صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۵۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶

شهر گردشگر چه ویژگی‌هایی دارد؟

محمد محب خدایی، ایجاد شهر گردشگر را یک تئوری و استراتژی معرفی کرد که ارزآوری، اشتغال و تسهیلات در استان‌ها را به دنبال دارد.
کد خبر : 215076

محمد محب خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص شهر گردشگر که از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شده است گفت: «اگر بخواهیم بحث زیرساخت‌های جذب گردشگر را ساماندهی کنیم باید به این نکته توجه داشت که استان‌ها با ظرفیت‌های خاص و متفاوتی که نسبت به هم دارند به مثابه چاه نفت هستند و همانقدر می‌توانند ارزآوری داشته باشند.»


وی تاکید کرد: «در استان‌ها بحث مدیریت شهری بسیار اهمیت دارد و شامل همه شهروندان شهرها می‌شود. در این شکل از مدیریت همه مدیران شهری سعی دارند تا شهری ایده‌آل مدیریت کنند و رضایتمندی جامعه شهروندان را با ایجاد پارک و تاسیس بیمارستان و ... افزایش دهند. بر همین اساس جامعه مخاطب جامعه ساکن آن شهر است. اما وقتی شهر، شهر گردشگر شود جامعه مخاطب دیگر مردم ساکن در آن استان نیست بلکه توریستی است که به آن شهر سفر می‌کند.»


معاون گردشگری عنوان کرد: «طبق آمار از 8 میلیارد انسانی که در دنیا زندگی می‌کنند 16/6 درصد به دنبال سفر و گردشگری هستند که از مناطق تاریخی، مناظر طبیعی، سلامت، مذهبی و... دیدن می‌کنند و به همین دلیل هم نیاز است تا زمینه ورود گردشگر به کشورمان بوجود آید. با این دیگاه گردشگری که می‌خواهد وارد یک شهر شود در گام نخست به اسکان در فضایی امن و راحت نیاز دارد، بنابراین هتل‌سازی و ایجاد اقامتگاه برای توریست‌ها سود اقتصادی به دنبال دارد.»


وی افزود: «گردشگران با سفر به هر شهر دوست دارند لباس‌های بومی و محلی آن منطقه را بر تن کنند و بر همین اساس نیز صنایع دستی و تولیدات بومی آن خطه ارزشمند می‌شود و فرهنگ، صنایع دستی، قومیت و هنر ارزش پیدا می‌کند. از سویی دیگر مسافران در سفرهایشان حتی تمایل بیشتری به صرف غذاهای سنتی دارند و بر همین اساس نیز رستوران‌های سنتی تاسیس می‌شود. در شهر گردشگر چرخه اقتصادی متمرکز بر محصولات تولیدی شهرها است. ما جامعه‌ای را که در آن زندگی عادی جریان داشت را برای ورود گردشگر آماده می‌کنیم که در نهایت اشتغال را نیز برای بومیان به دنبال دارد.»



محب خدایی بیان کرد: «اگر مدیریت شهر به گردشگر تبدیل شود وضعیت اسکان تبدیل به خانه گردشگر می‌شود و هرآنچه که فکر نمی‌کردیم بتوانیم صادر کنیم در قالب خدمات به گردشگران ارائه می‌شود و در عین حال که چیزی از کشور خارج نمی‌شود ارزآوری هم ایجاد می‌شود.»


وی درباره شروع طرح شهر گردشگر بیان کرد: «تمام شهرها باید نگرش مدیریتی‌شان به شهر گردشگری تبدیل شود. ما برای رسیدن به 20 میلیون توریست در سال 1404 به جذب گردشگر نیازمند هستیم و در حقیقت پتانسیل‌های جذب توریست با پتانسیل جذب گردشگر مهیا می‌شود.»


معاون سازمان گردشگری با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی زمان عملکرد و مدیریت شهر ایده‌آل با شهر گردشگر فرق دارد، تصریح کرد: «در شهر گردشگر، برنامه‌ریزی همزمان هم برای ساکنان شهرها و هم برای جذب بیشتر توریست‌ها انجام می‌شود. در چنین شهری، کاربرد و عملکرد تمام تاسیسات شهری تغییر می‌کند برنامه قطارها، ساعات کار موزه‌ها و حمل و نقل جاده‌ها دچار تحول می‌شود، به طوریکه در ساعات شب‌ نیز شهر بیدار است. بر همین اساس با تغییر در ساعات برنامه‌ها، امنیت در شهرهای گردشگر نیز بیشتر ایجاد می‌شود.»


محب خدایی در خصوص گام نخست در ایجاد شهر گردشگر نیز، تصریح کرد: «ما باید زیرساخت‌ نرم‌افزاری و تفکری ایجاد کنیم تا گردشگری را به نقطه اوج رسانیم. شهر گردشگر یک تئوری و استراتژی است که برای گردشگر تنظیم می‌شود. بر اساس این طرح تمام پتانسیل‌ها تغییر پیدا می‌کند و شهرداران هر شهر برای دو جامعه ساکن و گردشگر برنامه‌ریزی می‌کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر