صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

نبود نظارت‌ بانک‌مرکزی؛ آفتی بزرگ بر پیکره نظام بانکداری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نبود نظارت‌های بانک‌مرکزی تبدیل به آفتی بزرگ بر پیکره نظام بانکداری شد.
کد خبر : 219178

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص مشکلات کاهش سود سپرده بانک‌ها و افزایش ریسک فضای بانکی به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: مهمترین عامل و مشکل‌آفرین در تامین نرخ‌ سود سپرده بانکی، خود نظام بانکی است زیرا علی‌رغم مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، بسیاری از بانک‌ها بخاطر جذب سپرده، وعده سود سپرده با نرخ رقابتی بالا را در نبود نظارت‌های دقیق دستگاه‌های ذیربط نظام بانکداری به مردم ارائه داده تا این پدیده امروز به یک مشکل بزرگ در سیستم پولی و مالی کشور تبدیل شود.


وی ادامه داد: تامین نرخ سود سپرده مردمی در بانک‌ها با حجم انبوه دارایی‌های بلوکه شده مانند، ملک و ساختمان، بنگاه‌های تولیدی و کارگاه و ... که امکان تبدیل به منابع ریالی را ندارند مواجه است، به‌علاوه سقوط نرخ تورم در فرمول‌های بانکی،‌ بانک‌های دولتی و خصوصی را طی 50 سال گذشته به یک چالش بی‌سابقه و بزرگ روبه‌رو کرده است.


پورابراهیمی با انتقاد از نبود نظارت‌های نظام بانکداری افزود: نبود نظارت‌های بانک‌مرکزی تبدیل به آفتی بزرگ بر پیکره نظام بانکداری شد، که از یک طرف به فکر تجهیز منابع خود بوده و از طرف دیگر خواهان جذب سپرده با هر قیمتی؛ اما امروز طبق ادعای این نهاد ناظر، بانک‌مرکزی موضوع سود سپرده رقابتی بالا را سر و سامان داده و دیگر اجازه چنین نرخ‌های رقابتی بالا را به بانک‌ها نخواهد داد.


عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به ادامه دار بودن برخی اقدامات بانک‌ها در جذب سود سپرده بالا نیز اشاره داشت و تصریح کرد: رقابت بانکی در جذب سپرده گاها با نرخ های بالاتر از حد معمول نیز همراه شد تا عملیات‌های انتحاری «جذب منابع با 2درصد بالاتر از نرخ‌های بانکی» و اعطای تسهیلاتی با نرخ‌های بالا به افرادی که دیگر قابلیت وصول تسهیلات را ندارند، نه تنها تکلیف منابع بانکی را زیر علامت سوال برد، بلکه دارایی‌های افراد گیرنده تسهیلات را هم به دارایی‌های غیرمالی و بلوکه شده بانک‌ها اضافه کرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اقداماتی که به این صورت انجام می‌گیرد، تعادل در عملکرد نظام بانکی را می‌کاهد و اگر این رویه‌ها تصحیح نشود در آینده‌ای نزدیک شاهد ریزش نظام بانکی خواهیم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر