صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶

رابطه با اسرائیل به نفع مردم کرد نیست

یکی از سیاستمداران قدیمی کرد معتقد است اسرائیلی‌ها سیاست خاص خود را دارند و برای آن همه کار می‌کنند. در مورد کردها نیز به همین شکل است. آنها در گذشته از کردها در راستای اهداف خودشان استفاده کرده‌اند و اکنون نیز به همین شکل است.
کد خبر : 219905

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از آناتولی، محمود عثمان سیاستمدار کهنه کار و از شاهدان پایه‌گذاری روابط میان اسرائیل و کردهای عراق، در گفتگو با این خبرگزاری اظهار داشت: «اسرائیل در گذشته نیز از کردها در راستای منافع خود بهره برده‌اند. زیان حمایت اسرائیل از کردها بیش از سود آن است».
وی که به عنوان جعبه سیاه بارزانی شناخته می‌شود و شخصا از ابتدا شاهد ایجاد و گسترش روابط اسرائیل و کردها بوده است با اشاره به حمایت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از رفراندم غیرقانونی اربیل تصریح کرد:


«تماس های اسرائیل با کردها از اوایل دهه 1970 شروع شد. البته این روابط هیچگاه به نفع مردم کرد نبوده است. مثل سالهای قبل اکنون نیز رابطه با اسرائیل هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.


اگر اسرائیل حامی ما باشد و ما بخواهیم روابط خود با این کشور را گسترش دهیم اعراب و سایر کشورهای اسلامی علیه ما خواهند بود. در آن صورت اسرائیل چه کاری برای ما می‌تواند انجام دهد؟ این کشور مرزی با ما ندارد. من هرگز راضی به این روابط نبوده‌ام. مسولان کرد نیز نباید درهای اداره اقلیم را به روی اسرائیل باز کنند.


البته اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو صرفا در حد حرف از استقلال کردها حمایت کرده‌اند. پس از هشدار آمریکا در این خصوص نیز دیگر اظهارنظری در این خصوص نکردند. چرا که اسرائیل نمی‌تواند خارج از راهبردهای سیاسی آمریکا عمل کند.


پرچم اسرائیل در میتینگ‌های رفراندم غیرقانونی در اداره اقلیم کرد برافراشته شد. اهتراز پرچم اسرائیل عمل نامناسبی بود. هرچند این کار توسط بعضی شهروندان انجام گرفت، اما این عمل به زیان کردها و دلیلی بر اسرائیل دوم خواندن این منطقه توسط کشورهای دیگر است.
من از دهه 60 در حوزه سیاست عراق فعالیت می‌کنم. روابط کردها با اسرائیل در دهه 1970 و 80 آغاز شد. اسرائیل در آن زمان با بغداد درگیر بود. همه کشورهای عربی از صدام حمایت می‌کردند.


تنها ایران حمایت نمی‌کرد که ما نیز به آنان اعتماد نداشتیم. ایالات متحده از طریق ایران با ما ارتباط برقرار کرد، اما رهبران کرد می‌خواستند که از طریق اسرائیل این رابطه را برقرار کنند، چرا که در آن دوران هیچگونه رابطه ای با آمریکا نداشتیم.


لابی اسرائیل در آن سالها در آمریکا بسیار قدرتمند بود و از این طریق درصدد برقراری ارتباط با آمریکا بودیم اما واشنگتن این فرصت را به اسرائیلی‌ها ندادند. ایالات‌متحده تنها مقداری پول و سلاح در اختیار ما قرار داد، ولی این کمک‌ها چندان به کار ما نیامد.


آنها (اسرائیلی‌ها) سیاست خاص خود را دارند و برای آن همه کار می‌کنند. در مورد کردها نیز به همین شکل است. آنها در گذشته از کردها در راستای اهداف خودشان استفاده کرده‌اند و اکنون نیز به همین شکل است.



انتهای پیام/

ارسال نظر