متدولوژی نیاز امروز اسلامیکردن علوم انسانی
دکتر محمود صادقی، استاد دانشگاه تربیت مدرس در اینباره به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «از اول انقلاب تاکنون، علوم انسانی اسلامی یکی از دغدغههای ما بوده و هست. این موضوع بخشی از ماموریت ستاد انقلاب فرهنگی که اکنون به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام داده هم بوده و از آن زمان تا به حال حرکتهایی برای اسلامیشدن سرفصلها به ویژه در علوم انسانی صورت گرفته است.»
او ادامه داد: «به دنبال حرکتهای انجام شده اقداماتی هم در دهه 60 مانند تاسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه صورت گرفت. یعنی در حوزههایی مانند حقوق، جامعهشناسی، علوم سیاسی و روانشناسی گروههایی برای اسلامیشدن این رشتهها به وجود آمد. البته فعالیتهایی هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی برای علوم انسانی اسلامی انجام شده است.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به راهاندازی شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: «ماموریت این شورا عمدتا بازنگری در رشتهها و سرفصلهاست که به نوعی همان اسلامی کردن رشتههای مختلف است.»
صادقی گفت: «منظور من از یادآوری اقدامات انجام شده این است که بگویم بیش از سه دهه فعالیتهای بسیاری برای اسلامیشدن علوم انسانی صورت گرفته، اما هنوز هدف و مقصودمان از علوم انسانی اسلامی مشخص و معلوم نیست، یعنی دچار سردرگمی شدهایم. بنابراین ما نیازمند متدولوژی و درک مشترک از مفاهیم هستیم.»
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با وجود فعالیتهایی که از اول انقلاب تاکنون صورت گرفته برخی معتقدند که ما هنوز در اسلامی شدن علوم انسانی هیچ اقدامی نکردهایم و این رشتهها هنوز غربی هستند و این مساله نشاندهنده این است که ما موضوع را به خوبی درک نکردهایم.»
این استاد دانشگاه در پایان گفت: «ما باید به درک مفاهیم و موضوع درباره اسلامی شدن علوم انسانی برسیم که آیا به طور مثال میتوان حوزههای جامعهشناسی، روانشناسی و... را اسلامی کرد یا خیر؟ اینکه ما بخواهیم پسوند یا پیشوند اسلامی را در برخی رشتهها بگنجانیم یا تعدادی دروس اسلامی یا فقهی را در حوزههای مختلف علوم انسانی اضافه کنیم، هیچ رشتهای به معنای واقعی کلمه اسلامی نمیشود. بنابراین استادان برجسته باید در جلسه یا سلسله نشستهایی درباره علوم انسانی اسلامی با یکدیگر بحث و گفتوگو کنند و به نقاط مشترکی برسند.»
انتهای پیام/