صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران:

خودروهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گفت: اکثر خودروهای وارداتی خارجی، شامل قیمت‌گذاری نمی شوند اما خودروهای داخلی نیز باید مشمول بازار عرضه‌وتقاضا در بحث قیمت‌گذاری‌ها باشد.
کد خبر : 217647

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران،‌ محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودروسازی در ایران موضوع قیمت‌گذاری بوده که همیشه به‌عنوان مانع پیش روی توسعه این صنعت قرار داشته است.


وی ادامه داد: بحث قیمت‌گذاری خودرو خیلی وقت پیش باید تمام می‌شد و حالا هم خیلی دیر است؛ ما اعتقادمان بر این بوده همان طور که بسیاری از کالاهای دیگر شامل قیمت‌گذاری نمی‌شود و همین حالا هم دولت به دنبال اجرای طرحی است که کالاهای غیرضروری از شمول قیمت‌گذاری خارج شود،‌ برای خودرو نیز باید همین اتفاق رخ دهد.


او با بیان اینکه خودرو آب، برق و گاز نیست که برای آن قیمت تعیین شود، تاکید کرد: در حال حاضر می‌بینیم که حتی قیمت‌گذاری از روی نان که اساسی‌ترین کالای مصرفی مردم هست هم برداشته شده بنابراین لزومی به قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد و سوال ما این است که چرا هنوز در مورد قیمت گذاری خودرو حاضر به تغییر نگاه نیستند.


این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه تاکنون مجوز تولید خودرو به 81 واحد داده شده و حدود 17 ،18 واحد در حال تولید هستند و به همین میزان واحد و شرکت نیز کار واردات خودرو انجام می دهند، گفت: انتظار فعالان صنعت خودرو و کارشناسان این حوزه از دولت این است که بالاخره دولت دست از قیمت‌گذاری خودرو بردارد و اجازه دهد بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد و مردم خودشان شرایط را انتخاب کنند. خرید خودرو و خانه از محل درآمدهای آتی صورت می‌گیرد مانند خانه و در همه جای دنیا مردم بخشی از پول را برای خرید خانه و ماشین به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و مابقی را هم از بانک وام گرفته و اقساط آن را پرداخت می‌کنند؛ اتفاقی که ما مدیریت درست بازار در کشورمان هم می‌تواند اتفاق بیفتد.


نجفی‌منش در ادامه درباره نظر دولت یازدهم و دوازدهم درباره حذف قیمت‌گذاری خودرو تصریح کرد: در دولت گذشته شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت آقای نعمت زاده به شدت مخالف حذف قیمت‌گذاری خودرو بوده و در نتیجه این بحث به نقطه‌ای نرسید ولی ما در این دولت تلاش‌ها را از سر گرفته‌ایم و باید ببینیم در نهایت وزیر جدید چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.


او همچنین در پاسخ به اینکه الان قیمت‌گذاری خودروهای جدیدی که وارد بازار ایران می‌شوند و تولیدات مشترک ایران خودرو و سایپا با شرکت هایی مثل رنو و پژو هستند، چه می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: شرکت‌های خارجی و بین‌المللی اصلا موضوع قیمت گذاری را قبول ندارند و برای آن ها این موضوع مفهومی ندارد و این را مانع کار محسوب می‌کنند ولی خب در حال حاضر این خودروسازان مشکلی ندارند زیرا طبق آیین‌نامه های قیمت‌گذاری خودرو، خودروهایی که قیمت آن ها بالای 40 میلیون تومان باشد، شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛ بنابراین اکثر خودروهای وارداتی خارجی شامل قیمت‌گذاری نمی شوند و به همین جهت خودروهایی وارداتی هم که اصولا بالای این مبلغ هستند قیمت‌گذاری نمی شوند و بازار قیمت آن ها را مشخص می کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر