عراق دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است/ بازار مصرفگرای اندونزی را نباید از دست داد
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، مجتبی خسروتاج امروز در ششمین همایش سالانه رایزنان بازرگانی ایران در محل سازمان توسعه تجارت گفت: در دو سال اخیر برای خروج سازمان توسعه تجارت از شکل سنتی تلاشهایی در قالب تفکیک مقولههای سیاستگذاری و حکمرانی و تبدیل آن به یک نهاد توصیهای و ترویجی انجام شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی صادرات با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مطرح شد، افزود: امیدواریم به این وسیله سازمان توسعه تجارت بتواند مانند یک سازمان بینالمللی به حرکتی پویا بپردازد.
خسروتاج با بیان اینکه عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، بیان داشت: ظرفیت حضور ایران در بازار عراق باید بالا برود و در این کشور حداقل 10 رایزن بازرگانی لازم است.
وی ادامه داد: ایران در شش ماهه نخست امسال 3 میلیارد و 170 میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشته و این کشور به دومین مقصد صادراتی ایران تبدیل شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: این مهم در حالی به دست آمده است که سایر کشورها در صادرات به عراق طی مدت مشابه کاهش داشتهاند.
در این همایش همچنین محمد راضی رایزن ایران در ایتالیا بیان داشت: برای توسعه فعالیت رایزنان بازرگانی ایران میتوانیم نیمنگاهی به سازمانهای توسعه صادرات دنیا داشته باشیم و ایچه ایتالیا هم همین کار را انجام میدهد به طوری که 80 نمایندگی در سراسر جهان دارد.
انور کمری رایزن بازرگانی ایران در اندونزی در این نشست بیان داشت: علیرغم اینکه اقدامات خیلی زیادی برای حضور شرکتهای ایرانی در بازار این کشور و نمایشگاهها در اندونزی صورت نگرفته صادرات ایران به اندونزی از ترکیه بیشتر است.
کمری با اشاره به اینکه اندونزی 260 میلیون نفر جمیعت دارد، گفت: این کشور به شدت مصرفگرا است و هرچقدر برای افزایش صادرات به این کشور هزینه و نیرو بگذاریم باز هم کم است.
در ادامه تقیزاده رایزن بازرگانی ایران در آذربایجان اظهار داشت: این کشور از سال 2016 به بعد با آذربایجان قبلی کاملاً متفاوت شده است و چهار محور برای برنامه اصلاحات این کشور دیده شده که در هر چهار محور ایران منظور شده است.
تقیزاده بیان داشت: با توجه به سطح روابط مناسب سیاسی بین دو کشور ایران و آذربایجان به نظر میرسد که باید خیلی زیاد به گسترش تجارت با این کشور توجه کرد.
ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار داشت: رشد قابل ملاحظه صادرات ایران به عراق در ماههای گذشته عمدتاً مربوط به تغییر مستمر ترکیب کالاهای صادراتی به این کشور بوده است.
وی با بیان اینکه چین و ترکیه رقیبان اصلی ایران در بازار صادراتی عراق هستند، گفت: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یک اولویت در این کشور در دستور کار قرار دارد.
بهزاد با اشاره به اینکه امروز در دوره پساداعش، منابع مالی بینالمللی بسیار خوبی به عراق سرازیر خواهد شد، گفت: برای استفاده از این ظرفیتها برای اولینبار کمیته پایش اقتصادی با همکاری سفارت ایران در عراق شکل گرفت.
وی همچنین با اشاره به حل مشکل صادرات گاز ایران به عراق افزود: این ظرفیت تا سه برابر هم قابل افزایش است و توان فنی و تجهیزاتی لازم برای تحقق آن فراهم است.
رایزن بازرگانی ایران در عراق از رفع تدریجی موانع قانونی ورود کلینکر ایران به بازار عراق خبر داد و بر لزوم سرمایهگذاری در این کشور تأکید کرد.
وی همچنین افزود: عراق تمایل زیادی به توسعه صنعت، تولید و اشتغالزایی خود با استفاده از سرمایههای خارجی دارد.
منبع: فارس
انتهای پیام/