نگاههای عوامانه صادرات را مخدوش میکند/ نباید از بازار چین ترسید
مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق ایران و چین درباره اینکه بازار دو کشور مکمل یکدیگر هستند، به خبرنگار آنا گفت: اقتصاد ایران و چین به عنوان دو بازار جدا اما مکمل یکدیگر، طی سالهای گذشته توانسته حجم انبوه نیازهای یکدیگر را پوشش و تامین کند و از این رو اقتصاد ایران توانسته به نیازهای مواد اولیه و انرژی آن کشور پاسخ مثبت دهد و چین نیز نیازمندیهای تکنولوژی و ماشینآلات ایران را بیپاسخ نگذاشته است.
وی ادامه داد: ایران و چین به دلایل ذاتی و مسائل سیاسی توانستهاند روابط مستحکمی را شکل دهند که اوج این ارتباط در سال 2014 و افزایش حجم 52 میلیارددلار مبادله فی ما بین بود اما پس از کاهش قیمت مواد اولیه حجم ارزشی تجارت دو جانبه علیرغم افزایش میزان وزن نفت، مواد کانی فلزی و غیرفلزی به 31.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هیچگاه نمیتوان اقتصاد چین را نادیده گرفت، تاکید کرد: نگاههای عوامانه به شراکت ایران و چین را باید تغییر داد زیرا کشوری که سالانه بیش از 2 هزار میلیارد دلار صادرات را ثبت میکند هیچگاه نمیتوان ارزش کالاهای تولیدی آن را زیرسوال برد.
نائب رئیس اتاق ایران و چین افزود: در مقابل حجم صادرات این کشور، چین سالانه بیش از 2.100 میلیارد دلار واردات انجام میدهد، بنابراین حتی چین هم نیازمند برخی کالاهایی بوده که امکان تولید آن را ندارد ؛در سال 2007 طی سمینار چالشهای دو کشور، صادرات به چین را تنها یک شوخی قلمداد میکردند زیرا دامنه تنوع محصولات پتروشیمی ایران در آن برهه زمانی نیز بسیار اندک بود ولی امروز صنایع دستی، چرم، فرش دستباف، تابلوفرش و دیگر محصولات ایرانی را به این کشور صادر میکنیم.
حریری تاکید کرد: حقیقت صادرات آن است که برای ورود به یک بازار صادراتی، صادرکنندگان نباید وحشت زده شوند،بلکه باید با صبر و البته هزینه کافی در آن کشور،بخش کوچکی از صادرات آن را بدست بیاورند؛ در خصوص چین، حجم کوچکی از اقتصاد آنها برابر با بخش بزرگی از اقتصاد ماست لذا صادرکنندگان باید با بازارشناسی صحیح به دل این بازار ورود کنند.
انتهای پیام/