صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالا افتتاح شد

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بورس کالا باید به جایگاه پیشرفته خود برسد، گفت: ارزش معاملات فیزیکی کالاها باید به تدریج کمرنگ شود.
کد خبر : 21889

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حسین پناهیان در مراسم راه‌اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا با بیان اینکه رسیدن به نظام عرضه و تقاضا برای کسب قیمت یکی از مهمترین آرزوهای همه ما در عرصه اقتصاد است، افزود: بورس کالا طی چند سال اخیر تمرکز بیشتری بر بخش کشاورزی داشته و همین امر موجب بروز تحولاتی بزرگ در حجم معاملات محصولات بوده است.


وی با تاکید بر اینکه راه اندازی قراردادهای آتی با پیچیدگی های ذاتی همراه است، تصریح کرد: این قراردادها ابزارهایی مبتنی بر ریسک هستند، اما از طرفی با هدف کنترل ریسک در بازار سرمایه راه اندازی می‌شوند.


پناهیان ادامه داد: دو کارکرد اصلی در زمینه بورس کالا به بازار سرمایه ارائه کرده‌ایم که در بخش نخست می‌توان به ارائه 22 هزار نفر ساعت آموزش در سال گذشته اشاره کرد.


وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ها را نیز می‌توان کارکرد دوم در این بخش دانست که بر اساس آن تمرکز بورس کالا بر توسعه زیرساخت ها افزایش یافته و تلاش می‌شود فعالان این بازار به صورت آنلاین به معاملات دسترسی داشته باشند.


او با بیان اینکه زیر ساخت های الکترونیک در بورس کالا فراهم شده اما هنوز تا فراهم کردن زمینه لازم برای کمک به بازار سرمایه راه طولانی در پیش داریم، عنوان کرد: با توجه به نقش بورس کالا در اقتصاد مقاومتی توسعه این بازار و بخش‌های ذینفع آن منوط به توسعه ابزار های مشتقه خواهد بود.








تمرکز بورس کالا بر توسعه زیرساخت‌ها افزایش یافته و تلاش می‌شود فعالان این بازار به صورت آنلاین به معاملات دسترسی داشته باشند

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه همواره برای ورود به بورس کالا پیش فرضی مبنی بر ناکارآمد بودن بازار کشاورزی ایران مطرح است، گفت: تا کنون بخش کشاورزی به دو علت نمی توانست در بازار بورس فعال باشد که در بخش نخست می‌توان به خرده پا بودن تولیدکنندگان و تقاضا کنندگان بخش اشاره کرد.


حسین صفائی افزود: تامین کنندگان نهاده‌ها نیز به علت خاصیت شفاف سازی بورس تمایلی به حضور در این بازار ندارند و به همین علت نیز باید برای ورود به بورس کشاورزی بازار ثانویه تعریف کنیم.


وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که در مرداد ماه سال گذشته با بورس کالا به امضا رسید، این سازمان سامانه الکترونیکی محصولات کشاورزی و بازار ثانویه را به رسمیت شناخته و توانستیم در یک تعامل قانونی به سامانه اصلی لینک شویم.


مدیر عامل سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه سه جانبه با بورس کالا پس از شهریور ماه سال گذشته 500 هزار تن محصولات کشاورزی از جمله برنج و نخود به صورت خرید تضمینی بر روی تابلوی عرضه رفت، اظهارکرد: باید شبکه انبارهای چند منظوره تشکل های کشاورزی به رسمیت شناخته می‌شد که بر این اساس تا کنون 80 انبار در سطح کشور به بورس کالا معرفی شده و اغلب آنها قبض دریافت کرده‌اند.


صفائی تاکید کرد: طراحی یک سیستم اعتباری و بیمه در درون شبکه برای پشتیبانی معاملات آتی در بورس از جمله دیگر اقدامات سازمان تعاونی روستایی بود تا بر اساس آن معاملات آتی از زیر ساخت های لازم برخوردار باشند.


وی اضافه کرد: با وجود اینکه برخی محصولات حتی با قیمت 10 درصد پایین‌تر از نرخ فروش بازار در بورس کالا عرضه می‌شوند، اما به علت ناشناخته بودن این بازار چنین محصولاتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر