بودجه شهرداری امسال نیاز به متمم ندارد/ اولویت بودجه توسعه مترو است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمود صلاحی در نشست خبری خود با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران به طور غیر رسمی در تاریخ ۲۸ دی ماه توسط بنده به نایب رئیس شورا تحویل داده شد، افزود: در روز ۳۰ دی ماه نیز بودجه سال ۹۴ به طور رسمی توسط شهردار در جلسه علنی شورا تقدیم به ریاست شد.
وی افزود: طبق لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ برای شهر تهران ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان در بخش منابع و مصارف پیشبینی شده است و تاکنون همکاری خوبی بین شورا و شهرداری وجود داشته است.
صلاحی گفت: طبق روال معمول بودجه هر سال ابتدا توسط کارشناسان اداره بودجه و معاونتهای مختلف با در نظر گرفتن پروژههای نیمهکاره و هزینههای اجتناب ناپذیر و با رعایت اولویت بخشهای مختلف شهری مانند حمل و نقل و ترافیک تهیه و به معاونت برنامه ریزی پیشنهاد میشود.
وی ادامه داد: در ادامه در نشستی که با تک تک معاونان شهردار و مدیران مرتبط برگزار میشود، درباره بودجه تبادل نظر شده و بعد از آن در شورای معاونان شهردار تهران و در حضور شهردار، بررسی مرحله نهایی لایحه بوجه با امضای شهردار به رئیس شورای شهر ارائه میشود.
معاون برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: شورای شهر نیز در کوتاهترین زمان بودجه را به کمیسیونهای مختلف فرستاد و اعضای کمیسیونها بودجه مربوط به بخش خود را مورد بررسی قرار دادند.
وی در ادامه سخنانش یادآور شد: در نهایت در بخش درآمدها بودجه مصوب شورای شهر برای سال ۹۴ مبلغ ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که ۲۶۰ میلیارد تومان کمتر از رقم پیش بینی شهرداری است.
صلاحی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اولویت شهرداری تهران حمل و نقل و به خصوص مترو است به همین علت اعتبار پیش بینی شده برای حمل و نقل امسال ۴ هزار و ۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته که مبلغ ۴ هزار و ۱۰ میلیارد تومان بوده افزایش زیادی نداشته است.
وی افزود: در سال ۹۳ بودجه مصوب برای مترو هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان بود که این رقم برای سال ۹۴ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان مصوب شد و رشدی ۱۱/۶ درصد داشت.
صلاحی گفت: انتظار ما از دولت یازدهم این است که با توجه به اراده جدی بر کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر و با توجه به اجبار به توسعه حمل و نقل ریلی در این زمینه به ما کمک کنند.
به گفته وی، توان مهندسی مترو در کشور ما تا سالی ۳۰ کیلومتر است اما اکنون نمیتوانیم آن را محقق کنیم چرا که هزینههای ساخت مترو بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: ما در برنامه پنجم توسعه بحثی داریم که دولت مجاز است تا ۵۰ درصد به بخش حمل و نقل کمک کند اما این کلمه «مجاز است» کمی مشکل ایجاد کرده است. البته رئیس جمهوری با تدبیری که داشتهاند برای حل این موضوع کمیسیون کلان شهر تهران را ایجاد کردهاند که در آن سه نفر از مجموعه مدیریت شهری حضور دارند و میتوانند در تصمیم گیریها تاثیر داشته باشند.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت با همراهی مدیریت شهری بتواند مدیریت یکپارچه شهری را احیا کند و گفت: در این نوع از مدیریت عمدهترین اقدامات از سوی شهرداری اجرا میشود و دیگر دستگاهها نیز برنامههایشان را به شهرداری الحاق میکنند.
وی در ادامه گفت: امسال ویژگی که بودجه ۹۴ داشت این بود که همزمان با بودجه شرکتها و سازمانها تقدیم شورا شد و 6 پیوست داشت. میزان تحقق بودجههای ۹۳ تا آخر برج ۹ ارائه شد و تا کنون که اواخر برج ۱۱ هستیم از مجموع بودجه ۱۵ هزار و ۸۴۰ میلیاردی ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی ۷۱ درصد از بودجه محقق شده است.
وی افزود: عقب ماندگی در بودجه نداریم و امیدواریم تا پایان سال این بودجه به طور کامل محقق شود.
در ادامه این نشست صلاحی با بیان اینکه بودجه عمومی شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان مصوب شده افزود: بودجه سازمانها و شرکتها ۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد پیشنهاد شده، بنابراین جمع این دو بودجه ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد پیشنهاد شهرداری بوده است.
وی افزود: همچنین مبلغی برای پرداخت دیون پیمانکاران در نظر گرفتهایم که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان و امسال ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است.
همچنین برای پرداخت وامها هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده بود در سال ۹۳ که این مبلغ در سال ۹۴ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران بدهیهایی دارد اما این رقم به ۳۳ هزار میلیارد نمیرسد.
وی در ادامه به بدهی دولت به شهرداری اشاره کرد و گفت: از 6 ردیف بدهیهای دولت به شهرداری مهمترین آن بدهی مربوط به دریافت جرایم راهنمایی و رانندگی است که یک درصد از آن به شهرداری تعلق دارند و از این درصد در سال ۹۲ در کل ۹۳۷ میلیون تومان دریافت کردهایم در سال ۹۳نیز ۳۷ میلیارد تومان دریافت کردهایم اما بعد از آن هنوز مبلغی نگرفتهایم و به نظر ما سالانه ۶۰۰ میلیارد عایده شهرداری است.
وی یادآور شد: مجموع طلب شهرداری از دولت ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به مشکلاتی که دولت دارد، انتظار نداریم تمام آن را نقدا پرداخت کند و میتواند بخشی از به صورت اقساط و بخشی را نیز به صورت واگذاری سرمایههای غیر منقول جبران کند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره کم کردن ۲۶۰ میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی به درخواست شورای شهر و نحوه جبران آن، گفت: فعلا فقط بخش منابع بودجه پیشنهادی تصویب شده و هنوز در مورد بخش مصارف تصمیمی گرفته نشده است اما در نهایت این شورا است که به ما میگوید کمبودها را در کجا و چگونه باید جبران کنیم.
وی همچنین گفت: بیشترین مبلغ بودجه امسال به حوزه حمل و نقل و ترافیک با میزان ۴ هزارو ۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
معاون برنامه ریزی شهرداری تهران یادآور شد: همچنین بیشترین بدهی دولت به شهرداری مربوط به دولتهای گذشته است. یعنی ۹۰ درصد از این بدهیها را دولتهای گذشته ایجاد کردهاند.
انتهای پیام/