صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶
یک متخصص کودکان:

30 درصد نوزادان به زردی مبتلا می‌شوند

یک متخصص کودکان عنوان کرد:‌ 30 درصد نوزادان پس از تولد به زردی مبتلا می‌شوند. 25 درصد از این افراد دچار زردی خوش‌خیم و تنها 5 درصد آنها دچار زردی بدخیم می‌شوند ه نیاز به بستری و انجام آزمایشات تشخیصی دقیق‌تری دارند.
کد خبر : 216008

دکتر اکبر کوشان‌فر متخصص کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره زردی نوزادان و ارتباط آن با گروه خونی والدین گفت:‌ 30 درصد از نوزادان سه روز پس از تولد دچار زردی می‌شوند که عموما علل آن خوش‌خیم است و پس از یک هفته الی 10 روز علائم زردی برطرف می‌شود.


وی افزود: تنها در 5 درصد موارد ممکن است زردی به دلیل بیماری‌های کبد و کیسه صفرا بروز پیدا کند که در این کودکان علائم زودتر بروز و با تاخیر بهبود می‌یابد که نیاز است این دسته از نوزادان مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند زیرا تاخیر در درمان ممکن است عوارضی را برای آنها به همراه داشته باشد.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علت بروز زردی و رابطه آن با گروه خونی والدین گفت:‌ بر خلاف باور عمومی برخی افراد بروز زردی در کودکان هیچ گونه ارتباطی با گروه خونی والدین ندارد بلکه در مواردی اگر در خانواده‌ای بروز این بیماری شایع باشد به صورت ژنتیکی سایر نوزادان نیز با احتمال بیشتری دچار این بیماری می‌شوند.


کوشان‌فر در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه آیا تغذیه مادر در دوران بارداری و بعد از زایمان در بروز زردی موثر است، گفت:‌ تغذیه مادر در رشد و نمو جنین بسیار تاثیرگذار است به گونه‌ای که به مادران توصیه می‌شود در دوران بارداری اصول تغذیه صحیح را رعایت کنند اما تاکنون هیچ گونه ارتباطی بین تغذیه مادر و بروز زردی در نوزادان به اثبات نرسیده است.


وی افزود: برخی افراد نیز بر این باور هستند که اگر مادر پس از زایمان مواد غذایی دارای تبع گرم مانند کاچی یا حلوا مصرف کنند نوزاد دچار زردی می‌شود این در حالی است که باید گفت مادران پس از زایمان به مقدار اندک از این مواد استفاده می‌کنند که این مقدار نمی‌تواند در صفرا و کبد نوزاد تاثیر بگذارد.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نوزادانی که به محض تولد و پس از ترخیص از بیمارستان دچار زردی می‌شوند، یادآور شد: این کودکان نیاز به بستری و معاینات بیشتری دارند اما همان‌طور که عنوان شد عمدتا نوزادان دچار زردی خوش‌خیم هستند و جای نگرانی ندارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: بارداری زایمان
ارسال نظر