صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران

حذف درج قیمت ها از روی کالاها به شفافیت اقتصادی منجر می شود

تحولات پیچیده و سریع چند دهه اخیر به ویژه فشارهای جمعیتی، نوآوری‌های لحظه به لحظه، رشد سرمایه‌های انسانی و بالا رفتن توان مدیریتی و کارآفرینی صاحبان مشاغل کوچک، موجب گردیده است که استراتژی‌ها و برنامه‌های صنعتی به سمت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط معطوف شود.
کد خبر : 215996

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در شرایطی که قرار بود طرح حذف قیمت از روی برخی از کالاها از اول مهر اجرایی شود و به صورت موقت از سوی وزیر صنعت، معن و تجار اجرای طرح متوقف شد.


احمد صادقیان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در همین راستا گفت که اجرایی شدن طرح باعث شفافیت اقتصادی در بازار خواهد شد و به شکل گیری رقابت منجر می‌شود.


وی ادامه داد: هیچ جای دنیا درج قیمت روی کالا رسم نیست و قیمت همیشه در بازار و مغازه تعیین می شود و قیمت ها از نظر برند، کیفیت، محصول و جایی که توزیع می شود با هم تفاوت دارند؛ مثلا در شمال شهر کالا به دلیل گرانی اجاره گران و سر قفلی و.. گران تر از جنوب شهر خواهد بود و این رسم دنیاست.


او در ادامه با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری روی کالا و درج آن از زمان جنگ شروع شده گفت: در زمان جنگ لازم بود که قیمت ها کنترل شود و نظارت صورت گیرد ولی این موضع بعد از جنگ هم متاسفانه ادامه پیدا کرد و استمرار پیدا کرد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ما پیش از انقلاب شاهد قیمت‌گذاری و درج قیمت روی کالاها نبودیم، گفت: از زمان جنگ و باتوجه به شرایط کشور و کنترل قیمت‌ها از سوی دولت شاهد درج قیمت‌ها شدیم که این باوجود تمام شدن جنگ ادامه پیدا کرد و همچنان شاهد آن هستیم.


او با اشاره به اینکه درج قیمت‌ها به خصوص در کالاهایی که عرضه آن بیش از تقاضاست می تواند انجام شود، افزود: مثلا در مارکارونی که عرضه آن دو برابر تقاضا است درج قیمت باعث می شود رقابت شکل نگیرد و قیمت یک ماکارونی برند با یک ماکارونی که زیر پله تولید می شود، یکی باشد.


او با بیان اینکه حذف قیمت ها باعث افزایش رقابت، کیفیت و سازندگی اظهارکرد: مردم خودشان نظارت دارند و در نهایت تصمیم نهایی را می‌گیرند و اگر جایی گران فروشی کند خرید نمی کنند.


صادقیان گفت: الان قیمت در کارخانه روی بسته درج می‌شود و در آن زمان قیمت در فروشگاه تعیین می‌شود و برای اجرای صحیح آن هم خیلی راحت می‌توان نظارت ها را افزایش داد و حدود مشخص کرد مثلا کسی که در شمال شهر مغازه دارد و هرینه‌هایش بیشتر است 15 درصد اضافه کند و جایی که هزینه‌ها کمتر است، کمتر قیمت‌گذاری کند و نظارت هم صورت گیرد.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه اگر حذف درج قیمت ها از روی کالاها اجرایی شود این موضوع هم به نفع تولید کننده است و هم خریدار، گفت: الان تفاوتی در کیفیت تولید وجود ندارد زیرا قیمت ها یک تقریبا یکسال است، ولی در شرایط حذف قیمت ها یک رقابت برای تولید محصول با کیفیت و جلب توجه مشتری به وجود خواهد آمد.


انتهای پیام/

ارسال نظر