صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
معاون آموزشی وزارت علوم:

اعتلای آموزش عالی کشور در گرو توجه ویژه به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌هاست

معاون آموزشی وزارت علوم توجه به ماموریت‌گرایی تخصصی دانشگاه‌ها، تاسیس رشته‌های تحصیلی تلفیقی، حمایت از علوم پایه و علوم انسانی و کاربردی‌بودن پایان‌نامه‌های تحصیلی را از اولویت‌های اصلی اعتلای آموزش عالی کشور اعلام کرد.
کد خبر : 215412

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، به تصویب طرح 10 ماده‌ای آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: «ماموریت‌گرایی یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی و از اصول اعتلای این مجموعه در کشور است که دانشگاه عالی دفاع ملی و سایر دانشگاه‌های نظامی در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.»


او افزود: «13 دانشگاه نظامی و انتظامی در کشور فعالیت می‌کند که همگی ماموریت‌های تخصصی دارند و در راستای اهداف تعیین شده به خوبی فعالیت می‌کنند.»


معاون آموزشی وزارت علوم بر لزوم مهار کمیت‌محوری و مدرک‌گرایی در آموزش عالی تاکید کرد و گفت: «از مجموع 4 میلیون و 400 هزار دانشجو، 100 هزار دانشجو در مقطع دکترای تخصصی تحصیل می‌کنند و در سال جاری نیز از 740 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو، 24 هزار ظرفیت به دوره دکتری اختصاص دارد.»


او گفت: «جذب عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌ها از اهداف اصلی دانش‌آموختگان دوره تحصیلی دکتری است، از میان 30 هزار متقاضی فراخوان‌های سالانه جذب اعضای هیات علمی، 60 درصد متقاضیان، دانش آموخته دوره دکتری هستند که از این تعداد 5000 نفر می‌توانند به عنوان عضو هیات علمی، جذب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شوند.»


شریعتی‌نیاسر گفت: «براساس ارزیابی صورت گرفته فقط نیم درصد پروژه‌های دوره دکتری، کاربردی است و در ارتباط با نیازهای جامعه و به صورت میدانی تهیه شده‌اند که باید این وضعیت را اصلاح کنیم.»


او ادامه داد: «از نظر جایگاه رشته‌های تحصیلی، باید به علوم پایه توجه ویژه شود، همچنین نقش‌آفرینی فارغ التحصیلان علوم انسانی در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بیشتر شود.»


معاون آموزشی وزارت علوم بر محدویت اعطای مجوز تاسیس مراکز آموزش عالی جدید تاکید کرد و گفت: «تنها با درخواست‌های تاسیس مرکز آموزش عالی موافقت می‌شود که ماموریت تخصصی و ویژه داشته باشند.»


او افزود: «در زمینه اعطای مجوز رشته‌های تحصیلی، اولویت با رشته‌های تلفیقی و میان رشته‌ای است؛ درچند سال اخیر 70 رشته میان رشته‌ای ایجاد شده است.»


شریعتی‌نیاسر با اعلام اول بودن ایران در تولید علم در منطقه جغرافیایی خود گفت: «باید مقالات علمی به ثبت اختراع و تولید محصولات دانش‌بنیان منجر شوند.»


معاون آموزشی وزارت علوم به حضور 55 هزار دانشجوی خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: «اکثریت دانشجویان خارجی در ایران از کشورهای اسلامی و همسایه هستند که نشانه‌ای از امید و اتکای کشورهای اسلامی به رشد علمی ایران است.»


او به تقارن آغاز سال تحصیلی امسال با ماه محرم و هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «باید در حماسه عاشورا تامل بیشتری کنیم و آموزه‌های بیشتری از این واقعه بگیریم که برای این کار باید به اقامه نماز توسط امام حسین (ع) در روز عاشورا و در میدان جنگ توجه کنیم.»


شریعتی نیاسر افزود: «همچنین هفته دفاع مقدس نیز یادآور حماسه‌های ملت ایران در دفاع از کیان و استقلال کشور و تاکیدی بر جهاد علمی و حضور دانشمندان کشور در میدان نبرد علم و فناوری است تا با ایثارگری و فعالیت هدفمند برای کشور افتخار کسب کنند.»


در پایان این مراسم، دانشنامه تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه عالی دفاع ملی به آنها اعطا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر