صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
در گفت‌وگوی مشروح آنا با اسلامی مطرح شد

راهکارهای دستیابی به عدالت اجتماعی/ دل‌مشغولی به برجام موجب غفلت از توان داخلی شد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: توان داخلی کشور ما بیش از آن است که اکنون روی آن حساب می‌شود. متأسفانه به علت دل‌مشغولی به برجام بسیاری از ظرفیت‌های داخلی مورد غفلت واقع شده‌است.
کد خبر : 221073

«محمدمهدی اسلامی» در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار احزاب خبرگزاری آنا، درباره راه‌کارهای اجرای عدالت در دولت با بیان اینکه کم کردن فاصله طبقات معیشتی جزو اصول اصلی‌ احقاق عدالت در جامعه است، اظهارداشت: تحقق این امر با برداشته شدن رانت‌های ویژه و جلوگیری از دسترسی‌ افراد خاص به اطلاعاتی که منجر به تولید سرمایه می‌شود ممکن خواهد شد.


وی اضافه کرد: دولت باید سعی کند رانت‌های اطلاعاتی که در دست برخی مدیران است و با آن کار فعالیت اقتصادی شخصی می‌کنند را از بین ببرد و مدیران دولتی مجاز به استفاده از اطلاعات در اقتصاد خصوصی نباشند تا شرایط مساوی برای اشتغال و تولید سرمایه برای همه فراهم شود.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه لازم است دولت اهتمام ویژه‌ای برای ایجاد اشتغال داشته باشد، تصریح کرد: ما در همسایگی خود بازارهای خوبی داریم که پذیرای کالای ایرانی هستند، اما متأسفانه به دلیل فراهم نبودن زمینه‌های اولیه، بخش خصوصی نتوانسته در آنها ورود پیدا کند.


اسلامی با تأکید بر اینکه فراهم کردن شرایط صادرات به کشورهای همسایه، زمینه رونق کارخانه‌ها و ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند، اظهارداشت: بازارهای افغانستان، عراق و کشورهای شمالی ایران بیش از آنچه تاکنون اتفاق افتاده ظرفیت پذیرش تجار و کالاهای ایرانی را دارند.


رانت اطلاعاتی در شرکت‌های خصولتی مانع اجرای عدالت اجتماعی


وی یکی دیگر از مصادیق اجرای عدالت اجتماعی را برخورد پیشگیرانه با فسادهای اقتصادی عنوان کرد و گفت: اینکه شاهدیم هرازچندگاهی یک پرونده فساد اقتصادی برای برخی مدیران دولتی مطرح می‌شود نشان می‌دهد نظارت کافی از سوی دستگاه‌های نظارتی زیر مجموعه دولت و دیگر نهادهایی که نظارت برعهده آنان است صورت نمی‌گیرد که این ضعف منجر به بروز فساد در دستگاه‌های متعدد شده است.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی در فرآیند عدالت اجتماعی در سال‌های اخیر خصوصی سازی نادرست بود که این کار با دستورالعمل‌های تعیین شده توسط مراکز فرادستی انجام نشد و این شد که شرکت‌ها در ظاهر خصوصی هستند ولی به واقع مدیریت دولتی دارند که در کنار کار دولتی، شرکت خصوصی تأسیس کرده‌اند و با اطلاعاتی دولتی و قدرت اجرایی که دارند توانسته‌اند یک بازار خاص برای خود ایجاد کنند. لذا بخش خصوصی واقعی از اقتصاد کشور دور مانده است.


اسلامی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشور به صورت واقعی مردمی و از حالت خصولتی و شرکت‌های رانتی خارج شود، قطعا شاهد اجرای عدالت اجتماعی در کشور خواهیم بود.


دل‌مشغولی به برجام موجب غفلت از توان داخلی شد


وی به بدعهدی‌‌های آمریکا در برجام اشاره کرد و گفت: توان داخلی کشور ما بیش از آن است که اکنون روی آن حساب می‌شود. متأسفانه به علت دل مشغولی به برجام بسیاری از ظرفیت‌های داخلی مورد غفلت واقع شده است.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی توجه بیش از اندازه به بازارهای اروپایی و دیگر بازارهای دور را موجب غفلت از بازارهای منطقه‌ دانست و بیان داشت: این بازارها با ظرفیت ویژه‌ای که برای ما دارند می‌توانند شرایط مطلوبی را برای دورانی که آمریکا تخاصم جدی را آغاز کرده فراهم کنند.


اسلامی اضافه کرد: ما در دوره قبل از برجام شرایط تعامل با بسیاری از کشورهای همسایه و دیگر کشورها را داشتیم. البته مشکلات بانکی مبتنی بر دلار را هم داشتیم که می‌تواند راه‌حل منطقه‌ای داشته باشد. کما اینکه بسیاری از کشورها چنین چیزی را تجربه کردند و به اجرا گذاشتند.


وی به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه اشاره و خاطرنشان کرد: روس‌ها بعد از تحریم‌های جدید آمریکا یک روند حذف دلار از معاملات خارجی را آغاز کردند که ما هم می‌توانیم موارد مشابهی را در بسیاری از تعاملات منطقه‌ای خود دنبال کنیم که در این راستا پیش از این حرف‌هایی زده شده؛ اما در حد کلام باقی ماند که نیازمند ورود به عرصه اجراست.


گفت‌وگو از معصومه رضائیان


انتهای پیام/

ارسال نظر