دستگاهی نمی تواند نظارت خوبی بر آن داشته باشد اما در صورتیکه کار گزارش‌گیری از عملکردها با یک کلیک امکان پذیر باشد رفتارها عیان تر شده و نظارت پذیری امور بالاتر می رود».


وی در ادامه با بیان اینکه اکنون نوبت درخواست نشریات به صورت شفاف منتشر می شود، گفت: «به‌جز در حوزه‌هایی که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نظیر فعالیت مطبوعاتی در حوزه های قرآنی، فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج زبان و ادبیات فارسی و ترویج علم و... موارد هفت‌گانه‌ای که قبلا اعلام شده، که حتما خارج از نوبت در دستور کار قرار می گیرند سایر درخواست های صدور مجوز برای رسانه ها در نوبت خود بررسی می شوند و درخواست کنندگان خود نیز در جریان نوبت خود قرار می گیرند».


پیگیری قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، از کارویژه‌های معاونت مطبوعاتی است


انتظامی همچنین پیگیری قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی دیگر از کارویژه‌های معاونت مطبوعاتی عنوان و با بیان اینکه همه ما باید در راستای فراهم کردن زمینه های آن تلاش کنیم تاکید کرد: «اجرای مطلوب دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات جز در بستر رفتار الکترونیک محقق نخواهد شد».


معاون مطبوعاتی با توجه به اهمیت روزآمدی قوانین و مقررات، تصریح کرد: «مبنای کار ما قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل هاست. اما بسیاری از این قوانین مربوط به سال های گذشته است و اگرچه ممکن است در زمان خود بسیار کارآمد هم بوده باشند اما مناسب شرایط امروز نیست لذا باید قوانین مرور شده و در صورت نیاز برای اصلاح اقدام شود. در همین راستا قانون تبلیغات که تاکنون وجود نداشته، اکنون تدوین و به دولت ارائه شده و در آینده نزدیک تقدیم مجلس می شود».


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با توجه به اینکه وزارت ارشاد درباره رسانه های محلی سیاست های خاص خود را دارد بر جلوگیری از توزیع مجزای ویژه نامه های روزنامه های سراسری در استان ها تاکید و خاطر نشان کرد: «توزیع مجزای ویژه‌نامه‌های سراسری در استان‌ها، مغایر آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات است و ما موظف به جلوگیری از آن هستیم».


وی با تاکید براینکه ظرفیت آگهی ها باید به سمت نشریات محلی هدایت شود و ویژه نامه های روزنامه های سراسری نباید بیش از 30 درصد صفحات خود را به انتشار آگهی نامه اختصاص دهند، گفت: «حذف اعطای آگهی های دولتی استانی به روزنامه های سراسری یکی از اقداماتی است که می تواند در راستای حمایت از نشریات محلی انجام شود».


انتظامی صیانت از زبان و ادبیات فارسی به عنوان یک عنصر هویت بخش و امنیت آفرین را مورد تاکید قرار داد و افزود: «قانون ممنوعیت به‌کارگیری اصطلاحات و عناوین بیگانه که سال های گذشته به تصویب رسیده باید به نحو مطلوب تری اجرا شود که این نیازمند همکاری بیشتر مجموعه نهادهای متولی از جمله وزارت ارشاد، شهرداری ها و دیگر مراکز مرتبط است».


همایش کارشناسان مطبوعات و تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور که اکنون در تهران در حال برگزاری است بر اساس رویکردهای جدید معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی برای استفاده کارشناسان استانی از فناوری‌های نوین و کاربرد آن در حوزه های تخصصی خود برپا شده است».


انتهای پیام/

ارسال نظر