صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد:

شیوه آموزش پرستاری تغییری نکرده‌است/ تربیت «پرستار بیمارستانی» تعبیر درستی نیست

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه طرحی برای تغییر شیوه آموزش در پرستاری در وزارت بهداشت مطرح نیست، عنوان کرد: در پرستاری برداشت نامناسبی تحت عنوان تربیت «پرستار بیمارستانی» صورت گرفته که به هیچ وجه تعبیر درستی نیست.
کد خبر : 217662

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حدود دو سال پیش وزارت بهداشت با رویکرد افزایش آموزش پرستار در مقطع کارشناسی طرحی را مطرح کرد که طی آن بیمارستان‌هایی که دارای واجد شرایط باشند در صورت نیاز به پرستار می‌توانند با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشکده‌های پرستاری، دانشجوی پرستاری جذب و تربیت کنند. این طرح در شرایطی در برخی دانشکده‌ها آغاز شد که جامعه پرستاری ضمن مخالفت با این طرح اعلام کرد که تعداد بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار هستند و بیمارستان‌ها باید ابتدا این افراد را جذب کند. البته جامعه پرستاری مخالفت‌های دیگری هم با این طرح داشتند و معتقد بودند که جذب پرستار بیمارستانی موجب کاهش کیفیت خدمات پرستاری می‌شود. با وجود همه این مخالفت‌ها اما وزارت بهداشت پای خوب و بد این طرح ایستادگی کرد و کار تا جایی پیش رفت، که حالا زمزمه‌ها، از گسترش اجرای این طرح در بیمارستان‌های بیشتری خبر می‌دهند. برای بررسی بیشتر موضوع، آنا با دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، به گفت‌وگو پرداخته است.


رویکرد اصلی وزارت بهداشت برای تربیت پرستار بیمارستانی مبتنی‌بر چه مطالعات و ارزیابی‌هایی است؟ آیا این طرح در سایر کشورها اجرا شده و چه نتایجی داشته است؟


وزارت بهداشت در آموزش پرستاری برنامه آموزشی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی را مد نظر قرار داده و همین روال نیز ادامه خواهد داشت. شورای عالی برنامه‌ریزی برای همه رشته‌ها برنامه مدون تصویب می‌کند و در پرستاری هم همین برنامه تهیه شده و مبنای آموزش قرار می‌گیرد. هیچ واحد دانشگاهی در کشور نمی‌تواند از این برنامه تخلف کند و لذا برنامه آموزش پرستاری به همان صورت که مصوب شده اجرا خواهد شد.


در حال حاضر طرحی برای تغییر شیوه آموزش در پرستاری در وزارت بهداشت مطرح نیست. در پرستاری برداشت نامناسبی تحت عنوان تربیت «پرستار بیمارستانی» صورت گرفته که به هیچ وجه تعبیر درستی نیست آنچه که در رشته پرستاری مطرح است نیاز به افزایش ظرفیت مقطع کارشناسی پرستاری برای تامین نیاز به پرستار است. بر طبق برنامه پرستاری آموزشی، دانشجو نزدیک به نیمی از زمان آموزش خود را باید در بیمارستان آموزش ببیند به هیمن دلیل برای اینکه افزایش کمی و کیفی در آموزش صورت بگیرد نیاز به استفاده بیشتر از فضای آموزش در بیمارستان‌ها است.



چه ملاحظاتی باعث طرح موضوع تربیت پرستار بیمارستانی شده و سیستم فعلی آموزش چه نقصان‌هایی داشته که نیاز به بازنگری و اتخاذ شیوه‌های جدید بوده است؟


همانطور که قبلا گفته شد شیوه آموزش پرستاری تغییری پیدا نکرده است البته بازنگری بر اساس نیازهای جدید در همه رشته‌ها لازم است که از مسیر خودش انجام می‌گیرد و عموما برد‌های رشته‌های مختلف با مدیریت دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی کار بازنگری را انجام می‌دهد که در مورد پرستاری هم این کار بارها صورت گرفته است که برنامه فعلی در سال 1393 بازنگری شده است.


اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد حضور غیر موثر و ناکافی دانشکده‌های پرستاری در بیمارستان‌های آموزشی برای مدیریت آموزش بالینی است که بر اساس دستورالعمل و آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های آموزشی برای آموزش پرستاری این امکان وجود دارد که دانشکده‌ها با بیمارستان‌ها تفاهم‌نامه امضا کنند تا بتوانند از عرصه آموزش بالینی به نحو موثری استفاده کنند و ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس نیاز مدیریت شود.


موضوع آموزش تخصصی پرستاران برای بخش‌های مختلف در طرح جدید چگونه دیده شده است؟


همکاری دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها برای آموزش پرستار در مقطع کارشناسی(عمومی) پرستاری بسیار ضروری است و در آیین‌نامه استفاده از عرصه‌های بیمارستان و بهداشتی درمانی بیشتر این مقطع مد نظر بوده است. تبعا آموزش تخصصی و مقاطع کارشناسی ارشد پرستاری و آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی بر طبق ضوابط مربوطه ادامه خواهد یافت.


آیا پس از آموزش، تفاوتی در پذیرش پرستاران در بیمارستان‌ها بین پرستاران بیمارستانی و پرستارانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، وجود خواهد داشت؟


در شیوه آموزش مدرک تحصیلی، طول دوره، ضوابط پذیرش و صدور گواهی‌نامه دانشجویان پرستاری تغییر نیافته و تبعا ضوابط جذب و به کارگیری هم بر طبق روال عادی صورت می‌گیرد.


چه تعداد دانشگاه می‌توانند به صورت بیمارستانی پرستار تربیت کنند و این دانشگاه‌ها چه تفاوتی با سایر مراکز دارند؟


همه دانشگاه‌ها واجد شرایط می‌توانند از آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی استفاده کنند تا آموزش پرستاری کمیت و کیفیت بهتری پیدا کند. این آیین‌نامه مختص دانشگاه خاصی تدوین نشده است البته در این آیین‌نامه جزئیات مربوط به شرایط دانشکده و بیمارستان مشخص شده است.


آیا بیمارستان‌ها می‌توانند فارغ از سلایق شخصی و نیاز خود پرستار متخصص تربیت کنند به گونه‌ای که بتوانند در سایر بیمارستان‌ها نیاز بیمار را برطرف کنند؟


بیمارستان‌ها به صورت مستقل دانشجوی پرستاری نمی‌پذیرند هر چند که می‌توانند برای تامین نیاز خود با دانشکده‌های پرستاری تفاهم‌نامه تنظیم کنند تا علاوه‌بر استفاده دانشکده از عرصه آموزشی آنها با نظارت معاونت آموزشی دانشگاه و با رعایت قوانین و ضوابط از بین دانشجویان پذیرفته شده، دانشجویان واجد شرایط را برای به کارگیری در بیمارستان بورسیه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر