صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
افزایش 1.3 درصدی قیمت نفت؛

توفان ترامپ در بازار نفت

نگرانی ها از وضعیت کردستان عراق،‌ صحبت‌های دونالد ترامپ در مورد برجام و همچنین افزایش تقاضای چین برای نفت خام دست به دست هم داد تا قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش قیمت همراه باشد.
کد خبر : 221164

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ در حالی که قیمت نفت در روزهای ابتدایی هفته گذشته با کاهش همراه بود و حتی قیمت نفت سبک آمریکا به زیر 50 دلار نیز رسید اما تحولات خاورمیانه و انتظار افزایش تقاضای نفت خام از سوی چین سبب شد تا قیمت نفت جهشی 1.3 درصدی را در روز پایانی معاملات به ثبت رساند.


معامله گران نفت خام دیروز را با نیم نگاهی به صحبت های رئیس جمهوری آمریکا آغاز کردند و گمانه زنی ها در خصوص محتوای این سخنان سبب شد تا قیمت طلای سیاه افزایش پیدا کند.


توافق برجام بیش از هر چیز تولید و صادرات نفت خام ایران را تسهیل کرد. بعد از این توافق ایران صادرات نفت خود را بیش از 100 درصد افزایش داده و روند انتقال پول فروش نفت به کشور نیز تا حد زیادی تسهیل شده است.


از سوی دیگر تحرکات در کردستان عراق عامل دیگری بود تا قیمت نفت با افزایش همراه شود. جنگجویان کرد در اطراف تاسیسات نفتی کرکوک حضور دارند تا ار اقدامات احتمالی بغداد جلوگیری کنند.


این امر سبب شده تا نگرانی ها برای صادرات نفت کردستان بیشتر شود. کردستان عراق روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت را راهی بازارهای بین المللی می کند و خروج این میزان نفت می تواند روند عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کند. روندی که از ابتدای سال 2017 با توافق کاهش تولید نفت تا حد زیادی بهبود یافته و در حال تثبیت بود.


از سوی دیگر چین نیز در ماه گذشته میلادی میزان واردات نفت خام خود را افزایش داده است تا همچنان بزرگترین واردکننده نفت خام دنیا باشد.


البته کاهش شاخص دلار در بازارهای جهان نیز از دیگر عوامل افزایشقیمت نفت در روز گذشته به شمار می رود. شاخص دلار با افتی 0.04 درصدی به رقم 93.05 رسید.


با توجه به این عوامل قیمت نفت برنت در معاملات دیروز با 77 سنت افزایش به 57.18 دلار در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز افزایشی 68 سنتی را ثبت کرد تا با افزایشی 1.3 درصدی به قیمت 21.41 دلار در هر بشکه معامله شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر