صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شورای اقتصاد خودرو را از شمول انحصار خارج کند

دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: در سال 1396 با رشد 14.5 درصدی افزایش دست مزد رو به رو بودیم و همچنین تیرماه امسال هم قیمت فولاد 16 درصد رشد داشته و قیمت سایر نهاده ها و مواد اولیه هم بین 5 تا 15 درصد افزاش یافته؛ بنابراین خیلی طبیعی است که قیمت خودرو نیز افزایش یابد
کد خبر : 225674

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا نجفی‌منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران و دبیر انجمن قطعه سازان ایران، افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته از سوی برخی خودروسازان داخلی را موضوعی کاملا طبیعی می‌داند و می‌گوید زمانی که هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگران، قیمت مواد اولیه و... افزایش یافته، این واضح است که قیمت خودرو نیز رشد داشته باشد.


وی ادامه داد: در سال 1396 با رشد 14.5 درصدی افزایش دست مزد رو به رو بودیم و همچنین تیرماه امسال هم قیمت فولاد 16 درصد رشد داشته و قیمت سایر نهاده‌ها و مواد اولیه هم بین 5 تا 15 درصد با رشد مواجه بوده،‌ بنابراین خیلی طبیعی است که قیمت خودرو نیز افزایش یابد.


نجفی منش که از کارشناسان قدیمی خودرو در کشور است با اشاره به اینکه طبق اعلام دولت نرخ تورم تولید در سال گذشته 8.8 درصد بوده تصریح کرد: باوجود اینکه تورم تولید 8.8 درصد اعلام شده چگونه این انتظار وجود دارد که قیمت خودرو از سوی خودروسازان رشد پیدا نکند؟ شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر به خاطر همین فشارها که در سال‌های گذشته وجود داشته و بحث قیمت‌گذاری‌ها از سوی شورای رقابت با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو شده‌اند.


رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با بیان اینکه در هیچ کشور دنیا قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت صورت نمی‌گیرد، گفت: ما تنها کشوری هستیم که می‌بینیم دولت در آن به بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کرده و از سال 1391 که این موضوع در کشور ما اجرایی شده به بعد هم هیچ کشوری باز به تقلید از ما این کار را انجام نداده است.


نجفی‌منش همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز با ضرر و زیان 6 هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمت‌گذاری خودرو مواجه شده‌اند، تاکید کرد: قیمت‌گذاری خودرو از سال 1391 باعث شد تا شرکت‌های خودروساز نتوانند بدهی‌های خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند و همچنین توسعه در کارخانه‌ها و تمرکز بر تولیدات جدید عملا متوقف شد.


علاوه براین ها رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار چاره را در پایان یافتن قیمت‌گذاری خودرو می‌داند و خاطرنشان کرد: شورای اقتصاد باید خودرو را از شمول انحصار خارج کند و شورای رقابت هم دیگر وارد قیمت گذاری نشود. تعیین قیمت خودرو باید به بازار سپرده شود و اطمینان داشته باشید بازار هوشمندانه با این موضوع برخورد خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر