صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نخبه برگزیده در دیدار با مقام معظم رهبری:

پیشنهاد ادغام دانشگاه‌ها با عنوان "دانشگاه ملی"

دانشجوی دکتری مدیریت و برگزیده جایزه بنیاد ملی نخبگان در دیدار نخبگان با رهبری پیشنهاد کرد برای حذف رقابت و ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های نظام آموزش عالی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی ادغام و در قالب "دانشگاه ملی" اداره شوند.
کد خبر : 223739

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فاطمه خوشنویسان به بیان دغدغه‌های این حوزه پرداخت و گفت: «بدون شک یکی از چالش‌های مهمی که در توسعه علمی با آن مواجه هستیم خوانش ناثوابی است که از علوم انسانی با رویکرد بومی‌شود تفوق علوم تهسلی و تقویت بنیان‌های سرمایه‌داری مدرن بستری را فراهم می‌کند تا بخش قابل‌توجهی از علوم انسانی که جنبه‌های مادی کمتری دارند به حاشیه رانده و ماهیت کارکردی خود را از دست بدهند.»


او افزود: «چنان علوم ناکارآمد جلوه کنند موضوعی که لازم است توسط سیاست‌های بالادستی از طریق ایجاد و توسعه رشته‌هایی همانند کارآفرینی فرهنگی و هنری با تاکید بر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی موردحمایت قرار گیرد.»


به گفته خوشنویسان انتظار می‌رفت چنین رشته‌هایی که در گذشته در جهت گسترش دانشگاه ایجاد شده بود حمایت شوند اما متأسفانه این رشته‌ها حذف شدند.


او درباره تعبیر تقلیل یافته از تولید علم به مثابه تولید مکانیکی، تولید مقالات و کتب مضاف ایجاد فضای رقابتی برای کسب امتیاز منافع مادی گفت: «علاوه بر پیامدهای منفی روح زیست علمی را جریحه‌دار کرده است و از اصالت و اعتبار مفاهیمی چون نظریه‌پردازی و خلاقیت کاسته است.»


این نخبه برگزیده پیشنهاد کرد امتیاز و منافع مادی این فعالیت‌ها حذف شوند تا سهم واقعی تولیدات علمی اصیل مشخص شود.


او ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها و آموزش در همه مقاطع بر اساس شاخص‌های ملی و جهانی در وزارت علوم بهداشت و همچنین آموزش و پرورش را یک نیاز فراگیر دانست و گفت: «توجه به ارزیابی و تضمین کیفیت بومی که وزارت علوم به آن اهتمام می‌کند نیازمند حمایت تشویق و گسترش است.»


خوشنویسان ادامه داد: «در نقد به خود باید عرض کنم بیش‌ ازپیش آنچه انتظار می‌رود در مطالبه نسل جوان و فرهیخته کشور جای گیرد و به مثابه کشتی نجات در طوفان‌های فکری است بازخوانش منشور انقلاب اسلامی به ویژه در وصایای حضرت امام (ره) و منویات و رهنمودهای حضرت‌عالی در غالب گفتمان ایران انقلابی است. چنین امری مستلزم تدوین محتوای آموزشی با همین مضمون در سطح دانشگاهی است.»


این نخبه برگزیده گفت: «دانشگاه در گذار یک انتخاب خاموش با توجه به جنبه‌های مذهبی و انقلابی برای جذب اعضای هیات‌علمی کمرنگ شده است. در دانشگاه‌ها اخلاق حرفه‌ای، معروفات دانشگاهی و رسالت‌های دانشگاهی در سطح وظایف نهادی تقلیل یافته و منکرات دانشگاهی از طریق سویه‌های مادی‌گرایی تنبلی دانشگاهی را مشهود کرده است.»
این دانشجوی دکترای مدیریت افزود: «تصمیم‌گیران در منافع گسترش یا عدم گسترش، حذف رشته یا مجوزهای دانشگاهی سهیم‌اند.


او پیشنهاد داد تا به منظور حذف رقابت و ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های نظام آموزش عالی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ادغام و در قالب «دانشگاه ملی» اداره شوند.


به گفته او، تمایل دانشگاه‌ها از یک سو و محدودیت‌های ساختاری اداری و مالی سبب ایجاد تعارض، تضاد منجر به رقابت و توسعه نامتوازن و رفتارهای سیاسی خواهد شد. در نهایت این اتفاق به افت کیفیت آموزش عالی می‌انجامد.
تک‌ ساحتی شدن دانشجویان، چالش بزرگ دانشگاه‌ها است


خوشنویسان معتقد است نظام آموزش عالی علیرغم همه وجود مثبت و قابل‌تحسین خود نیازمند انقلاب فرهنگی است. تک ساحتی شدن دانشجویان چالش بزرگ دانشگاه‌های ما است.»


او افزود: «دانشجویان به طور تکنیکالی تربیت می‌شوند و حکمت، فلسفه و دانش‌های اجتماعی و انسانی را به قدر کفایت نمی‌دانند.تقویت درس‌های علوم انسانی برای سایر رشته‌ها راه‌حلی است که از نظر این دانشجوی دکتری می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.»


به گفته خوشنویسان به دلیل تاکید دانشگاه به پژوهش و مضاف بر آن پیوند منابع اعضای هیات علمی به مقاطع تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی در بسیاری از رشته‌ها به حاشیه و رو به زوال رفته است.


خوشنویسان با مخاطب قرار دادن مقام معظم رهبری بیان کرد: «به دستور حضرت‌عالی مبنی بر تقویت مقطع کارشناسی به‌ویژه در حوزه علوم انسانی باعث تقویت شالوده آموزشی خواهد شد.»


او یکی از دستاوردهای انقلاب را افزایش حضور زنان در دانشگاه دانست و گفت: «این در حالی است که هرچقدر زنان مدارج بالاتری را طی می‌کنند سهم آنان در جذب هیئت علمی کاهش می‌یابد. توجه به عدالت جنسیتی مطالبه جدی زنان در قشرهای تحصیل‌کرده در مدارج عالی است.»


چهره‌های فعال و توانمندی در رأس سیاست‌گذاری نهادهای علمی و اجرایی کشور قرار گرفتند
خوشنویسان گفت: «به لطف تدابیر دولت تدبیر و امید چهره‌های فعال و توانمندی در رأس سیاست‌گذاری نهادهای علمی و اجرایی کشور قرار گرفتند. امید به استمرار چنین تدبیری کیاستی را می‌طلبد تا به کار گیری نخبگان در لایه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم گیر کشور تضمین شود.»


ایجاد سهمیه‌های جذب و به کارگیری نخبگان در وزارتخانه‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز راه‌حلی است که به گفته خوش نویسان می‌تواند در این امر راه گشا باشد.


او مطالبه قشر فرهیخته دانشگاهی را به معنای کم‌کاری یا سهل‌انگاری مسئولین مربوطه ندانست و گفت: «این مطالبه به معنای انتظار بیشتری است که از آنها در قبال حفظ، هدایت و بهره‌گیری از این سرمایه‌های فکری می‌رود.»


این دانشجوی دکتری رشته مدیریت ادامه داد: «به‌ویژه از بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت‌های بی‌بدیلی در این ظرفیت‌های کشور ایجاد شد. استفاده از این فرصت‌ها مستلزم ایجاد فضای آرام و به دور از تنش‌ها و تصفیه حساب‌های سیاسی است.نباید اجازه داد وزارت آموزش‌وپرورش و علوم، به‌ویژه با تغییر دولت‌ها دستخوش ناآرامی شوند.»


خوشنویسان بیان کرد: «قشر فرهیخته و نخبگان کشور هیچ انتظاری بیشتر از آن چه از تریبون‌های صفحه اولی درباره نخبگان گفته می‌شود ندارد. دراین میان اما پرسمان از چرایی تفوق گفتمان و فرهنگ وعظ و خطابه و کم‌دقتی در ترجمان آن چیزهایی است که حضرت‌عالی مدام به مسوولین اجرایی تاکید می‌فرمایید.»


او در پایان گفت: «مطالبه نسل و قشر ما دقیقا همان چیزی است که می‌گویند و می‌دانید و می‌دانیم، اما عمل نمی‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر