صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶
آبان سال جاری صورت می‌گیرد

برگزاری آزمون بالینی OSCE برای نخستین بار در دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد

مسئول مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد از برگزاری آزمون بالینی ساختارمند OSCE برای نخستین بار در این واحد دانشگاهی در آبان سال جاری خبر داد.
کد خبر : 222535

جمیله رمضانی عضو هیات علمی رشته پرستاری واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره برگزاری آزمونOSCE در این واحد دانشگاهی گفت: «دانشجویان و دستیاران رشته های علوم پزشکی، بخش مهم و قابل ملاحظه ای از دوره های آموزشی خود را در محیط های بالینی سپری می کنند؛ بنابراین یادگیری مطلوب و کسب دانش، نگرش و مهارت های ضروری مورد انتظار در محیط های بالینی، نقش بسیار موثری در ارائه خدمات آتی این دانش آموختگان و پاسخگویی آنها به نیازهای جامعه خواهد داشت.»


رمضانی اظهار کرد: «برای کسب اطمینان از یادگیری موثر و مطلوب فراگیران، روشهای ارزشیابی متنوعی طراحی و اجرا شده است که در روشهای نوین ارزشیابی، دانشجویان نه تنها بر اساس دانش، بلکه بر مبنای نگرش و مهارتهای خود توسط ابزارهای مختلف ارزشیابی مورد ارزیابی قرار می گیرند.»


سوپروایزر آزمون OSCEافزود: «این آزمون برای نخستین بار در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی (Skill lab) و با حضور رئیس دانشکده، سوپروایزر آزمون، اعضای کمیته اجرایی، اعضای هیات علمی گروه پرستاری و مامایی به عنوان ارزیاب و کادر اجرایی و آموزش دانشکده در روزهای 25 و 26 آبان سال جاری برگزار خواهد شد.»


وی با اشاره به روش های نوین ارزشیابی دانشجویان رشته های علوم پزشکی افزود: «امروزه تاکید بر این است که استراتژی های فعلی آموزش در علوم پزشکی، دانشجومحور، مبتنی بر مسئله، ادغام یافته، جامعه نگر، انتخابی و سیستماتیک باشند و استراتژی های نوین ارزشیابی نیز بر شبیه سازی کامپیوتری، چک لیست ها، بیماران استاندارد شده، فعالیت تیمی و مشابه آن تاکید دارد.»


مسئول مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد خاطرنشان کرد: «از شیوه های متداول ارزشیابی مهارت ها و توانمندی های بالینی دانشجویان علوم پزشکی، روش OSCE , DOPS , Mini_ CEX, KF,SC , CRP،Log Book, Portfolio, clinical reasoning MSF و PMP را می توان نام برد.»


سوپروایزر آزمونOSCE واحد بجنورد افزود: «در این میان، آزمون بالینی ساختارمند عینیOSCE شناخته شده ترین روش برای ارزشیابی مهارت های بالینی و صلاحیت حرفه ای فراگیران رشته های علوم پزشکی است.»


رمضانی با توجه به تاریخچه این آزمون اظهار کرد: «آزمون OSCE در دهه ۱۹۷۰ میلادی از سوی هاردن و گلیسون معرفی و تاکنون بیش از هزار مقاله در این مورد نگارش شده و بسیاری از متخصصان آموزش پزشکی معتقدند که این آزمون دارای روایی و پایایی بسیار خوبی برای سنجش مهارت های بالینی در مقایسه با آزمون های شفاهی و کتبی است.»


وی با تشریح نوع برگزاری آزمون OSCE افزود: «در این روش، در ۱۲ تا ۲۰ ایستگاه جداگانه، آزمون دهندگان مهارت های خود را به نمایش می گذارند و مدت زمان هر ایستگاه ۵ تا ۳۰ دقیقه است؛ ولی در دانشگاه های علوم پزشکی مدت زمان متوسط ۶ تا ۸ دقیقه برای هر ایستگاه مناسب می دانند و به نظر می رسد که از این مدت، یک دقیقه برای حرکت به ایستگاه بعدی در نظر گرفته می شود.»


رمضانی گفت: «تمام داوطلبان با یک ترتیب مشخص و بر اساس یک برنامه یکسان و تعیین شده، از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می کنند و در هر ایستگاه یک سناریوی بالینی خاص ارائه می شود.»


سوپروایزر آزمون OSCE واحد بجنورد با اشاره به ابزارهای سنجش و ارزشیابی دانشجویان اظهار کرد: «ابزارهای مختلفی در ایستگاه های ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان به بیمارنما یا بیمار استاندارد شده، تفسیر داده ها ( تفسیر نوار قلب، تفسیر آزمایشها، تفسیر گرافی ها و.....)، سناریوهای بالینی، مانکن و.... اشاره کرد.»


مسئول مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی واحد بجنورد افزود: «از ویژگی های مهم این آزمون این است که تمامی آزمون شوندگان یک فعالیت مشابه را در هر ایستگاه انجام می دهند و با استفاه از سیستم نمره‌دهی استاندارد، رتبه بندی می شوند.»


عضو هیات علمی گروه پرستاری واحد بجنورد درباره کسب نمره لازم برای ورود به دوره های مختلف آموزشی در رشته های پرستاری و مامایی خاطرنشان کرد: «این آزمون برای دو گروه پرستاری و مامایی، پس از پایان دوره عملی اصول و مهارت های پرستاری در پایان ترم یک و در پایان ترم ۶ برای دانشجویان پیش عرصه جهت ورود به دوره کارورزی در عرصه پیش بینی شده است و در صورتی که دانشجویان در هر کدام از این مراحل ذکر شده نتوانند آزمون را با موفقیت بگذرانند باید پس از یک دوره تمرین، مجددا در آزمون شرکت کرده تا صلاحیت بالینی آنها مورد تایید قرار گیرد و مجوز ورود به دوره آموزشی بعدی را کسب کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر