هاشمزاده هریسی: نهیب امام خمینی همواره به مخالفان اسلام و انقلاب بود نه به مردم/ ضرورت تشکیل گروه تحقیقاتی معتدل و فراجناحی برای استخراج اصول اندیشه امام(ره)
آیتالله هاشم هاشمزادههریسی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزای آنا، درباره ضرورتهای پرداختن به اصول امام با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: این امر بسیار ضرورت دارد و مهم است، چراکه هم امامشناسی است و هم در پی آن اصول امام و اصول انقلاب اسلامی مشخص میشود. البته این کارها وظایف روزمره در این نظام است.
وی افزود: پرداختن به این موضوع خیلی مغفول مانده است، اصول امام باید استخراج شود و در سیستم آموزشی در دانشگاهها و مدارس به آن پرداخته شود. البته وصیتنامه حضرت امام به صورت سطحی و نه دقیق در دانشگاهها مطرح است و اما اصول امام از این مهمتر است چراکه همه چیز را حضرت امام در وصیتنامه نگفته است، وصیتنامه یک اهمیتی دارد و این اصول امام اهمیت دیگر.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این اصول گاهی فراموش، گاهی تحریف و گاهی جایگزینهایی برایش پیدا میشود، تا اینکه کمکم اهمیت موضوع تغییر میکند و این خیلی مضر است.
هاشمزاده اضافه کرد: این هدف به کار علمی و تحقیقاتی نیاز دارد، منابع این اقدام کاملا در صحیفه نور و امام موجود است. رهبری کلیات را گفتهاند که البته برجسته است و قابل تحریف نیست، موارد دیگری هم وجود دارد که واقعا باید برجسته و شمارش شود.
وی گفت: من زیاد روی کلام امام کار کردم و اولین کتاب موضوعی را در زمان حضرت امام با عنوان «وظایف نمایندگی در کلام امام» نوشتم. در مجلس سوم که من نماینده بودم از کلام امام علیه دیگران و کوبیدن آنها استفاده میشد. من آنجا تصمیم گرفتم که درباره وظایف نمایندگی در کلام امام، مقاله یا کتاب بنویسم. امام هم به صراحت فرمودند که از کلام من برای کوبیدن دیگران استفاده نکنید. سرانجام کلام امام درباره نمایندگان را درآوردم و در 18 موضوع تفکیک کردم که منظور از هر جمله چیست، بعد روایات و آیاتی که پشتوانه آن است نیز ذکر کردم. حتی دوره چهارم مجلس با این کتاب آغاز شد.
امام در کلامش هرگز به مردم نهیب نمیزد اما به دنیا و مخالفان اسلام و انقلاب و مسئولان نهیب میزد |
این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بسیاری از اصول امام وجود دارد که کاربردی است، در کنار اصول کلی باید به جزئیات هم پرداخته شود. کلیات باید باشد ولی وجود جزئیات ضروری است تا مشخص شود معنای هر اصل چیست.
هاشمزاده افزود: مثلا امام در کلامش چند خطاب داشت، یکی به دنیا، دوم به کسانی که با انقلاب و اسلام دشمن بودند، سوم مردم بود. خطابش به مردم مهربانانه و با تشکر از آنها بود. به مردم نهیب نمیزد اما به دنیا و مخالفان اسلام و انقلاب نهیب میزد. میگفتند که به من رهبر نگویید به من خدمتگزار بگویید. این یک اصل است. رأی مردم هم برایشان خیلی مهم بود. رأی را حقالناس میدانستند، این عنوان را نگفتند اما واقعیت این است که آن را حقالناس میدانستند. مدام به ناظران و مسئولان در این باره نهیب میزدند.
وی بیان کرد: همچنین به مسئولان نظام نیز خطاب داشت و خیلی شدید بود، به آنها نهیب میزد. منشورها صادر میکرد. منشورهای 6 مادهای و 5 مادهای به نهادها و ارگانها و نیروهای مسلح، قوه قضائیه، نخستوزیر و رئیسجمهوری میداد و نهیب میزد. این منشورها اصول است، نباید فراموش شود.
