صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶

مراکز تحقیقاتی نقش بسزایی در پژوهش‌محوری دانشگاه‌ها دارند

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: برنامه اصلی وزارت علوم، حرکت دانشگاه‌ها از آموزش محوری به پژوهش محوری و دانشگاه‌های کارآفرین یا نسل سوم است .
کد خبر : 226094

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از وزارت علوم، دکتر محسن شریفی پس از بازدید از دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: «مجموعه توانمندی‌ها و کارهایی که در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام‌شده است و عملکرد این دانشگاه در راستای ماموریت خاص و تقاضا محوری، نشان دهنده حرکت این مرکز آموزش عالی به سمت کاربردی کردن پژوهش‌ها و کارآفرینی است.»


او در جلسه بررسی وضعیت مراکز پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: «مراکز تحقیقاتی، نقش بسزایی در پژوهش محوری دانشگاه‌ها و گذر این مراکز علمی از آموزش محوری به پژوهش محوری و سپس کارآفرینی دارند.»


مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ماموریت‌های این وزارتخانه افزود: «در یک دوره زمانی، مسئله آموزش و تربیت دانشجو ماموریت اصلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شد ولی هم اکنون، وظیفه دانشگاه‌ها این است که ساختارهای خود را تغییر داده و در ماموریت خود تحول ایجاد کنند. باید بتوانیم جایگاه خود را در حوزه‌های علم، پژوهش، فناوری و نوآوری تقویت کرده و ارتقا بدهیم.»


شریفی با تاکید بر اینکه نیازی نیست در هر زمینه‌ای، مراکز پژوهشی دانشگاهی داشته باشیم، گفت: «مراکز پژوهشی زمانی باید ایجاد شوند که پژوهش‌های دانشگاهی به بلوغ و پختگی برسد و گروه‌های آموزشی به اصطلاح از آن پژوهش، لبریز شود.»


او به بین‌رشته‌ای بودن مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: «اگر این مراکز از این ویژگی برخوردار نباشند، تفاوتی با دانشکده‌ها و گروه‌هایی که پژوهش انجام می‌دهند نخواهد داشت؛ اینکه توانمندهای دانشکده‌ها و گروه‌ها را دورهم جمع کرده و مرحله جدیدی از پژوهش را انجام دهیم، مهم است.»


برای ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اعضای کارگروه تخصصی- پژوهشی کمیسیون پژوهش و فناوری شورای گسترش آموزش عالی از این دانشگاه بازدید کردند.


دانشگاه شهید چمران اهواز تعداد ۸ واحد پژوهشی دارد که تعداد ۲ مورد آنها دارای موافقت قطعی و تعداد ۶ واحد از آنها دارای موافقت اصولیاست.


انتهای پیام/

ارسال نظر