صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

آشنایی با برنده جایزه صلح نوبل 2017

کمپین بین‌المللی حذف سلاح‌های هسته‌ای (آیکان) به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2017 انتخاب شد.
کد خبر : 218686

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، کمپین بین‌المللی حذف سلاح‌های هسته‌ای (آیکان) متشکل از بیش از 460 عضو از بیش از 100 کشور جهان است و در سال 2007 تاسیس شده است.
این کمپین بین‌المللی، ائتلافی از سازمان‌های غیر دولتی در 100 کشور جهان است که از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شدت حمایت می‌کنند. قرار است مذاکرات بر سر این توافقنامه جهانی جدید در سال جاری میلادی در نیویورک و در مقر سازمان ملل متحد برگزار شود.


کمپین مذکور معتقد است «سلاح‌های هسته‌ای بر سلامت جامعه و محیط زیست تاثیرات فاجعه‌بار و پایداری بر جای خواهد گذاشت و این موضوع باید سرلوحه همه موضوعات کلی و دیپلماتیک درباره خلع سلاح هسته‌ای و منع گسترش سلاح هسته‌ای باشد» از این منظر، موضوع فوق باید یک اصل اساسی و بنیادین به‌شمار رود.


«آیکان» یک کمپین گسترده و بین‌المللی است که از نیازها، باید و نبایدها و لزوم حذف سلاح‌های هسته‌ای آگاهی دارد و تمرکز خود را بر بسیج مجامع بین‌المللی با هدف مذاکره درباره معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گذاشته است. فرماندهی این کمپین به صورت مشترک و با مدیریت شخصیت‌های بین‌المللی انجام می‌شود.


کمپین بین‌المللی حذف سلاح‌های هسته‌ای (آیکان) طبق یک فرمول مشارکتی عمل می‌کند. در این فرمول، هر سازمان و نهادی که با اهداف کمپین موافق است و از ابزارهای خشونت‌آمیز استفاده یا از آن حمایت نمی‌کند، می‌تواند عضو مشارکتی کمپین «آیکان» باشد. همه اعضاء متعهد به ترویج این تفکر هستند که باید با قراردادهای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مبارزه کرد و در جهت حذف آن کوشید.


7 جولای (16 تیر) بود که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان رای به تصویب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دادند. توافقی بین‌المللی و برجسته که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را ممنوع و چارچوبی را برای از بین بردن آن‌ها مشخص می‌کند. جمهوری اسلامی ایران که در مذاکرات مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شرکت کرده بود، در همان تاریخ آن را امضاء و تایید کرد.


از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا که دارای حدود 6800 سلاح هسته‌ای است، در مذاکرات فوق شرکت نکرد. آن‌ها اعلام کرده‌اند قصد ندارند هرگز به این معاهده بپیوندند.


نقشه وضعیت فعالیت کشورهای جهان در کمپین حذف سلاح‌های هسته‌ای



انتهای پیام/

ارسال نظر