این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اینکه چرا امام به مسئولان نهیب میزد به این دلیل بود که مسئولان وظیفهشان خدمتگزاری است، مسئولان یک وقت افراط میکردند، زمانی تفریط میکردند، یا ظلمی به وجود میآمد، آن وقت انقلاب اسلامی حقیقتش را از دست میداد، یک انقلاب به وسیله مردم هویتش را از دست نمیدهد بوسیله مسئولان از هدف دور میشود.
هاشمزاده با بیان اینکه «بد عمل کردن مسئولان خیلی نامطلوب است»، گفت: اگر ظلمی شود یا نارضایتی و فساد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اداری و یا سیاسی رخ دهد، مسئولان زمینهساز آن هستند نه مردم. امام از این خطرها و آسیبها به خوبی مراقبت میکردند و مدام تذکر میدادند.
بعد از انقلاب هم کل کشور در دست امام بود ولی یک ریال از بیتالمال استفاده نکرد. حتی به آن اموال و املاکی که به عنوان ولایت فقیه در اختیارش بود، دست نمیزد و میگفتند که عوایدشان جمع و برای کشور هزینه شود |
وی اضافه کرد: یک اصل دیگر امام این بود که خیلی کمهزینه و پربرکت بودند، برخی افراد پربرکت هستند خیلی کار میکنند، تولید ثروت میکنند، خستگیناپذیر هستند، اما گاهی هزینه این امور زیاد میشود. اما امام کمهزینه و پربرکت بودند. اوایل شروع حرکت امام، در تبعیدها که خودشان و خانودهاش در کوران مشکلات بودند، با هزینه کم، از اموال شخصی خودشان یا با کمک هزینههایی که مردم از داخل و خارج به امام میدادند همه چیز ساماندهی و آن نهضت اسلامی اداره هدایت میشد.
هاشمزاده ادامه داد: بعد از انقلاب هم کل کشور در دست امام بود ولی یک ریال از بیتالمال استفاده نکرد. حتی به آن اموال و املاکی که به عنوان ولایت فقیه در اختیارش بود، دست نمیزد و میگفتند که عوایدشان جمع و برای کشور هزینه شود. در خانه کوچک یک طلبه در جماران زندگی میکردند و حسینهای هم کنارش بود که حتی گچکاری هم نشده بود. آنجا محل ملاقاتهایشان بود و از همانجا دنیا را تکان میدادند. امام خدم و حشم و اطرافیان نداشت، هزینه نداشت چیزی را برای خودش و فرزندانش نگذاشت. امام کسی بود که خدماتش بیشتر بود تا هزینه. خودش را آلوده مال و اموال نکرد.
این عضو مجلس خبرگان در پاسخ به این سؤال که برای اینکه «اصول امام استخراج کنیم، پیشنهاد شما چیست؟» گفت:باید گروهی از همان مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، یا هر جای دیگر تشکیل شود. گروهی که محقق، دانشگاهی، بیطرف و معتدل و اهل بحث باشد. سیاسی و جناحی نباشد. البته سیاست بد نیست اما سیاستهایی که ما داریم بد است. سیاستی که امام گفته به معنای تدبیر امور و مدیریت است. تدبیر و برنامهریزی در مسیر تعالی انسانها در دنیا و آخرت معنای سیاست است. این سیاستهایی که ما داریم، فریاد کشیدنها، دادها و بیدادها و تهمت زدنها سیاست نیست. ما باید با دشمن هم باید باادب صحبت کنیم حال چه رسد به دوست. این سیاستی که ما داریم اسلامی نیست.
وی خاطرنشان کرد: باید افراد خوشفکر و اهل فکر و عاشق امام انتخاب شوند، چنین گروهی باید کارش فقط این باشد که از کلام امام اصول را دربیاروند و از دیگران نظر بگیرند و بعد اولویتبندی کنند و بهترین کتاب را دربیاورند تا همگان از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/