صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نتیجه خبر دوبرابرشدن بودجه تئاتر چه شد؟

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته از دوبرابرشدن بودجه تئاتر خبر داد اما امسال شاهد هیچگونه تغییری در حمایت از گروه‌ها و پربارترشدن جشنواره‌ها نیستیم.
کد خبر : 217234

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، توجه به آثار نمایشی که هر روزه در سالن‌های مختلف نمایشی به اجرا در می‌آید و همچنین حمایت از تداوم و تولید آثار شاخص همواره یکی از دغدغه‌های هنرمندان تئاتر بوده است و به همین دلیل اهالی این حوزه همیشه نسبت به حضور و بازدید مدیران تئاتری و مسئولان کشوری از نمایش‌ها استقبال کرده‌اند.


از آنجا که بخش مهمی از تصمیمات کشوری در مجلس شورای اسلامی اتخاذ می‌شود، لازم است که نمایندگان مجلس نسبت به ضرورت اجرای تئاتر و نقش و تاثیرگذاری آن در اشاعه و ترویج یک ارزش و هشدار برای اجتناب از شیوع معضلات اجتماعی، آگاهی کافی پیدا کنند. به عبارتی دیگر هرچه مسئولان کشوری به تاثیر و اهمیت تئاتر بیشتر واقف شوند، بهتر می‌توانند از هنر نمایش در دست‌یابی به اهدافی که منافع جمعی به دنبال دارد، بهره‌برداری کنند.


اثبات این امر، تلاش‌ها و اجراهای شاخص نمایش‌هایی درباره موضوعات مناسباتی است که هنرمندان تئاتر توانسته‌اند با تولید نمایش اثربخشی قابل توجهی داشته‌ باشند. اجرای نمایش‌هایی چون «دریادلان» با موضوع شهدای غواص، نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» با موضوع شهید جهان‌آرا، سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» که در شب‌های مختلف به وقایع کربلا اشاره داشت از جمله آثاری بودند که نقش مهمی در ارتباط میان نسل جوان با ارزش‌ها و هنر اصیل ایرانی داشته‌اند.


البته تاکید بر لزوم توجه مدیران به معنای این نیست که پیش از این هیچ‌یک از مسئولان هنری به تماشای تئاتر ننشسته‌اند، زیرا سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مدیرانی بود که از آثار نمایشی بسیاری دیدن کرد و شاید همین حضور بهانه بسیار خوبی برای اعلام جدیدترین اخبار روز به اهالی رسانه بود.


صالحی امیری پس از تماشای یکی از آثار نمایشی در بهمن 1395 از دوبرابر شدن بودجه تئاتر در سال 1396 خبر داد و بر همین اساس نیز اهالی تئاتر انتظار داشتند تا در سال 1396 با مشکلات و دغدغه‌های مالی کمتری مواجه باشند و راحت‌تر نمایش‌های تولیدشده‌شان را در سالن‌ها روی صحنه ببرند.


این در حالی است که تاکنون که نیمی از سال گذشته، اخبار چندانی نسبت به حمایت قابل توجه از نمایش‌ها به گوش نرسیده است و حتی ساختمان اداره تئاتر که سال‌ها در انتظار بودجه برای آماده‌سازی است هنوز قابل بهره‌برداری نیست و یا در جشنواره‌ها، نمایش‌ها از حمایت و کمک‌هزینه متفاوتی نسبت به قبل برخوردار نشده‌اند.


طبق برنامه‌ریزی‌های هرساله تئاتر، بخش قابل توجهی از بودجه تئاتر به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که بهمن ماه برپا خواهد شد، اختصاص می‌یابد و این فرضیه که شاید در مدت زمان باقی‌مانده سال اتفاق چشمگیری رخ دهد را ضعیف‌تر می‌کند. بر همین اساس، طبق آنچه طی سالهای پیش در تئاتر روی داده، انتظار اتفاقی بزرگ آن هم در نیمه دوم سال که بیشتر توجه‌ها و تلاش‌ها بر برپایی هرچه بهتر جشنواره تئاتر فجر است، غیرعقلانی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر